Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ministern säger nej till fler idrottslektioner i skolan

Publicerat måndag 23 januari kl 05.59
Gabriel Wikström (S): "Kvalitén måste komma i första rummet"
(8:13 min)
Gabriel Wikström, Sveriges idrottsminister.
Gabriel Wikström, Sveriges idrottsminister. Foto: Alexander Lundholm/SR.

Det blir inte fler idrottstimmar i skolan, trots att ny forskning pekar på fördelarna. Regeringen har valt att gå emot riksdagsmajoriteten.

Av de nordiska länderna är det Sverige som har lägst antal idrottstimmar i skolan. Ny forskning från Lunds universitet visar att idrott i skolan varje dag har stora positiva effekter, att det bidrar till bättre betyg och minskar risken för framtida benfrakturer.

Riksidrottsförbundet och en majoritet i riksdagen vill ha 100 timmar mer av ämnet "Idrott och hälsa" i grundskolan, från 500 till 600 timmar (en ökning med 20%). Riksdagens utbildningsutskott har därför uppmanat regeringen att återkomma med förslag på en utökning av idrottsämnet med 100 timmar. Men regeringen har valt att gå emot riksdagsmajoriteten.

– Vi är oerhört förvånade över att regeringen väljer att aktivt rösta nej till mer idrott i skolan. Jag tycker att de sviker barnen. Det är oerhört anmärkningsvärt och direkt mot forskningen, säger Moderaternas idrottspolitiska talesperson Saila Quicklund till Radiosporten.

I valrörelsen 2014 sa Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven att han också ville ha 100 timmar mer idrott i skolan. Sedan dess har partiet ändrat sig. Idrottsministern Gabriel Wikström (S) vill inte öka antalet lektionstimmar i Idrott och hälsa.

– Vad som blev uppenbart för oss i regeringsställning är att kvaliteten på idrottstimmarna är allt för låg på allt för många ställen i landet. Kvalitén måste komma i första rummet, innan vi utökar antalet timmar, säger Gabriel Wikström till Radiosporten.

Regeringen vill införa mer rörelse under skoldagen, istället för att öka antalet idrottslektioner. Den här enklare formen av rörelse, som inte kräver dusch efteråt, ska aktivera de barn som verkligen behöver röra på sig.

– Väldigt många av de barn och ungdomar som skulle behöva idrotta i skolan gör inte det. Om vi bara utökar timmarna utan att diskutera kvalité så kommer problemen kvarstå, vi kommer inte lösa problemet hur vi får barnen som är inaktiva på fritiden att kunna röra sig mer på skoltiden, säger Gabriel Wikström.

Mer om …

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".