Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-bloggen: ”Ferraris pressavdelning uppträder som ett gäng amatörer”

Publicerat fredag 21 april kl 14.40
Fredrik af Petersens och Ferrari.
Fredrik af Petersens och Ferrari. Foto: SR/TT.

Liberty Media har flera gånger sagt att man ska och måste göra mer för fansen så att de får en bättre inblick i vad som händer. Av någon underlig anledning har Ferrari tydligen inte hört det och gör tvärtom. Synnerligen konstigt då en av dem som förra året pratade högst om att förbättra situationen var just teamchefen Maurizio Arrivabene.

Alla team, med undantag av Scuderia, hade egna träffar mellan förare och journalister på torsdagen i Bahrain. Plus att Fia organiserade en egen träff. Men ingen fick prata med Kimi Räikkönen eller Sebastian Vettel. Istället skickade Scuderia ut en helt ointressant film på Facebook där finländaren pratar med sin raceingenjör Dave Greenwood.

Ett utdrag ur den tråkiga filmen.

– Kimi. Vi är i Bahrain och vad är vår stryka och kan bli vår svaghet, frågar Dave.

– Återstår att se. Vädret är svårt. Det är ganska varmt, svarar Kimi.

Greenwood nickar instämmande.

– Kanske passar bilen däcken bättre här, gissar Kimi.

– Det är viktigt att påminna alla om att asfalten på banan kommer att vara cirka 50 grader under den första träningen och 20 grader mindre under den andra träningen, säger ingenjören.

– Det är normalt här och man måste anpassa sig. Under alla omständigheter är det bättre än i Kina, konstaterar Iceman.

– Stämmer. Och det kommer säkert inte regna, tippar Greenwood och ställer sedan en intressant fråga.

– Varför arbetar du så gärna med mig?

– Jag tycker att vi har ett bra arbetsförhållande och vad som också förbinder oss är att vi löser saker och ting på samma sätt. Det gör allt mycket lättare. Vi båda vill det bästa och när det inte fungerar blir vi båda besvikna. Men det gäller också för alla andra. Det viktigaste är att vi har skoj när vi arbetar.

Det kan man ju inte precis säga om Ferraris arbete med pressen.

Kimi och David kommer inte få någon Oscar för sin filmen. De kommer istället att nomineras till det amerikanska priset Golden Rasberry eller Razzie Awards, som varje år delas ut till säsongens sämsta film. Priset grundades 1981 av John Wilson.

Namnet raspberry (hallon) kommer från cockney-engelskan, en dialekt i Londons East End, och med uttrycket ”blow a raspberry” menas ”prutta med tungan” för att visa sitt missnöje med någon.

Inte undra på att den stora internationella presskåren är kraftigt irriterad. Några föreslog till och med att man skulle bojkotta Ferrari eftersom de tiger istället för att samarbeta.

Speciellt de italienska journalisterna. De var arga för att de varje dag måste fylla flera sidor med nyheter från Scuderia.

De säger att det började redan i vintras när teamet fullständigt försvann från bildskärmen. Man gladde sig åt testerna i Barcelona men fick sedan en rejäl chock. Ingen av förarna fick prata med pressen. Några journalister säger att anledningen kanske är att den högste chefen Sergio Marchionne lovade så mycket för ett år sedan men att allt gick snett. Nu anser man att stallet gått för långt åt andra hållet.

Arrivabene säger bara något när han blir så illa tvungen på de officiella presskonferenserna som är organiserade av Fia. Italienaren hade allra helst velat stanna kvar i garaget men det är obligatoriskt att ställa upp.

Det har gått så långt att tv-kanalerna, som betalar massor av pengar för rättigheterna, har klagat hos Fia. De enda kanalerna som kanske får ett ja eller nej är de italienska.

Ferraris uppträdande är synnerligen arrogant och inte proffsigt. Men de tycker väl tvärtom. Skönt att slippa svara på närgångna och kritiska frågor. Inte undra på att teamets presschef Antonini numera kallas Antononono för han svarar nej på alla frågor och förfrågningar om intervjuer.

Vad de tydligen inte tänker på eller förstår är att de befinner sig i ett drömläge och kör jämnt med Mercedes. Och det underliga är att de nya ägarna av de kommersiella rättigheterna Liberty Media inte reagerar.

Ingen i pressrummet förstår heller varför Chase Carrey, som ersatt Bernie Ecclestone, åker till Turkiet och diskuterar med president Erdogan om att f1 skall komma tillbaka till Istanbul. Som om formel 1 inte kör i tillräckligt många diktaturer. Varför tog inte Charrey Ferrari i örat istället och talade dem till rätta?

