Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Citybanan ska bli klar 2017

Publicerat tisdag 10 maj 2011 kl 14.16
Citybanan ska bli klar 2017
(3:00 min)
1 av 8
Skiss över citybanan. Källa: Trafikverket
Nedfart till servicetunnel vid centralstation. Foto: Joakim Ståh/Scanpix
2 av 8
Nedfart till servicetunnel vid centralstation. Foto: Joakim Ståh/Scanpix
Citybanan under Tomteboda i maj 2011. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix
3 av 8
Citybanan under Tomteboda i maj 2011. Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix
Citybanan genom Stockholm. Foto: Marja-Leena Harju/Sveriges Radio
4 av 8
Citybanan genom Stockholm. Foto: Marja-Leena Harju/Sveriges Radio
Eva Rådmark Herrder, Informationschef på Citybanan. Foto: Marja-Leena Harju/Sveriges Radio
5 av 8
Eva Rådmark Herrder, Informationschef på Citybanan. Foto: Marja-Leena Harju/Sveriges Radio
Tåg genom Stockholm. Foto: Marja-Leena Harju/Sveriges Radio
6 av 8
Tåg genom Stockholm. Foto: Marja-Leena Harju/Sveriges Radio
7 av 8
Arbete med Citybanan. Foto: Marja-Leena Harju/Sveriges Radio
8 av 8
Arbete med Citybanan. Foto: Marja-Leena Harju/Sveriges Radio

Citybanan är bygget av en sex kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm som ska underlätta för de tusentals tågpendlare från Mälardalen och Östergötlandsregionerna som dagligen pendlar till eller från Stockholm.

Förseningar och trängsel i tågtrafiken beror på att dagens två järnvägsspår som binder ihop norra delen av Stockholm med den södra delen inte räcker till.

– Vi ska alltså bygga två nya spår, i en tunnel. I de här nya spåren kommer alla pendeltåg i Stockholms län att gå, det innebär att det blir två ytterligare spår, det blir fördubblad kapacitet när Citybanan är klar och då bygger vi bort den så kallade getingmidjan som de här två spåren är, säger,  Eva Rådmark Herrder, Informationschef på Citybanan i Trafikverket.

Dubbelt så många tåg
Åtta av tio tågresor börjar eller slutar i Stockholm. När Citybanan är klar 2017 kan dubbelt så många tåg få plats på de nuvarande två järnvägsspåren, tågen kan gå tätare och trängseln kan minska.

– Mycket pålitligare trafik och det är det jag tror folk önskar sig mest, att det blir pålitligt, att jag vet att jag när jag går på tåget hemma så ska det också vara framme som det står i tidtabellen, säger,  Eva Rådmark Herrder.

Även Michael Englund, byggledare över Söderströmstunneln, tror att problemen med trängsel och förseningar i tågtrafiken kommer att minska.

– Som det blir sen då när Citybanan är klar då ska ju fjärrtågen ha egna spår, säger Michael Englund.

Fler spår norr om Stockholm
Idag fungerar pendeltågstrafiken inom Stockholms län, Arlanda Express, Upptåget och regionaltågstrafiken i Mälardalen som separata system, som konkurrerar om ett knappt spårutrymme.

– Vi har ett annat projekt som ligger precis norr om Citybanan, Mälarbanan där man planerar också att bygga fler spår, säger  Eva Rådmark.

Sture Jonsson på Upplands lokaltrafik berättar vad bygget kommer att betyda för deras trafik.

– Eftersom den delen genom Stockholm påverkar tågtrafik på ganska långa avstånd tror vi att det kan få vissa positiva effekter även för vår trafik, dessutom så ingår det i uppgörelsen där Uppsala län har varit med och delfinansierat byggandet av den här banan så ingår det också att vi får dubbelspår genom gamla Uppsala och det kommer att betyda väldigt mycket för vår trafik, säger Sture Jonsson.

Vad kommer det här att innebära mer konkret för resenärerna?

– Hela systemet blir mindre störningskänsligt tack vare de här kapacitetshöjningarna. Tågtrafiken hänger ihop i ett stort system och även om det inte direkt är våra tåg som påverkas av Citybanan i Stockholm så kan de påverkas indirekt och genom att kapaciteten genom hela systemet höjs så blir det också en driftsäkrare situation för oss och våra resenärer, säger Sture Jonsson, pressjour på Upplands lokaltrafik.

Marja-Leena Harju
marja-leena.harju@sr.se

  • Budget 16,8 miljarder kr (prisnivå 2007-01)
  • Klart 2017
  • 6 kilometer tunnel
  • 3 stationer, Stockholm Södra, Stockholm City, Stockholm Odenplan
  • Fördubblar spårkapaciteten genom Stockholm
  • Ger tätare, punktligare och snabbare tågförbindelser i Stockholmsregionen och i hela landet
  • Ett pendeltåg tar lika många resande som 1000 bilar
  • 9 års byggtid
  • 6 arbetstunnlar
  • 30 hötorgsskrapor schaktmassor, mest berg, fraktas bort
  • 3 hötorgsskrapor betong går åt till bygget
  • 2500 personer jobbar som mest med Citybanan
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".