Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Finnblicken

Modersmålslärarna: Låt eleverna välja hur många timmar finska de läser

Julkaistu fredag 2 februari kl 17.02
Lyssna på finska: "En, två, tre timmar... Ta hela arsenalen i bruk!"
(2:04 min)
Piia Kartano,  Kirsi Kohtala-Ghane, Anna-Mari Ojutkangas-Hedlund
Modersmålslärarna Piia Kartano, Kirsi Kohtala-Ghane, Anna-Mari Ojutkangas-Hedlund Foto: Heidi Herrmann/SR Sisuradio.

En del elever kan komma att sluta läsa finska helt och hållet, om tre timmar i veckan blir ett krav, säger tre modersmålslärare om utredningen som föreslår mer undervisning i nationella minoritetsspråk.

Regeringens utredare, professor Jarmo Lainio, föreslår tre timmars modersmålsundervisning i veckan för nationella minoritetsspråk. Det skulle innebära en markant ökning från nuvarande cirka en timme i veckan.

Utredningen är just nu ute på remissrunda. Senast den sjätte april ska kommuner och andra berörda parter ha kommenterat förslagen. De modersmålslärare som Sisuradio har intervjuat välkomnar utredningen men ser också problematiska punkter.

Lärarna ser en risk i brist på motivation eller tid kan leda till att eleverna väljer bort finskan helt, ifall tre timmars undervisning i nationella minoritetsspråk görs obligatoriskt. 

Förslaget med tre timmars undervisning i modersmålet är mycket bra. Men det måste också finnas ett lättare alternativ, eftersom eleverna och familjerna har olika behov och mål.

Enligt henne räcker det för en del elever att lära sig några ord finska, som de sedan stolt kan visa för en mor- eller farförälder med rötter i grannlandet. Dessa elever är enligt henne knappast beredda att lägga tre timmar i veckan på finskan.

– Vi borde ha hela arsenalen i bruk. En timme, två timmar, tre timmar. Och för dem som verkligen vill lära sig finska, är förslaget om tre timmar väldigt bra.

I Huddinge ser modersmålsläraren Kirsi Kohtala-Ghane också positivt på förslaget och menar att det ger möjligheter till större helheter i undervisningen.

Men även hon vill bibehålla valmöjligheten. 

Jag är hoppfull, men det finns säkert också familjer där det kan räcka med färre timmar och den valmöjligheten bör också finnas.

Piia Kartano lär ut finska i  över 15 olika skolor i Nacka kommun, söder om Stockholm. Hon undrar vad som får stryka på foten, om modersmålsundervisningen ingår i timplanen, vilket utredningen föreslår.

Om de andra i klassen samtidigt har ett valfritt ämne, då det kanske får göra något roligare eller lättare, hur många kommer då att dyka upp på finska-timmen tre gånger i veckan, när kompisarna samtidigt roar sig?

Piia Kartano menar att finskan skulle bibehållas och revitaliseras bäst av att bli ett levande språk i vardagen för fler.

– Drömscenariot skulle ju vara att om nu timmarna blir fler, så lär sig eleverna bättre finska och då kan de ta till sig finskspråkig kultur på ett bättre sätt och inser att man kan göra allt möjligt roligt på finska, lyssna på musik, se på filmer.

Hon påpekar att gruppens sammansättning och kompisarna påverkar elevernas motivation att läsa finska enormt.

– Men sådant kan ju läraren sällan påverka.

Professor Jarmo Lainio överräckte sin utredning om nationella minoritetsspråk i skolan till utbildningsminister Gustav Fridolin i november. Bakgrunden till utredningen är Europarådets årligen återkommande, svidande kritik om att en timme undervisning i veckan inte räcker till för att bevara eller utveckla de nationella minoritetsspråken. 

Journalismimme perustana on uskottavuus ja puolueettomuus. Sveriges Radio on riippumaton poliittisista, uskonnollisista, taloudellisista, julkisista ja yksityisistä intresseistä.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".