Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Finnblicken

Lärare: Nya läromedel för nybörjare i finska innehåller för mycket svenska

Publicerat onsdag 13 april 2016 kl 13.30
Nyheter från Sisuradio 13.04.2016 12:56
(3:00 min)
pennor kyniä koulu skolan
Foto: Anni Emilia Alentola/Sveriges Radio

Sedan HT 2015 får sverigefinska barn läsa finska i skolan även om de inte talar språket hemma. Nu har Skolverket publicerat nya läromedel för nybörjarundervisningen som får en del kritik.

Sedan lagändringen som trädde i kraft 1.7 2015 behöver de elever som vill läsa finska som modersmål inte ha några grundläggande färdigheter i språket.

Skolverket fick därför i uppdrag att ta fram nya läromedel eftersom elever från de nationella minoriteterna får läsa sitt språk som modersmål i grundskolan, även om de inte kan sitt språk alls och inte pratar det hemma.

Tanken är att leka med båda språken och att förmedla att tvåspråkighet är roligt.

"För mycket svenska"

Första intrycket hos några modersmålslärare i finska från Västra Götaland är att den nya läroboken Taksi ja Max som riktar sig till nybörjare i finska, innehåller alldeles för mycket svenska.

– Man kan jämföra med läromedlen i engelska, de innehåller inte alls så här mycket svenska, säger Marjo Hyytiäinen, modersmålslärare i finska.

Författaren och finskaläraren Taina Sampakoski från Kalix i Norrbotten har skrivit boken. Hon menar att tanken är att leka med båda språken, både med finska och svenska, samt att förmedla att tvåspråkighet är roligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".