Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Europarådet till Sverige: Det här måste ni göra för att rädda minoritetsspråken!

Julkaistu torsdag 11 maj kl 14.45
Professor Jarmo Lainio: "Det finns en vilja hos regeringen att öka undervisningen"
(0:22 min)
Elev skriver.
Eleverna behöver även lära sig att läsa och skriva på minoritetsspråken, konstaterar Europarådet. Foto: Jessica Gow / TT

De nationella minoritetsspråken i Sverige kommer inte att överleva, om inte regeringen gör något åt dagens situation där cirka en timme minoritetsspråksundervisning i veckan är standard. Det konstaterar Europarådet åter igen i sin granskning av Sverige.

Var tredje år publicerar Europarådet för mänskliga rättigheter sin rapport om hur Sverige lever upp till den minoritetsspråkskonvention man har undertecknat. Konventionen syftar till att hålla Sveriges fem nationella minoritetsspråk finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska vid liv.  

 –  Vi ser att Sverige har stärkt sina minoritetsspråkslagar, vilket också har lett till en positiv attitydförändring inte minst bland minoriteterna själva gentemot den politik som förs, säger professor Jarmo Lainio som är Sveriges representant i Europarådets expertkommitté för minoritetsspråksstadgan.

 –  Genomförandet av både den internationella konventionen och den nationella lagstiftningen är dock fortfarande väldigt bristfällig i Sverige, tillägger han.

En timme räcker inte

Det största hotet mot minoritetsspråken är bristerna i utbildningssystemet där cirka en timmes undervisning i minoritetsspråken i veckan är standard.

 –  För att hålla minoritetsspråken vid liv i Sverige behöver folk lära sig att även läsa och skriva på språken och då räcker det inte med en timmes undervisning i veckan, säger professor Jarmo Lainio.

Sverige har även många gånger tidigare uppmanats av Europarådet att öka undervisningstiden i språken och utvidga den tvåspråkiga undervisningen i skolorna, utan att det lett till några åtgärder.

”Regeringen positiv till mer undervisning”

Nu kan dock situationen vara lite annorlunda.

Professor Jarmo Lainio leder själv regeringens utredning som ska ge svar på hur dessa problem kan lösas och regeringen har ställt sig positiv till att öka undervisningsmängden, säger han.

 – Nu finns det en vilja hos regeringen att titta på det här och försöka reglera undervisningen så att språken bevaras bättre. Utbildningsministern har uttalat ett stöd för en sådan reglering. Det ser vi som mycket positivt.

Detta bör Sverige göra för att minoritetsspråken ska kunna bevaras i Sverige – Europarådets huvuduppmaningar:

1. Stärk utbildningen i minoritetsspråken - utifrån behoven hos talarna av språken och med hänsyn till varje språks specifika situation, till exempel genom att öka mängden undervisning.

2. Se till att modersmålsundervisningen i minoritetsspråken ger eleverna möjlighet att uppnå en ordentlig skriv- och läskunnighet i minoritetsspråken.   

3. Utöka mängden tvåspråkig undervisning på finska och samiska och starta tvåspråkig undervisning på meänkieli.

4. Utveckla ett system för lärarutbildning för minoritetsspråkslärare - utifrån behoven hos talarna och med hänsyn till varje språks specifika situation, till exempel behövs utbildning även av förskolelärare och grundskolelärare för lägre åldrar.

5. Överväg att starta liknande språkcentrum som det Samiska språkcentrumet även för de övriga minoritetsspråken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".