Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Finnblicken

Ny undersökning visar: sverigefinska förskolor utvecklar barns tvåspråkighet

Publicerat fredag 21 april kl 11.10
"Tvåspråkighet är inget ovanligt eller ens beundransvärt - det är bara naturligt"
(0:44 min)
Barn, förskola. Foto: Danel Milesson
1 av 2
Arkivild: Barn i förskola. Foto: Danel Milesson
Även om personalen på förskolan pratar enbart exempelvis finska, utvecklas ändå barnets båda språk. Foto: Noora Holm, Sveriges Radio Sisuradio
2 av 2
Även om personalen på förskolan pratar enbart exempelvis finska, utvecklas ändå barnets båda språk. Foto: Noora Holm, Sveriges Radio Sisuradio

Varken politiker eller föräldrar behöver vara oroliga för att barn i exempelvis helt och hållet finska förskolor inte skulle lära sig svenska. Den slutsatsen har en forskningsgrupp som undersökt förskolebarn med något av minoritetsspråken som modersmål kommit fram till.

Professor emerita Sally Boyd vid Göteborgs universitet är en av gruppens forskare. Hon har tillsammans med sina kollegor samlat material från finsk- och engelskspråkiga förskolor i Sverige, samt från svenskspråkiga förskolor i Finland.

Forskarna har varit speciellt intresserade av hur barnen använder sig av olika språk i förskolan och hur språket utvecklas.

Bland annat kom man fram till att även om personalen på förskolan pratar enbart exempelvis finska, utvecklas ändå barnets båda språk.

Man kan i alla fall säga att det inte finns någon risk att de inte lär sig svenska.

– Och finskan får ett bra stöd, så att tvåspråkigheten fungerar på ett bra sätt, förklarar Sally Boyd.

Utgångspunkten för forskningen var ländernas olika språkpolicy. Och eftersom barnen själva inte känner till de olika rekommendationerna var det intressant att undersöka och följa med dem.

– Barn är väldigt aktiva och självständiga individer i den svenska och finska förskolan. De får ganska mycket frihet att använda och utveckla sitt språk som de själva vill.

Inlärning av flera språk en utmaning i helt svenskspråkiga förskolor

Enligt forskningen kunde man ändå se en utmaning med den flerspråkliga inlärningen i sådana fall där barnets modersmål inte talas i förskolan, exempelvis i helt svenskspåkiga förskolor där barnet får modersmålsstöd en gång i veckan.

Boyd vill även betona förskolepersonalens roll vid inlärningen.

- De elektroniska medierna, böcker och allt det där är naturligtvis en jättebra komplement. Men som lingvist anser jag, och det finns mycket forskning som stödjer det, att interaktion mellan människor, ansikte mot ansikte, är ju det som utvecklar språket.

Flerspårkighet inget onaturligt

Enligt Boyd grundar sig åsikter om att flerspårkighet skulle hindra barnets språkliga utveckling bara på fördomar. Dessutom är majoriteten av världens befolkning flerspråkig, tillägger Sally Boyd.

- Vi är funtade som människor att hantera mer än ett språk. Så det är inget ovanligt, onaturligt eller ens beundransvärt eller fantastiskt att vara tvåspråkig. Det är bara naturligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".