Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppsala ändrar sig - barn från nationella minoriteter får stöd av en pedagog

Publicerat tisdag 24 maj 2016 kl 16.50
"Har laglig rätt till det"
(1:28 min)
Esikoululaisia leikkimässä opettajan johdolla
Kuvituskuva Foto: ERIK G SVENSSON

Uppsala kommun slår nu fast att barn som tillhör de nationella minoriteterna har även framöver rätt att få stöd av en modersmålspedagog i förskolan.  

Enligt ett förslag från Uppsala kommun skulle modersmålsenheten i kommunen läggas ner och majoriteten av de ca 80 modersmålspedagogerna i förskolan sägas upp.

I stället skulle ansvaret för språkstödet flyttas över till alla förskolornas ordinarie personal och ett tiotal konsulter.

Detta skulle även gälla barn från de nationella minoriteterna. 

Förslaget har lett till massiva protester bland föräldrarna, som också fått stöd av språkforskare.

Företrädarna för den sverigefinska minoriteten i Uppsala har varit mycket upprörda för att förslaget inte tagits upp vid något samråd innan minoriteten själva begärde det, och menar att den även i sak strider mot minoritetslagen. (Lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk.)

Ska få stöd av pedagoger

Nu backar kommunen. Enligt det nya förslaget har barn som tillhör någon av de fem nationella minoriteterna, så som sverigefinnar, rätt till stöd av en modersmålspedagog på sitt språk.

Varför har ni ändrat er?

Vi har lyssnat på de synpunkter den sverigefinska minoriteten har framfört till oss och också själva läst lagstiftningen och landade helt enkelt i att barn från de nationella minoriteterna har rätt att få stöd på sitt modersmål.

Även till övriga barn "vid behov"

En faktisk rätt att få modersmålsstöd av en pedagog som kan språket har alltså enligt förslaget barn som tillhör de fem nationella minoriteterna i Sverige.

För övriga barns del står nu i förslaget 'barnen som behöver stöd i sitt modersmål för att tillägna sig ett utvecklat språk i förskolan, ska få ett sådant stöd av en pedagog på modersmålet'.

Vem avgör om ett barn behöver stöd av en modersmålspedagog?

– Det gör förskoleläraren, men förskoleläraren kan ta stöd av en modersmålspedagog för att avgöra behovet, svarar Linda Eskilsson (MP), ansvarig för frågan i utbildningsnämnden i Uppsala.

– Vi kommer att göra en kartläggning i höst på förskolorna och då kommer vi att se hur mycket stöd till barnen som man bedömer att det finns, lägger hon till.

Vilka tror ni är barnen som inte behöver stöd av en modersmålspedagog?

Vi får se vad kartläggningen landar i. Det finns ju till exempel barn som har ett väldigt flytande modersmål och en flytande svenska och då ser vi kanske inte att man har behov av ett stöd i sitt modersmål.

Men om det skulle visa sig att den allra största delen av de 2300 barn som idag får stöd av en modersmålspedagog behöver det i framtiden också, har ni budget för det, skulle det funka?

Ja, då får det lov att funka. Tanken är att höja kvaliteten och sätta barnets behov av modersmål i fokus. Och då räknar vi med att barnen ska få modersmålsstöd utifrån sitt behov, säger Linda Eskilsson (MP). 

   

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".