Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#vemshistoria

Lärare vill undervisa mer om minoriteterna – eleverna uppskattar undervisningen

Publicerat torsdag 27 april kl 12.06
"Man får mycket bättre uppfattning om hur samhället ser ut"
(0:24 min)
Från vänster: Lara Aziz, Vera Hamnebo, Linnéa Björsson och David Palmén. Alla elever på Engelbrektskolan i Borås, de står inne på skolan och till höger om dem syns en stor väggmålning av ungdomar som studerar.
Lara Aziz, Vera Hamnebo, Linnéa Björsson och David Palmén går i nian på Engelbrektskolan och tycker undervisningen om de nationella minoriteterna har varit bra. Foto: Olivia Ochoa/Sveriges Radio.

Även om flera hoppar över ämnet i nuläget skulle många historielärare på högstadiet vilja undervisa mer i de nationella minoriteternas historia. Det visar Sveriges Radios enkät till knappa 200 lärare.

Enkätsvaren visar att alla historielärare på högstadiet inte undervisar i judarnas, romernas, samerna, sverigefinnarnas och tornedalingarnas historia - trots att det är klassat som centralt innehåll i högstadiets läroplan.

Men många av de lärare som har svarat på enkäten skulle vilja undervisa mer i de nationella minoriteternas historia.

Det är viktigt. Det är så mycket fördomar och lögner som florerar. Eleverna får mycket med sig hemifrån som inte alltid är positivt. Vi måste få mer tid till att undervisa om just dessa grupper.

Andra lärare som svarat på Sveriges Radios enkät betonar också att undervisningen i de nationella minoriteterna och deras historia är viktig - även om det kan vara svårt att få till för läraren.

Jag tycker att det är spännande att låta eleverna se att vi har nationella minoriteter i Sverige och även hur dessa har särbehandlats av staten under åren. Många aha-upplevelser på detta område, spännande är bara förnamnet!

Elever: Viktigt att lära sig

För de elever som får lära sig om de nationella minoriteterna och deras historia i skolan kan det vara mycket värdefull kunskap.

Niondeklassare från Engelbrektskolan i Borås har läst ingående om alla de fem nationella minoriteterna. Vera Hamnebo och Lara Aziz tror att de kommer att ha stor nytta av de kunskaperna.

Man får ju mycket bättre uppfattning om hur samhället ser ut. Och om man möter någon från de här minoriteterna så kan man förstå de personerna bättre.

– De är en del av Sverige och det är viktigt att man vet vad de har gått igenom, säger Lara Aziz.

Niondeklassaren David Palmén fastnade för minoritetsspråkens inflytande i svenska språket.

– Jag tycker att det är kul med de här olika orden som har kommit till svenska språket från minoritetsspråken. Att det är vanliga ord som vi använder dagligen!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".