Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fredrik af Petersens: ”Är Sebastian och Gina det perfekta paret?”

Publicerat söndag 26 mars kl 11.51
Fredrik af Petersens: "Det var absolut max otur för Marcus"
(6:36 min)
Sebastian Vettel och hans ”Gina”.
Sebastian Vettel och hans ”Gina”. Foto: PAUL CROCK

Sebastian heter Vettel med efternamn och Gina är förnamet på hans nya Ferrari.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Under testerna sa man att Ferrari myglade och inte visade allt. Ingen som vet utom Scuderia. I Melbourne spelade det ingen roll. I Barcelona varnade Lewis Hamilton för Ferrari och han fick rätt. Sebastian slog storfavoriten Lewis.

Engelsmannen vann starten men sedan fick han lite problem med däcken och kom in till ett tidigt byte. Ett alltför tidigt för därmed förlorade han loppet. Teamchefen Toto Wolff erkände också efteråt att man skulle ha väntat några varv till.

Sebastian fick fritt fram och körde ett par snabba varv. Efter sitt däcksbyte kom tysken kom ut ett par meter före Max Verstappen och Lewis och därmed var loppet avgjort. Lewis sa flera gånger att han körde så hårt han kunde men hade inte en chans att komma om holländaren. Andra platsen blev hans först när Max kom in.

Det var sann glädje som Seb visade på pallen. Äntligen vann Scuderia ett lopp igen. Någon som kommer ihåg när det hände sist?

Sebastian i Singapore 2015. Förra året var sett med Scuderias ögon en katastrof och teamet blev bara trea i konstruktörsvm.

Det finns ingen i depån som så högt och stolt, med så mycket känsla och med tårar i ögonen när de sjunger nationalsången som gänget från Ferrari.

Med ett undantag. Teamchefen Maurizio Arrivabene, som visade upp ett stenansikte. Runt omkring honom hoppade och kramade mekanikerna om varandra. Han såg snarare ut som om man fått stryk igen.

Inget ont sagt om Lewis men han ser alltid ut som en dålig förlorare när han inte står högst upp. Å andra kan man förstå att han var besviken. Utklassat alla i kvalet. Diskusionen före loppet handlade bara om vem som skulle bli tvåa och trea.

Efter några ledde han om inte överlägset så dock med ett bekvämt försprång. Tills han svängde in i depån. Om jag hörde rätt möttes av han några burop när han klev upp på pallen. Helt fel. Även om man inte gillar den trefaldige mästaren så måste man respektera vad han gör på banan.

Vad jag dock inte kan förstå är varför Valtteri Bottas såg lika allvarlig ut. Även om Seb vann loppet så vann finländaren en seger som var minst lika viktig. Kanske till och med rent personligt ännu viktigare än Sebs. Han bevisade för Niki Lauda och Toto Wolff och trots ett visst internt motstånd att han var den rätte att ersätta Nico Rosberg. Valtteri körde ett helt felfritt lopp och är för mig loppets förare. Han jagade Lewis och låg som bäst bara några meter bakom.

Hade han kunnat attackera? Tillåt mig att spekulera och säga ja men fick inte. Men det var utan tvekan en rejäl varning för Lewis att Valtteri är en motsåndare som han måste räkna med. Engelsmannen jagar sin fjärde titel och Valtteri sin första seger i f1 och att hans ett års kontrakt förlängs. Vilket är den största drivfjädern?

För Marcus Ericsson blev det ett misslyckat lopp. Han gjorde inget fel men det gjorde dansken Kevin Magnussen som körde Mackan av banan på första varvet. Visserligen kunde han fortsätta men långt efter och till sist hade Ferrari-motorn ingen lust längre och la av. Det är inte första gången som Kevin kör dumt. Han fick sparken från Renault förra året på grund av att han var svår att samarbeta med.

Fia har bestämt att i år skall man inte vara lika hård och döma ut straff på löpande band utan istället låta killarna köra lite tuffare. Tidigare sa de att de vågade ju inte attackera för att de var rädda att få ett tillägg på några sekunder. Den förste som tjänade på det var Kevin för domarna ansåg att man inte skulle straffa honom.

Tillåtet spionage? När Seb gick förbi Lewis bil efter kvalet var han fräck nog och stannade ganska länge för att studera detaljer. Det är ju inte ofta en förare får chansen att komma så nära att man ser allt. Lewis såg det och frågade om tysken hade rört bilen. Är han skrockfull och ingen får röra den utom han själv och hans gäng? Seb hade verkligen känt på vissa delar. Diffusorn och framvingen.

Lewis fick reda på det när en tv-journalist frågade vad han tyckte om det.

– Seb. Jag hör att att du var vid min bil. Tittade du bara eller attackerade du den? frågade han Seb som stod ett par meter längre bort.

När han kom fram till en Red Bull stannade han också. Alla vet ju att teamets designer Adrian Newey är ett geni när det gäller aerodynamik och Seb om någon måste ju veta det. De vann ju fyra vm titlar tillsammans. Seb ville se om det fanns någon intressant lösning. En mekaniker sprang fram och knuffade vänligt men bestämt bort honom. Fanns en RB till i parc fermé men det hade spritt sig snabbt att Seb var ute och kollade så en mekaniker ställde sig i vägen och blockerade närgångna blickar.

På väg dit där bilarna besiktigas är enda chansen för förarna att verkligen kunna kolla de andras. På gridden har man för mycket annat att göra. Då är det ingenjörerna som går rundan.

En skön bild i depån efter loppet. Vi är vana vid att Kimi Räikkönen försvinner så snabbt som möjligt och gör sig osynlig. Inte denna gång. Han satt vid ett bord med hustru och son samt en god vän och pratade muntert. Iceman blev fyra.

Toto Wolff sa att man kommer att dra sig tillbaka och analysera vad som gick snett. Ferrari kommer att också att studera hur man vann. Och vad man kan göra för att det skall bli regel och inte undantag.

Ok, det här var bara första loppet men nog början till en efterlängtad duell. Mercedes mot Ferrari. Lewis och Valtteri mot Sebastian och Kimi. Fyra riktiga racerförare som vågar köra hjul mot hjul mot varandra. Och vad såg vi i Melbourne? Lewis Hamilton är inte oslagbar.

Nästa duell är i Shanghai 9 april.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".