Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

F1-bloggen: Välbehövlig paus för uppeldade förare

Publicerat torsdag 3 augusti kl 13.54
Daniel Ricciardo (t.v.) blir påkörd av teamkollegan Max Verstappen under Ungerns GP.
Daniel Ricciardo (t.v.) blir påkörd av teamkollegan Max Verstappen under Ungerns GP. Foto: ANDREJ ISAKOVIC

Fiats och därmed Ferraris chef Sergio Marchionne vill att Sauber blir Scuderias junior team 2018, som tack för att man nästa år får både den nya motorn och växellådan.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Så chanserna att Pascal Wehrlein får stanna kvar minskas för han tillhör ju Mercedes. Största chansen att ersätta tysken har nog Charles Leclerc från Monaco, som leder F2-mästerskapet överlägset. Det är första säsongen för 19-åringen i den serien och han kan bli den förste rookiemästaren sedan 2009.

Marchionne säger att det är mycket positivt för Ferrari att ha ett juniorteam där man kan testa nya talanger. Haas kör också med den italienska motorn, men förblir ett kundteam.

Hur ser Marcus Ericssons framtid ut i teamet?

Visserligen har den nye stallchefen Frédéric Vasseur sagt att det är han som bestämmer och har sista ordet när det gäller förarna, men de allra flesta är övertygade om att Marcus finns med även nästa säsong.

Ungerns GP var ett lopp där förare visade en riktig teamanda men också ett lopp där vissa herrar borde tänka efter innan de öppnar munnen.

Låt oss börja med det positiva.

Lewis Hamilton som lämnar över tredje platsen till stallkamraten Valtteri Bottas och därmed skänker Sebastian Vettel tre poäng i kampen om VM-titeln. Man får inte glömma att finländaren också har en chans att köra om mästerskapet.

Finländaren tvivlade aldrig på att engelsmannen inte skulle hålla sitt löfte även om han kör om titeln och var mycket tacksam, men sa också att om den trefaldige mästaren inte gjort det hade det blivit bråk.

Valtteri kom inte ifatt Kimi Räikkönen och teamet bestämde att han skulle släppa förbi Lewis och ge honom en chans. Men det gick inte bättre för honom heller så man bytte plats igen. När det var två varv kvar frågade Valtteri när man skulle byta, för det var en ju en lucka på 10 sekunder mellan dem. Det skedde i sista kurvan på sista varvet. En repris av Michael Schumachers ökända omkörning av Rubens Barrichello i Österrike 2002.

Hur reagerade teamchefen Toto Wolff?

På YouTube finns det en film som visar hans reaktion i det ögonblick som hans två förare byter plats. Österrikaren slår näven i bordet och vänder sig med vad jag kallar för en dyster min mot Niki Lauda, som inte ser mycket gladare ut, och slår till en stol. Gläder han sig för att Lewis kör enligt regeln fair play eller blir han smått arg för att Lewis skänker värde fulla poäng till svåraste konkurrenten Vettel?

Det har varit många spekulationer så Mercedes kände sig tvingade att gå ut med ett meddelande och skrev att Toto gladde sig åt att hans förare hade bytt plats. Man fortsätter och skriver att det var en reaktion när spänningen släppte när de körde över mållinjen. Man kunde själva inte se omkörningen live i tv utan såg bara på tidsmonitorn vad som skett och när Wolff såg det skrek han "yes".

Ok, man får väl tro Mercedes presschef men jag frågar ändå varför både Niki, som är Mercedes motorsportchef, och Toto såg så allvarliga ut.

Så går vi över till det negativa. Och det är nog bara bra att det är tre veckors paus så att vissa herrar kan kyla ner sina känslor.

Red Bulls motorsportchef Helmut Marko sa efter loppet att Max Verstappen har för lite disciplin, även om han är lika snabb som Hamilton och Vettel, och det är det som gör att holländaren än så länge inte tillhör den absoluta eliten. Även om han är en mycket stor talang. Många förare håller med, men å andra sidan har Max skakat om i fältet med sin tuffa körstil och det gillar alla fans. Överallt i Europa kommer hans fans i stora skaror och alla biljetter till Belgiens GP är sedan länge slutsålda. Man räknar med minst 250.000 under den helgen. Det lite underliga är att om några förare klagar så säger deras chefer att de skulle inte ha något emot att ha Max i sitt team. När jag frågade honom vad han tyckte om den situationen svarade han lugnt att han struntar i vad de andra förarna tycker. Det är vad deras chefer säger som är det absolut viktigaste.

