Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

”Marcus kan bättre än så här”

Publicerat måndag 17 april kl 12.24
Marcus Ericsson
Svenske formel 1-föraren Marcus Ericsson. Foto: Luca Bruno/AP/TT

De nya reglerna tycks verka. Bahrains GP var spännande. Tuffa omkörningar och lika tufft försvar.

Men tyvärr kom Marcus Ericsson inte i mål. Med fem varv kvar var han tvungen att parkera ute på banan. Det har varit en tung inledning på säsongen och vad som sved rejält var att Pascal Wehrlein kvalade in ett par platser bättre.

Tysken tvingades ju stå över de två första loppen på grund av den skada som han fick när han kraschade i ROC tävlingen i vintras. Alla som följer sporten vet ju att den förste och värste konkurrenten är den egna stallkamraten. Bara att hoppas att det är tvärtom i nästa lopp. Marcus kan bättre än så här och alla rykten om att tysken skulle få en bättre bil är helt fel. Bägge har samma material.

Först över linjen var Sebastian Vettel och det var en välförtjänt seger. Jagad av Lewis Hamilton. Valtteri Bottas, som startade från första rutan, blev slagen och kom i mål som trea. Eller blev han verkligen slagen?

Två gånger fick finländaren nämligen order om att flytta på sig. Och sista gången behövde man inte vara någon expert för att se det. Valtteri hade kört några varv långsammare än vad han kunde så att Lewis skulle komma ifatt.

Finländaren styrde sedan snällt åt sidan och därmed är rangordningen i teamet helt klart. Precis som alla hade förväntat när säsongen började. Lewis nr 1 och Valtteri lärlingen nr 2. Men en annan sak är också helt klart. Finländaren är ingen nykomling bakom ratten.

Mitt intryck är att om han får köra som han vill så kan han matcha Lewis. Han slog ju den trefaldige mästaren i duellen om första startrutan. Och jag tror inte det var första och sista gången den här säsongen. När man sedan analyserar varvtider så är Valtteri inte mycket långsammare än Lewis.

Valtteri såg besviken ut när han svarade på frågan hur det kändes när han fick ordern.

– Det är utan jämförelse det allra värsta en racerförare vill höra.

Lewis kör för och matchas fram av teamet för att vinna titeln. Valtteri får nöja sig med att spela andra fiolen men han gör det mycket bra för det står ju mycket på spel även för honom. En förlängning av kontraktet.

Formel 1 har länge kritiserats och det med full rätt att det var ibland ganska långtråkigt. Nu är det tvärtom. För mig är inte de nya bilarna som är det bästa som hänt utan att Fia inte straffa någon så fort det sker något på banan. Förarna vågar satsa och det har vi ju sett i alla tre loppen.

Men det innebär också att man kraschar. Som Lance Stroll och Carlos Sainz. Eller att man tar i lite för mycket när man precis har fått nya däck som Max Verstappen som körde av. Att man tränger av varandra. Tillhör sporten och ser spektakulärt ut.

En förare fick dock ett straff i Bahrain. Lewis körde helt onödigt lite för långsamt på väg in i depån och hindrade Daniel Ricciardo och det kostade honom fem sekunders tidsstraff.

Ett par minuter trodde man att Marcus kanske skulle spela huvudrollen i kampen och segern. Skulle säkerhetsbilen komma ut eller ej när han parkerade? Också nytt att man om bilen inte står direkt på ett farligt ställe så blir det bara gul flagg vilket innebär att alla skall hålla sina platser och får inte köra ifatt den framför.

Erkänner dock att ibland har de sista varven varit riktigt spännande när det inte är en lucka på flera sekunder mellan ettan och tvåan utan bara tiondelar.

Vad som också är en stor skillnad jämfört med de två tre sista åren är att även i mittfältet och till med i slutet av fältet är det trångt.

Är Kimi Räikkönen på väg ut i kylan hos Ferrari? Befinner sig världsmästaren från 2007 i en djup kris?

Högste chefen Sergio Marchionne säger att han långt ifrån är nöjd med Icemans insats i de två första loppen och vill ha ett allvarligt samtal med honom. Alla som känner Kimi vet att racerföraren Kimi inte heller kan vara nöjd. Såg man klart och tydligt när han klev ur bilen efter loppet. Finländaren såg ut som ett vandrade åskväder.

– Det gör alltid ont när man inte får ett bra resultat. Men jag har varit med så länge och vet att man inte alltid kan gå runt med ett leende och vara lycklig. Det är mycket frustrerande men också en del av arbetet.

