Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Finnblicken

Finska syntnörden Kebu skapar klubbmusik analogt

Publicerat onsdag 4 maj 2016 kl 13.15
"Jag kör allting live och analogt"
(5:45 min)
Sebastian Teir "Kebu" spelar på analoga syntar
1 av 3
Sebastian Teir "Kebu" har många syntar att hålla reda på. Foto: Peter Drastrup
Sebastian Teir "Kebu" spelar synt
2 av 3
Sebastian Teir "Kebu" uppträder här i Aalborg i Danmark. Foto: Peter Drastrup
Sebastian Teir "Kebu" spelar på analoga syntar
3 av 3
Han hoppas att också den unga publiken ska börja hitta till hans konserter. Foto: Peter Drastrup

Det finska synt-undret Kebu står omringad av 25 syntar när han avslutar sin Nordeuropa-turné i Stockholm. Hans nya skiva Perplexagon, som kom ut nyligen, debuterade på sjätte plats på den finska listan.

Kebu eller Sebastian Teir, som han egentligen heter är hemma från Österbotten i Finland och jobbar vanligtvis som forskare i koldioxidlagring och avskiljning vid Finlands tekniska forskningscentral, Teknologiska Forskningscentralen VTT Ab.

Syntmusik var länge enbart en hobby. Men från och med december i år kommer Kebu att satsa på musiken på heltid.

Det är lite som om en syntartist från 80-talet skulle ha åkt i en tidsmaskin fram till idag och sedan börjar snappa upp vad som händer omkring honom.

Det hela började med att han lade ut videos på Youtube där han spelar och mixar ljud på gamla syntar från 70- och 80-talet. År 2012 gav han ut sin första skiva. Hans musik spred sig snabbt i syntkretsar och därefter har det bara rullat på. 

Kebus synt-videos på Youtube har visats flera miljoner gånger och fansen reser långa vägar, från bland annat Tyskland, Polen, England och USA, för att se honom spela.

– Min publik består främst av medelålders syntnördar, vilket oftast är män. Men jag skulle också vilja nå ut till en bredare publik och framför allt en yngre publik. Jag försöker därför också satsa på klubbmusik som folk kan dansa till.

All musik skapas på scenen

Kebu har nyligen avslutat en intensiv europaturné med tio spelningar på elva dagar. Han har kört runt i Europa med en paketbil fylld med syntar. 

Hur skulle du beskriva din musik?

– Det är lite som om en syntartist från 80-talet skulle ha åkt i en tidsmaskin fram till idag och sedan börjar snappa upp vad som händer omkring honom. Så känner jag mig. Det är också det soundet jag är ute efter. Jag vill göra electro-, transmusik med ett annat perspektiv. Jag vill utforska vad som händer om man tar syntmusiken där den slutade på 80-talet och blandar den med dagens klubbmusik. 

Kebu står omringad av 25 syntar när han står på scen. Musiken han skapar alstras på plats i realtid.

– Jag kör allting live. För att få en full mix, behöver man många partier som spelas på samma gång, därför behöver jag så många syntar. I varje låt är 80 procent av mina syntar i gång samtidigt.

Många syntar att hålla reda på

Kebus spelande blir som en slags dans där han hoppar från synt till synt i snabb takt.

– Det hela fungerar som en slags koreografi. Allt är inplanerat, vilka syntar jag ska spela på och när. Jag måste trycka på knapparna manuellt, och då händer det förstås att jag ibland trycker på fel knapp. Det är mycket att hålla reda på.

Varför tror du att din musik blivit så populär?

– Jag tror att det är för att ingen annan gör den här sortens musik längre. De här legenderna, som sysslade med den här musiken är ju omkring 70 år nu, så de gör inte så mycket musik mera eller så har de gått vidare och gör inte likadan musik som de gjorde då. Folk är kanske lata, få orkar väl släpa med sig så här många syntar.

Jag vill visa att man också kan göra elektro live. Själv så skulle jag inte betala för att se på en artist som spelar på en laptop.

Protest mot dj-kulturen

Fascinationen med gamla analoga syntar är det som driver Kebu. Men hans musik är också en form av protest mot dj-kulturen.

– Nuförtiden har elektroniken utvecklats så att man kan göra väldigt perfekta komponenter. Men på den tiden var det allt annat än perfekt. Det är just den här icke perfektionen i syntarna som ger ett organiskt ljud. Och det blandat med bra symfonier och harmonier, det är det som tilltalar mig.

– För mig är det också lite av en protest mot den rådande dj-kulturen. Jag vill visa att man också kan göra electro live. Själv så skulle jag inte betala för att se på en artist som spelar på en laptop.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".