Enligt Helmut så är Max lättretad och det har man sett de fem gånger som han fått bryta i år. Så därför är det också svårt att kunna säga hur Max skulle stå ut med pressen om han kör om titeln. Österrikaren är dock helt säker att tonåringen kommer att lära sig och om ett par år var med i den översta toppen. Det är ingen hemlighet att Max vill bli den yngste mästaren i historien och han har fyra år på sig för att slå Sebastian Vettels rekord. Men har han så mycket och långt tålamod?

En som kanske tvivlar är stallkamraten Daniel Ricciardo som blev påkörd av stallkamraten redan på första varvet i Ungern.

Australiensaren var riktigt arg och sa att det verkar som om Max inte tål att ha någon framför sig, framförallt inte någon från samma team, för hans intryck var var att holländaren inte ens försökte köra om utan bara drog rakt in i sidan på Daniels bil. Han sa att det var Maxs omogna reaktion på händelsen som var skuld till det hela.

Några timmar efter loppet satt de tillsammans och tonåringen bad om ursäkt och Daniel accepterade den. Men händer det en gång till kommer det nog att bli ett annat och kraftigare ordval.

Hos Force India är de två förarna Esteban Ocon och Sergio Perez inte heller de bästa vänner. De två har en intensiv intern kamp som ibland är ännu tuffare än den mellan Lewis och Nico Rosberg förra året.

I Ungern krockade fransmannen och mexikanaren igen. Den här gången utan större skador. I motsats till ett par andra gånger som t.ex. i Baku.

Så över till nästa drama. Nico Hulkenberg mot Kevin Magnussen.

Det hela började när Kevin ansåg att hans stallkamrat Romain Grosjean blev avkörd av just Nico. Dansken, som såg det, sa i radion till sin ingenjör att om tysken klarade sig utan straff kommer det att bli ett smutsigt lopp. Domarna tyckte att det var en "racing incident" och inget hände. Ett par varv från mål var det Kevin som tryckte av Nico men då reagerade domarna med att ge dansken ett tidstillägg.

Efter loppet ville Nico skaka hand med sin motståndare som vägrade. Nico sa då att han ironiskt  ville bara gratulera dansken för att vara den mest osportsliga föraren av alla. Tysken säger att han har inget emot att man kör tufft men det som Kevin gör är något helt annat och är fult.

Vad fansen ville se, enligt tysken, är hetlevrade och känslosamma förare men inte några som medvetet kör farligt. Också att de säger vad de tänker. Kanske det, men man kan välja sina ord bättre än vad Kevin gjorde när han svarade Nico med beskriva honom som någon som bara gnäller och fortsatte med ett par könsord och vad han kunde göra och avslutade med baby. Om jag känner stallchefen Gunther Steiner rätt, han är född i den tysktalande norra delen av Italien, har han nog sagt till dansken vad han tycker om ett sådant språk. Kanske kommer det från gangster-rappen som Kevin mer än gärna lyssnar på.

Hur reagerade Nico? Med ett leende, för han sa att han hade inte förväntat sig något annat från någon som uppför sig som en lillebror och en wanna be Max Verstappen.

Som sagt.

Bra att det är ett långt sommarlov så att alla kan kyla ner sina upprörda och sårade känslor.

Något helt annat.

Den 16/8 är det premiär på dokumentär filmen om Ronnie Peterson. Den bäste svenska racerförare vi haft. Jag har sett en kopia och kan bara rekommendera alla, motorsportsfan eller inte, att se den. Att Ronnie inte är glömd märker jag ofta när jag pratar med förare från den tiden som t.ex. Mario Andretti eller kollegor i pressrummet. Ronnies körstil kommer alla ihåg.

Niki Laudas ord är de bästa.

– Det finns människor som man snabbt vill glömma. Sedan finns det människor som man aldrig glömmer och Ronnie var en sådan människa.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".