Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-bloggen: Hamilton och Vettel – en duell säsongen ut

Publicerat söndag 9 april kl 12.28
Lewis Hamilton och Sebastian Vettel efter Kinas GP.
Lewis Hamilton och Sebastian Vettel efter Kinas GP. Foto: TT/SR.

Så snabbt går det. Lewis slog tillbaka och vann i Kina före Sebastian Vettel och Max Verstappen.

Startade Sebastian Vettel fel? Nej enligt domarna för även om han inte stod i boxen fick han ingen fördel. Hade han stått framför den hade det blivit ett straff.

Och vi har ofta sett t.ex. Lewis som stått i boxen men helt snett för att snabbt kunna köra över på andra sidan och stoppa en attack.

I Melbourne fick Seb hjälp av Max Verstappen. I Shanghai var det tvärtom. Holländaren låg länge framför och stoppade Seb och Kimi.

Men det var inte för det som tysken missade chansen att köra mot Lewis. Det var Ferraris underliga taktik och det är inte första gången.

Jag vet inte vem som bestämde att Seb skulle komma in under den virtuella säkerhetsbilen och byta däck. Där tappade han flera platser. Massor av tid förlorade när han blev hängande bakom Kimi Räikkönen.

Varför blev det ingen teamorder? Red Bull sa till Daniel Ricciardo att köra åt sidan och släppa förbi Max som var snabbare. Jag är ingen vän av teamorder, som numera är tillåtna, men när det är så uppenbart är det ok.

Seb och Kimi är också goda vänner så man kan också fråga sig varför ”Iceman” (Kimi Räikkönen) inte självmant flyttade på sig. Han visste att stallkamraten låg ett par meter bakom.

Slutligen kom Seb om Kimi, och när holländaren, som stenhårt försvarade sin plats, bromsade för sent tog tysken över andra platsen och körde ifrån både Max och Kimi.

Hur tufft hade de blivit om Ferrari inte gjort det taktiska misstaget och Kimi inte blockerat Sebastian?

Marcus Ericsson har haft en urusel start på säsongen.

Valtteri Bottas gjorde ett fel och gled av banan. Stallchefen Toto Wolff var besviken men inte arg och sa att det kan under de här omständigheterna hända den bäste.

Marcus Ericsson har haft en urusel start på säsongen. Förhoppningarna med den nya bilen var höga enligt Saubers mått. Man skulle upp till mittfältet. I Melbourne fick han bryta och i Kina blev det heller inga poäng. Men svindyrt för stallet.

Antonio Giovinazzi, som ersatte skadade Pascal Wehrlein, mer eller mindre totalskrotade två bilar. En i kvalet och nästa i loppet. Kommer det att gå bättre för Marcus? Jag är optimist men då måste han också kvala in bättre.

I de två körda kvalen fick han vara med i det andra och det är ett stort steg jämfört med i fjol. Men han måste ändå högre upp för där han startar är det rena rama getingboet och ingen tar någon hänsyn. Man knuffas och stångas för att tjäna ett par platser innan första kurvan.

Ryktena har varit många om Pascal Wehrlein men nu har Toto Wolff berättat hur det ligger till. Tysken bröt ett par halskotor och skadan var mycket värre än man först trodde. Nu lär allt vara helt ok och han skall köra nästa lopp i Bahrain.

I Shanghai såg vi vad vi alla hoppats på. Mycket mer spektakulära. Låsta bromsar och rök från däcken.

Innan säsongen diskuterade man mycket att det skulle bli svårare att köra om. I Melbourne var det bara fem omkörningar. I Shanghai några fler och vad vi alla hoppats på. Mycket mer spektakulära. Låsta bromsar och rök från däcken.

Vad som också är en stor skillnad från förra året är att föraren få byta linje vid en inbromsning när han försvarar sin plats. Som Max gjorde mot stallkompisen Daniel Ricciardo.

Max, ja. Kör upp sig från 16:e till tredje. Bara att lyfta på hatten och han blev helt rätt vald till loppets förare. Den enda minunspunkten var att han klagade över att Romain Grosjean, som skulle varvas, inte flyttade på sig.

Tonåringen till och med uppmanade sin race-ingenjör att besvära sig hos tävlingsledaren Charlie Whiting, som själv såg allt. Max. Reglerna är glasklara. Om den snabbare bilen ligger tre sekunder efter så visas blå flagg och blått ljus runt banan.

Men det betyder inte att den som skall varvas måste flytta på sig. Det är bara en varning att en snabbare bil ligger bakom. Är den en sekund bakom först då måste den långsammare flytta på sig.

Så Max även om du är bland de snabbaste låt bli att gnälla även om du säger att bilen blir understyrd när du ligger bakom och har Daniel ett par meter efter dig.

Jag har några gånger kritiserat Lewis Hamilton för sitt privatliv. Och ett par gånger hur han körde mot Nico Rosberg. Och att han är en dålig förlorare som man såg i Melbourne.

Men när det gäller att visa upp sig för fansen är det nog ingen som slår honom.

På fredagen blev den andra träningen inställd på grund av att helikoptern inte kunde landa vid sjukhuset. Vad gjorde Lewis?

Med tillstånd från Whiting gick han över banan fram till huvudläktaren och filmade med sin mobil. Efter honom kom tre följeslager från Mercedes och Lewis slängde ut kepsar till publiken. BRA GJORT.

Vad gjorde de andra förarna? De satt i garaget och gjorde inget. Pratade lite med sina ingenjörer. Om vad? Fans ju inget att diskutera eftersom de inte hade någon data. Alla team har en hop pr-och marketing människor och man kan undra vad katten de sysslar med.

Själv tycker jag att de är alldeles för många och tar sig själv på för mycket allvar. Varför var det ingen av dessa människor som när de såg vad Lewis gjorde skickade iväg sina egna förare? Hade jag varit teamchef hade jag gett dem en rejäl utskällning för alla säger ju att de måste involvera fansen mer.

Ta Ferrari. Överallt såg man flaggor med den röda hästen. Lewis har hundratusentals fans som följer honom på sociala media och ser de korta filmer som han lägger upp på Youtube. Ingen hos Scuderia kom på tanken att skicka iväg Seb. Men han hade kanske ingen lust.

För som några av hans kritiker säger så är han inte med någonstans på sociala media för att han inte gillar det och de tvivlar på att han ens har en mobil.

Det kommer att bli en kamp mellan två jämbördiga förare. Lewis Hamilton, som vill ha tillbaka sin titel. Sebastian Vettel, som tycks ha fått en bil som fungerar.

Racerbil kan han dock köra och den förste att erkänna det är Lewis. Han sa att det var synd att det inte blev en riktigt tvekamp mellan dem i alla 56 varven. Vad han också sa att var det är mycket roligare att köra i år tack vare att bilarna är tyngre och däcken bredare och därmed bättre grepp. Men också svårare och en större utmaning.

Efter två lopp är tendsen klar. Det kommer att bli en kamp mellan två jämbördiga förare. Lewis Hamilton, som vill ha tillbaka sin titel. Sebastian Vettel, som tycks ha fått en bil som fungerar. Och de körde ju jämnt.

Den andra kampen kommer att stå mellan Valtteri Bottas och Kimi Räikkönen. När det gäller taktiken så står det 1-1. Mercedes gjorde fel i Australien och Ferrari i Kina. Om allt går som det skall kan de bägge Red Bull-förarna då och då sticka upp och irritera gänget framför.

Alla packade ihop snabbt för nästa lopp körs redan den 16/4 i Bahrain.

Blir det en ny duell Lewis mot Sebastian?

Ja.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".