Vad som retat upp Marchionne är att Scuderia äntligen har en bil som man kan vinna med och som Sebastian Vettel visat med sina segrar i Australien och Bahrain och andra platsen i Kina mens man säger att Kimi bara klagar och att inget stämmer. Vad som tydligen fått Marchionne reagera och säga att nu räcker var allt det som Kimi sa i radion under loppet i Shanghai. Och det var inga komplimanger.

– Jag har pratat med vår teamchef Maurio Arrivabene om situationen och föreslagit att de skall sätta sig ner och prata igenom allt.

Det handlar inte bara om vad finländaren säger utan internt är man också mycket besviken över hans insats. Man drar upp loppet i Shanghai som ett exempel. Kimi kom inte om Red Bull föraren Daniel Ricciardo och på så sätt hindrade Sebastian Vettel, som låg precis bakom sin stallkamrat, och som var mycket snabbare.

När tysken väl kommit om bägge körde han lekande lätt ifrån dem. Iceman hade inte en chans att hänga med. Så man säger att det kan inte bero på bilen att Kimi inte kom om.

– Sebastian var mycket mer aggresiv. Såg man ju klart och tydligt när han drog förbi först Kimi och sedan Sebastian med en spektakulär omkörning, säger Marchionne.

– Och det stämmer absolut inte att bilen är enbart byggd för att passa Sebastian.

Kimi vet mer än väl att han snabbt måste köra upp sig till en plats på pallen för att inte bli frånkörd i VM-tabellen.

Handlar det bara om resultat för Kimi? Nej det handlar också ännu mer om hans framtid hos Scuderia och kanske även i formel 1. Hans kontrakt gäller bara för den här säsongen och de sista åren har man spekulerat om det skulle bli en fortsättning. Hittills har det blivit det men om inte det blir några riktigt bra resultat är risken mycket stor att 2017 är hans sista säsong hos Ferrari och spekulationerna om vem som skulle ta över hans bil har redan börjat.

Och på Ferraris önskelista sedan ett par år står Valtteri Bottas. Ett faktum som Mercedes vet så det skulle inte förvåna någon att om det fortsätter lika bra för finländaren som det har börjat kommer det tyska teamet att snabbt komma med ett nytt och längre kontrakt. Valtteris nuvarande gäller bara den här säsongen.

Scuderia sitter med alla trumfkort på hand och kan vraka och välja. Finns inte en förare som någon gång inte vill köra för det legendariska teamet. Och efter sista loppet i Abu Dhabi i höst är det många kontrakt som går ut. Dessutom har man en mycket lovande reservförare med italienaren Antonio Giovinazzi. Även om han kraschade två bilar i Kina för Sauber. Antonio ersatte den skadade Pascal Wehrlein.

Kimi måste alltså snabbt bevisa att han fortfarande är en av världens bästa racerförare annars tar hans karriär antagligen slut i år.

Kimi själv har inte sagt något om kritiken. I Shanghai sa han via radion under loppet att teamets taktik var fel, man skulle kallat in honom och bytt däck tidigare, och att något stämde inte med bilen.

– I vanliga fall säger Kimi inte så mycket men den här gången pratade han lite för mycket, säger Arrivabene.

Utått sett tycks Kimi inte ta åt sig kritiken.

– När det gäller min framtid är jag numera van vid all spekulationer för det är ju samma sak varje år, säger han.

Enligt vissa rykten från Italien lär Sebastian också vara lite sur på Kimi för att han inte frivilligt flyttade på sig i Shanhgai.

Förra året sa Marchionne att Kimi måste förtjäna sin plats. Inget har förändrats på den punkten. Vad han och Arrivabene kräver är att Iceman slutar att som de tycker gnälla och istället koncentrera sig på sitt arbeta och köra minst lika fort som Sebastian.

Han gjorde det ju under testerna i Barcelona så varför kan han inte göra det nu frågar man sig. Men i Melbourne kom han i mål 20 sekunder efter Sebastian, i Shanghai drygt det dubbla och i Bahrain22. Då får man inte godkänt av Scuderia. Att han själv inte kan vara nöjd med starten på säsongen står utom all tvivel.

– Jag kör så länge jag tycker det är skoj och så länge man vill ha mig, säger Kimi.

Om det inte blir några bra resultet och helst en seger eller två är det nog ingen som vill ha honom längre.

När startade Kimi sista från pole position?

I Magny Cours, Frankrike, 2008.

Så Kimi. Gör oss alla den tjänsten. Gasa och vinn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".