Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sport, nöje, kultur, gäster – och dagens nyhetsfördjupningar.
19 januari

Skoldebatt i Puls

Publicerat onsdag 19 januari 2011 kl 16.17
Hur ska lärarna se alla elever?
(9:25 min)
1 av 7
2 av 7
Elisabeth Tyrenius, Bohusläns Helhetsskola i Ljungskile. Foto: Susanne Nobel/SR Väst
3 av 7
Anita Larsson, vice ordförande i föreningen Attention i Uddevalla. Foto: Susanne Nobel/SR Väst
4 av 7
Larz Blomqvist, Lärarnas Riksförbund i Trollhättan. Foto: Susanne Nobel/SR Väst
5 av 7
Robin Ling, musiklärare på Fridaskolan i Uddevalla. Foto: Susanne Nobel/SR Väst
6 av 7
Tasdikul Huda, elev Äsperödsskolan i Uddevalla. Foto: Susanne Nobel/SR Väst
7 av 7
Florentina Osmani, elev på Äsperödsskolan i Uddevalla. Foto: Susanne Nobel/SR Väst

Varför är den svenska skolan ojämlik? I Puls möttes lärare, elever, fackligt engagerade, skolchefer med flera för att diskutera skolan. Efter debatten om likvärdighet i skolan i Puls chattade reporter Elisabeth Cederblad med lyssnarna om sin granskning av särskilt stöd i skolan, chatten kan du läsa om du klickar på rubriken.

Christer Gebo:Varför frågade ni inte om eleverna ska få sätta betyg på lärarna som en utredning har föreslagit?
Elisabeth Cederblad:Hej Christer, det var en bra synpunkt och frågan om betyg på lärarna har ju varit uppe till debatt. Däremot var det ingen som tänkte på att ventilera den i debatten idag.
karin:jag tycker det är jättebra att du har kollat upp skolan ordentligt, men alla har väl inte varit glada? många rektorer verkar inte gilla att man kritiserar nåt i skolan. vad har du mött av sånt?
Elisabeth Cederblad:Hej Karin, Jag har inte mött någon som haft något emot att jag ställt frågor om hur det är ställt i skolan. Att det finns stora problem i vissa kommuner är de flesta berörda väl medvetna om. Jag har fått ett par kommentarer om att vi borde granska den ekonomiska fördelningen bättre, alltså hur politikerna prioriterar pengarna. Någon har också tyckt att vi kritiserar lärarna för mycket, att de ofta har svårt att hantera situationen med många elever med stora problem.
K. A::Varför har du gett dej in i det här. skolproblem alltså? har du egna erfarenheter?
Elisabeth Cederblad:Hej K.A, Jag har bevakat skolan till och från i mitt arbete som journalist. Men jag har själv tre barn och min man är lärare, så det snackas mycket skola i mitt privatliv också! Att det är stora skillnader mellan olika skolor har upprört mej länge och det är vårt uppdrag att granska när saker och ting inte står rätt till.
frustrerad:I debatten prata ni om normal skola, att skolan ev är FÖR normal. Det är den! Lärarna verkar bara se de elever som är glada, artiga och normala. De som är lite jobbiga blir stämplade direkt!
Elisabeth Cederblad:Hej Frustrerad, Det som kommit fram i flera anmälningar till skolinspektionen och som Skolverket också ser som ett problem, är att skolan sällan tar reda på varför elever blir bråkiga. Det är faktiskt deras skyldighet.
Anna:Har själv varit i en situation där jag itne tycker skolan lyssnar eller förstår elelr gör nåt. har tänkt att anmäla till skolinspektionen, men vet itne om jaag vågar, om jag eller min son kommer att få skit för det från skolan. vad säger du om det?
Elisabeth Cederblad:Hej Anna, Det du tar upp är nog ett bekymmer för många. Man vill inte stöta sig med personer som ens barn är beroende av. Det Skolinspektionen rekommenderar är att man försöker att prata med lärare och rektor och gör sitt bästa för att påtala sina problem och försöker att lösa dem innan man anmäler.
Maktlös:Man orkar bara inte, jag orkar inte hålla på och bråka för att min unge ska få den hjälp som hon behöver. jag tycker att de skyller mkt på henne, att hon inte gör det hon ska osv. det är nog många som mig som inte orkar bråka. men det är synd..
Elisabeth Cederblad:Hej Maktlös, Det du beskriver är det nog många som känner igen sig i. Att skolan lägger för stort ansvar på föräldrarna och på eleven har framkommit gång på gång i min granskning och det är något som jag tror att Skolverket gör sitt bästa för att få slut på. Har du försökt att fråga läraren vad han/hon har för plan för att anpass sin undervisning efter ditt barn?
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".