Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-bloggen: Hoppas att han ber Marcus om ursäkt

Publicerat torsdag 30 mars kl 14.14
Fredrik Af Petersens och Gunther Steiner.
Fredrik Af Petersens och Gunther Steiner. Foto: SR/TT.

Marcus verkar inte ha koll på var han är på banan. Det sa Haas-teamets manager Gunther Steiner i en intervju med den danska tidningen Extrabladet angående kraschen med Kevin Magnussen.

Antingen säger han det som en missriktad välgärning och för att skydda Kevin eller så är han totalt ute och reser. Och jag säger att det är det sista som gäller. Varför? Enkelt.

När en förare ber den andre om ursäkt så är det helt klart vem som är den skyldige. Hoppas att Gunther också kan be Marcus om ursäkt när de träffas i Shanghai.

Sauber har de senaste dagarna stått i fokus. Enligt rykten försöker McLaren putta över Honda till det schweiziska teamet och själva försöka få en Mercedesmotor resten av säsongen. Det vore katastrof om Monisha Kaltenborn gick med på det. Hellre en ett år gammal Ferrarimotor än en som går sönder lite för ofta. Vad som också talar emot ryktet är att McLaren bilen är byggd runt den japanska motorn. En Mercedes passar nog inte in. Alltså tvingas man bygga en helt ny bil. Dessutom är meningarna delade hos tyskarna om de verkligen ska leverera.

Att stämningen inom det engelska stallet inte är det bästa råder det ingen tvekan om. Den före detta F1-föraren Mark Webber säger att han inte skulle bli förvånad om hans kompis Fernando Alonso hoppar av i sommar, om det inte händer något riktigt positivt med motorn.

Pascal Wehrlein kunde inte köra i Australien på grund av en skada som han fick för ett par månader sedan när han voltade i ROC. Ersättaren heter, som vi alla nu vet, Antonio Giovinazzi. Enligt många var han loppets sensation tack vare sin 12:e plats. Inom teamet var man helt överraskad och den enda kritiken var att man tyckte att Ferrari-junioren var lite för försiktig. Helt förståeligt. Även om man är vice mästare i GP2 vill man ju inte göra bort sig i debuten i F1.

Indirekt jämförde man italienaren med debutanten Lance Stroll hos Williams. Antonio har bara kört ett Pirelli test med en Ferrari och det går inte att jämföra med kanadensarens förberedelse. Förra året hade han ett eget testteam och körde 8000 km, vilket är ungefär 26 fulla lopp, med en gammal Williams på många olika banor.

Kommer Antonio att köra i Shanghai den 9 april? Ryktet säger ja eftersom Wehrlein ännu inte är helt okej. Kanske blir tysken mer eller mindre tvingad då han har ett kontrakt med Ferrari som teamets tredje förare. Alltså reserv om Kimi Räikkönen eller Sebastian Vettel inte kan köra och italienaren var bara utlånad till Sauber.

Men tack vare den fina debuten är Scuderia kanske dock intresserad att låta sin skyddsling fortsätta tävla för att han skall få rutin för större uppgifter. Och man får ju inte glömma att Sauber köper sina motorer från Ferrari. Kanske kan man göra en deal. Den som kanske riskerar att förlora på det hela är Wehrlein.

Ni som såg loppet i Australien på tv la kanske märke till en sak. Alla samtalen mellan förarna och kommandobryggan. Förra året var det för det mesta tyst men nu får föraren prata med och få information från sin raceingenjör. Det är bara under paradvarvet som det måste vara tyst. Föraren får inte heller ta hjälp i starten, exempelvis med hur kopplingen ska ställas in. Men under resten av loppet får de prata så mycket de vill om allt möjligt.

Jag hoppas verkligen att följande rykte bara är ett rykte. Att Liberty Media funderar på att skapa mer spänning och bättre show genom att låta säkerhetsbilen komma ut och samla ihop fältet som man gör i de amerikanska serierna NASCAR och sportvagnsserien IMSA. För att dra ut på avgörandet så länge som möjligt. Jag tror att det skulle bli tvärtom.

En fullkomligt urbota dum idé. Då har man inte fattat vad F1 är. Det är motorsportens kejsarklass där de 20 bästa racerförarna i världen tävlar mot varandra. Och då behövs det inte några konstgjorda ingrepp för att göra det hela mer sexy. Vad är nästa förslag? Att man ska dra lott om startplatserna? Att vinnaren får en straffvikt i nästa? Fansen skulle vända F1 ryggen och vi alla skulle få mardrömmar.

– Jag tror inte att vi kommer att gå med på några sådana förslag, säger tack och lov tävlingschefen Charlie Whiting.

– Säkerhetsbilen kommer bara ut när det är nödvändigt och inte för någon annan anledning. Reglerna säger klart och tydligt när och under vilka omständigheter den ska skickas ut.

Och det bestämmer tävlingsledaren och ingen annan.

– Vi kommer att lyssna på alla förslag som kommer från Liberty Media. Precis som vi lyssnar på idéer från alla andra, säger Fia-presidenten Jean Todt.

– Vi vill alla gemensamt göra formel 1 så bra och spännande som möjligt, säger han med skärpa i rösten och lägger till:

– Men ansvaret ligger hos Fia och det är vi som skriver reglerna och kontrollerar dem.

Yes sir.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".