Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Bästa sällskapet på förmiddagarna. Allt från artistintervjuer till trädgårdstips 9.30-13.00
Östergötlands bilradio

Fransk familjeförförare i fin form

Publicerat torsdag 10 november 2011 kl 09.26
P4 testar Peugeot 508 SW Del 1
(5:26 min)
1 av 12
Nya 508 har på det hela taget lyckade linjer, stramt och lite lyxigt hållna. Foto: Peter Jernberg/Sveriges Radio
2 av 12
3 av 12
Peugeots jättegap till grill är kraftigt nedtonad numera och Peugeot skriker inte längre ut sin design. Lejonmärket blir bara större och större och nu står det även Peugeot i grillen.
4 av 12
Strömlinjeformad och svepande linjer präglar nya 508. Lite Audi-komplex?
5 av 12
En kraftigt böjd taklinje ser ut att begränsa höjden i baksätet men linjerna luras. Det är bara fönstren som blir mindre och försämrar därmed bakåtsikten.
6 av 12
En kraftigt sluttande bakstam ska ge sportiga linjer men inkräktar på bagageutrymmet.
7 av 12
Praktiskt och stort i bagaget. Ryggstöden kan fällas med en spak, men kofångarna är bred och smutsar ned byxorna när man ska lyfta in.
8 av 12
Golvet i bagaget kan lyftas upp och bilda skiljeväggar.
9 av 12
Instrumentpanelen har bra kvalitetskänsla men det är många små knappar att lära sig, särskilt i ratten. Och varför sitter startknappen till vänster om ratten?
10 av 12
Tydliga mätare men displayernas siffror känns som mormors klockradio.
11 av 12
Just när du trodde att du hade lärt dig alla knappar, hittar man några till i en lucka till vänster om ratten.
12 av 12
Kopphållare praktiskt infällda i panelen. Nästan lite gömda och lätta att glömma bort.

Vi svenskar köper kombibilar som inga andra folk. Ny har vi en till att välja på, för den som tröttnat på Volvo V70 och Volkswagen Passat. Sedan en tid tillbaka lanserar franska Peugeot 508 SW, och våra bilrecesenter Peter Jernberg och Pernilla Arvidsson konstaterar att den nya Pegan levererar både komfort, snitsig design och mycket utrustning, men även en del brister jämfört med konkurenterna.

PLUS

  • Yttre design
  • Kvalitetskänsla
  • Inköpspris
  • Utrustningsnivå
  • 5 års nybilsgaranti
  • Stort bagage
  • Tyst

MINUS

  • Många små knappar
  • Inget franskt gung - fjädringen hård i stan
  • Seg växellåda
  • Accelerationen
  • Få prylfack
  • Saknar modernaste säkerhetstekniken
  • Displayerna känns omoderna

Fakta: Peugeot 508 SW 1,6e-HDI auto

Pris: från 249 900 kronor

Motor: 1,6 liter, fyrcylindrig diesel med 112 hästkrafter vid 3 600 varv och 270 newtonmeter från 1 750 varv.

Förbrukning: 0,45 liter per mil, blandad körning

Utsläpp: 116 gram/km (miljöklassad)

Prestanda: 0 till 100 på 12,3 sekunder, toppfart 194 kilometer/t

Övriga versioner: 1,6 Vti (bensin, 120 hk) från 224 900 kronor, 1,6 turbo (bensin, 156 hk) från 234 900 kronor, 1,6 Hdi (diesel, 112 hk) från 234 900 kronor, 2,0 HDi (diesel, 140 hk) från 259 900 kronor, 2,0 Hdi (diesel, 163 hk) från 274 900 kronor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".