Scuderia är inte det enda problemet.

I Melbourne hade de stora tv-bolagen ett möte. Teamen och framför allt Mercedes hindrade dem från att filma i garaget och filma annat intressant. Anledningen var att stallen själva ville filma och lägga ut på facebook eller youtube. På något sätt hade bolagen räknat ut att tack vare dem så får teamen 40 procent av sina inkomster från sponsorer för att deras namn eller logotyper syns i rutan.

Ferrari är på väg in i en mediakatastrof som kommer att bli mycket svår att ta sig ur. Och det trots att man tydligen lyckats bygga en bil som man kan konkurrera om titlarna med mot Mercedes. Sebastian Vettel vann i Australien och Bahrain och blev tvåa i Kina. För Lewis Hamilton var det tvärtom.

I Bahrain skulle betalkanalen Sky Österrike göra en exklusiv intervju med Sebastian Vettel. Vid bordet skulle också Gerhard Berger sitta. Den 58-årige österrikaren är mycket populär både hemma i Österrike och i depån.

Under sin karriär mellan 1984-1997 körde han 210 f1-lopp. Han körde 96 lopp för Ferrari och vann fem. Efter karriären (1998) blev han motorsportchef hos BMW. Fyra år senare hoppade han av och drog sig tillbaka. Men inte länge. 2006 köpte han 50 procent av Toro Rosso och två år senare sålde han sin del till Red Bull-ägaren Dietrich Mateschitz. Idag är Gerhard chef för den tyska DTM-serien. Med andra ord så är han ingen nykomling inom motorsport.

Men av någon underlig anledning så förbjöd Ferrari Sebastian att prata med Gerhard. Hans kommentar passar inte i skrift. Ännu värre blev det lite senare. Scuderia ställde in den lovande intervjun.

I Australien hade man inga egna presskonferenser. Efter kvalet ställde Kimi upp i tre minuter och 24 sekunder. En journalist skrev sin artikel men fick lite senare ett mejl från sin arbetsgivare om att det han skrivit var exakt det som sades i en kort film som Ferrari lagt ut på facebook.

Är det så Ferrari ska behandla pressen?

Vad teamet tydligen glömmer är att en stor del av deras budget betalas av sponsorer som vill se mycket av bilen i tv och läsa så många positiva artiklar som möjligt.

Ferraris PR- och pressavdelning uppträder som ett gäng amatörer och det underliga är att presschefen var tidigare journalist. Men han kanske inte har någonting att säga till om. Det kanske är någon ovanför honom som bestämmer. Någon som tydligen struntar i vad pressen tycker och skriver.

Bernie Ecclestone trodde inte så mycket på sociala och digitala medier och gav varken team eller förare tillåtelse att filma inne i depån och sedan lägga ut. De nya ägarna har gjort det lättare och det är bara bra för då får alla som följer sporten en bra möjlighet att följa sina förare och se vad de gör. Men det får inte leda till att teamen har någon slags censur och hindrar tv-bolagen från att filma.

Alla teamchefer har länge pratat om att marknadsföra formel 1 mer men teamen låter inte alltid pressen tala med förarna. Och när teamen tillåter det så är det under en kort tid. Vi pratar om kanske 10-12 minuter och med alla stall mer eller mindre samtidigt. Självklart ska förarna ha sina möten med ingenjörerna.

Det är på tiden att teamen försöker följa en annan väg för att ge media de arbetsmöjligheter som de ska ha. Det är på tiden att teamen inte är så otroligt egoistiska. Vad de tydligen glömmer är att formel 1 inte skulle vara en så populär sport idag utan press och tv.

När den nye McLaren-chefen Zak Brown svarade på frågan blev det mest bla bla.

Christian Horner, Red Bulls teamchef, var den ende på presskonferensen som hade något vettigt att säga.

– Formel 1 är en media-sak. En del av teamens ansvar är att kommunicera med fansen och för att göra det måste de prata med media. Vad som verkligen retar mig nästan till vansinne är när en förare sitter på en presskonferens och leker med sin mobiltelefon och inte visar minsta intresse.

En liten känga åt Lewis Hamilton.

– Mitt förslag är att Fia förbjuder förarna att ha med sig mobilen. De kan använda Snapchat när de är utanför rummet.

Förarna har som sagt ett ansvar eftersom de är hjältar som många ser upp till, blir inspirerade av och vill följa.

– I deras ansvar ligger inte bara att köra bilen utan också att göra reklam för märket de representerar och sporten i allmänhet.

Man kan bara hoppas att de ansvariga hos Ferrari läser vad Horner sa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".