Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så jobbar trafikredaktionen

Publicerat måndag 2 maj 2011 kl 15.59
1 av 4
Trafikredaktionen sänder cirka 100 000 trafikrapporter per år. Foto: Peter Johansson/Sveriges Radio.
2 av 4
Åke Brulin håller i ett redaktionsmöte.
3 av 4
Tipstelefonen på trafikredaktionen.
4 av 4
Caroline Åslund tar emot ett samtal.

Trafik- och serviceredaktionen vid Sveriges Radio är bemannad dygnet runt, alla dagar under året. Här arbetar totalt 25 trafikreportrar utspridda över trafikredaktionerna i Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping. På den här sidan finner du svaren på de vanligaste frågorna vi på trafikredaktionen får.

Vi sänder på fasta rapporttider i Sveriges Radios lokala P4-kanaler, och även akuta meddelanden, till exempel vid en trafikolycka. Vi sänder cirka tolv VMA per år.

100 000 tips-samtal per år
Vår verksamhet bygger mycket på att du som är ute och rör dig i trafiken ringer in och tipsar oss om störningar eller svårigheter att komma fram på vägarna. Vi samlar också in information från Trafikverket, SOS Alarm, polis och räddningstjänst och andra myndigheter och även från el- och telebolag. På ett helt år tar vi emot cirka 100 000 tips-samtal från er lyssnare.


Jag brukar ringa och tipsa på er tipstelefon. Vem bestämmer vad ni tar med i era rapporter?
Efter varje tipssamtal gör vi en journalistisk bedömning av innehållet i tipset. Stör det framkomligheten? Är det farligt för bilisterna? Berör det många? Det är några av frågorna vi ställer oss och som vi sedan har till grund för ett beslut.

Jag brukar tipsa om vilda djur vid vägen, men ni tar nästan aldrig med mitt tips, varför?
Sverige är ett land där det rör sig mycket vilt i skogen och ibland tar djuren sig ut till vägkanten. Viltet är en naturlig del av trafikmiljön i Sverige. Vi varnar för vilda djur när det befinner sig uppe på vägbanan eller på fel sida av viltstängslet, när det är en direkt fara för många trafikanter.

Vad är det vanligaste tipset?
Det har vi ingen statistik på. Men det ringer väldigt många och tipsar om vilda djur som befinner sig i vägkanten.

Varför bryter min bilstereo för trafikinformation - trots att jag inte vill det?
Den bryter eller växlar till en P4-station på grund av att din RDS/TA-funktion på din bilstereo är inställd på att växla när vi sänder ut ett meddelande. Du väljer själv om din bilstereo ska bryta för trafikinformation eller inte.  

Ni brukar också prata om servicemeddelanden. Vad är det?
Förutom att rapportera om akuta hinder i trafiken eller försenad/inställd kollektivtrafik förmedlar vi också så kallade servicemeddelanden. Det kan röra sig om vattenläckor, strömavbrott och pollenrapporter eller annan samhällsviktig information som påverkar många. Här gör vi också en journalistisk bedömning av materialet.

Kan jag ringa till er och få trafikinformation?
Trafikredaktionen vid Sveriges Radio ger sin trafikinformation genom radion, på  och i mobilen på m.sverigesradio.se. Myndigheten Trafikverket har en informationstelefon på 0771 921 921.

Vad ska jag tänka på när jag ringer in och tipsar?
Berätta vad det är som stör, var det är någonstans, vilket nummer vägen har och i vilken riktning dina medtrafikanter berörs.

I eftermiddags hamnade jag i en kö på grund av en stor olycka, men jag tyckte det var dålig information om olyckan på radion, varför?
Trafikredaktionen sänder fasta rapporter och akuta trafikmeddelanden. Vid stora trafikolyckor försöker vi sända så mycket det går. Men ibland kan det vara svårt att bryta in i pågående program. Till exempel vid stora sporthändelser eller nyhetshändelser. Se till att alltid ha din lokala P4-kanal på när du är ute och kör och vill ha trafikinformation.

Varför bryter ni i Melodikrysset?
När vi går ut med akuta trafikmeddelanden försöker vi bryta i musik. I de fall vi brutit i just Melodikrysset har vi gjort bedömningen att informationen är angelägen för bilburna lyssnare. Vi försöker alltid vara informativa och kortfattade när vi måste bryta i musik.

Varför berättar ni inte om alla olyckor som sker?
Vissa olyckor stör inte framkomligheten, och många olyckor sker på mindre vägar där det inte är så mycket trafik. Vi berättar om de trafikolyckor som stör framkomligheten och påverkar många.

Vad krävs det för geografikunskaper för att jobba hos er?
Vi har inga sådana krav. Vi har flera kartsystem som hjälpmedel när vi försöker ta reda på var du som ringer befinner dig någonstans. På kvällar, helger och nätter bevakar vi hela landet, då är det inte möjligt att kräva att vi ska ha detaljkunskaper om hela Sverige.

Häromdagen lyssnade jag på P1 i Norrköping och då bröts programmet för ett viktigt meddelande till allmänheten i Umeå. Varför var ni tvungna att bryta i P1 i Norrköping - det berörde ju inte mig?
När sändningsledningen vid Sveriges Radio bryter för ett VMA - Viktigt meddelande till allmänheten sänder vi över alla Sveriges Radios kanaler. Det är inte tekniskt möjligt att bara bryta lokalt i exempelvis P1 och de andra rikskanalerna som vi kan i P4. Om vi inte hade brutit i P1 i detta exempel hade vi inte fångat in de lyssnare som lyssnade på P1 i Umeå vid tillfället då faran var aktuell.

Kan jag kontakta er via social medier?
Sök på ”Trafikredaktionen” på Facebook och Twitter.

Vad är numret till tipstelefonen?
020 9 99 4 44, du kan också eposta ditt tips på trafik@sr.se

Välkommen med ditt tips! 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".