Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#vemshistoria

Regeringens utredare föreslår ändringar i minoritetsundervisningen i skolorna

Publicerat torsdag 4 maj kl 13.47
"Regeringen måste peka med hela handen"
(0:19 min)
Regeringens utredare Lennart Rohdin. I bakgrunden en Sverige-karta med minoritetsspråkens förvaltningsområden.
-- Sverige har länge framställts i skolorna som ett land där det bara bor svenskar som talar svenska, säger Lennart Rohdin. Foto: Anni Emilia Alentola/SR Sisuradio

Regeringens särskilda utredare Lennart Rohdin kommer att föreslå åtgärder för att undervisningen om de nationella minoriteterna i skolorna ska förbättras.

Regeringens utredare Lennart Rohdin lämnar i juni sina förslag för att förbättra Sveriges minoritetspolitik och den svenska minoritetslagen till regeringen.

Rohdin har tagit del av Sveriges Radios granskning #vemshistoria om att en del historielärare inte undervisar om de nationella minoriteternas historia på högstadiet – trots att det är centralt innehåll i kursen enligt läroplanen.

I grunden skulle jag säga att det är skandalöst, men tyvärr är jag inte förvånad.

– Det stämmer väl överens med den bild jag har av hur det ser ut i skolorna idag i Sverige, lägger Rohdin till. 

Hur ser du på skolans roll när det handlar om att förverkliga minoritetspolitiken i Sverige? 

– Det har funnits en stark strategi från samhällets sida att osynliggöra minoriteterna och framställa Sverige som ett land där det bara bor svenskar som talar svenska. Där har skolan haft en väldigt betydelsefull roll.

Ska vi få en situation där människor i Sverige, beslutsfattare och allmänhet, har en riktig bild av vilket land vi lever i, då måste skolan se till att man genomför det uppdrag man har enligt skolans läroplaner.

Lennart Rohdin känner igen bilden som förmedlas i Sveriges Radios granskning att undervisningen om minoriteternas historia faller i glömska bland annat för att lärarna själva inte fått utbildning om minoriteternas historia och att det inte tas upp i läroböckerna. 

Hur kan man få det att fungera? Hur pass tuffa åtgärder kommer du att föreslå?

– Förhoppningsvis tillräckligt tuffa. Jag tror att det krävs att regeringen pekar med hela handen till Skolverket och Skolinspektionen. 

Det räcker inte med att Sverige folkrättsligt åtar sig att undervisa om detta i skolorna, man måste också se till att det blir av.

– Och då måste skolmyndigheterna vara på plats och se till att det blir så, tillägger Lennart Rohdin.  

Vilka åtgärder Lennart Rohdin föreslår avslöjas den 14 juni 2017 när hans utredning överlämnas till regeringen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".