Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Sport, nöje, kultur, gäster – och dagens nyhetsfördjupningar.
Saab

Läs chatten med Anna Petre

Publicerat tisdag 8 november 2011 kl 10.51
Anna Petre gäst i Puls
(15 min)
Anna Petre, chef för samhällskontakter på Saab. Foto: Victor Jensen/P4 Väst.

Anna Petre, ansvarig för samhällskontakter på Saab, var gäst i dagens Puls. Klicka på LÄS MER för att se alla frågor och svar.

Moderator: Nu börjar alldeles strax chatten med Anna Petre. Välkommen att ställa din fråga!

15:58, 8 november 2011





Saab-lover: Hej Anna! Jag undrar varför Saab inte har kommenterat GM:s nej? Jag har letat runt på sajter och det är bara Muller som har smsat.


Anna Petre: Hej Saab-Lover! Jag skulle tro att man valt att inte kommentera detta just för att det är en fråga som hanteras av våra ägare SWAN.

16:02, 8 november 2011





Kalle: Undrar bara om du är rädd för att bli uppsagd nu när det verkar som om Saab dör


Anna Petre:

Hej Kalle. Nej, jag är inte rädd för det och jag hoppas och tror att Saab kommer att leva vidare.

16:03, 8 november 2011





Pontus: Hur är Victor Muller att jobba med? Kräver han mycket av sina medarbetare?


Anna Petre:

Hej Pontus! Jag tycker att Victor är en fantastisk person med ett stort Saab-hjärta. Han kräver mycket, men ger också mycket.

16:05, 8 november 2011





Kalle: Redigerade ni min fråga innan ni svarade på den eller är det fler som heter Kalle som har skickat frågor?


Moderator: Hej Kalle. Vi har inte redigerat någon fråga.

16:07, 8 november 2011





K M: Hörde på radion att du inte fått frågan att bli saabs vd. Det borde du! fler kvinnor i toppen. och varför inte tillsammans med martin larsson.


Anna Petre:

Tack K M. Skulle också gärna se fler kvinnor i toppen!

16:10, 8 november 2011





Kullagren: Hur är det att ha erik Schers som chef?


Anna Petre:

Det går alldeles utmärkt, tack!

16:12, 8 november 2011





Kalle: Hej Anna Har ni börjat förstå att saab är dömt att gå i graven?


Anna Petre: Nej, vet du något som inte jag vet?

16:12, 8 november 2011





Anders: Vilka möljligheter finns det för SAAB nu? Och hur länge kan linan stå stilla..:?


Anna Petre:

Det är omöjligt för mig att säga vilka möjligheter som finns, men jag är övertygad om att det är möjligt att hitta en lösning. Det finns ingen tid för hur länge linan kan stå still, men ju snabbare vi kan hitta en lösning desto bättre.

16:16, 8 november 2011





Peter LIndgren: Hej anna, tror du att SAAB hade varit i ett bättre läge idag om Jan-åke Jonsson fortfarande var vd?


Anna Petre: Det är helt omöjligt att svara på...

16:18, 8 november 2011





Kalle: Jag hoppas att det blir något av affären men i mina ögon är det ingen chans kvar. Finns det några planer för vad som ska hända efter saab har försvunnit?


Anna Petre:

Nej, jag har i alla fall inga sådana planer. Fråga regeringen, regionen och berörda kommuner.

16:20, 8 november 2011





Johan: Vet du om det finns några intressenter som kan tänka sig att köpa delar av konkursboendet och starta upp en ny verksamhet?


Anna Petre: Det finns det säkert, men jag är inte positiv till en sådan lösning.

16:22, 8 november 2011





Kalle: Skäms du nångång över att vara SAAB anställd med tanke på hur ni behandlat era underleverantörer?


Anna Petre: Nej, faktiskt inte. Saab har varit en bra kund till dem under många år. Det är klart att man inte är stolt över att de inte fått betalt, men vi kämpar ju för att lösa situationen. Underleverantörerna ser ju hellre att vi överlever än försvinner.

16:24, 8 november 2011





Nisse: Vad var det som inte fungerade med den ursprungliga affärsplanen från 2009. Den som var fully funded enligt Victor och JAJ?


Anna Petre:

Det är svårt att ge en kort kommentar till den frågan, men bl a tog det längre tid än beräknat att få upp förtroendet hos kunderna, viket påverkade försäljningsvolymerna och därmed intäkterna.

16:26, 8 november 2011





jocke: Jag vill köpa en Saab 95 combi när kan jag det?


Anna Petre: Det är en grymt fin bil!! Du borde kunna beställa en nu, men vi kan ju inte svara på när du kan få den.

16:27, 8 november 2011





Aero: Hur stor del (om någon) har GM IP i nya phoenix platformen ? Vad är nuvarande status för regeringens insatser i nationell fordonsforskning? 2009 pratades det om 28 miljarder. Ser kineserna utveckling av EV/hyrbid i Sverige som en stor tillgång/framtida scenario ?


Anna Petre:

GM´s eventuella intresse i Phoenix kan jag inte kommentera. Regeringen satsar ca 450 miljoner per år på fordonsforskningen i Sverige. Av detta får Saab tillgång till ca 10% (mot att vi lägger minst lika mycket själva). De 28 miljarderna var ett stödpaket som till största delen inte användes. Ja, kineserna ser positivt på vår kunskap inom elbils och hybridområdet.

16:33, 8 november 2011





jocke: Hej Anna! Hur går det med det amerikanska bolaget som är intresserade av SAAB, kan de vara en utväg om det inte blir något med Kineserna


Anna Petre: Det kan jag inte svara på. Den frågan får du ställa till Victor Muller.

16:33, 8 november 2011





Bobben: Tycker du att Guy Lofalk har skött sitt jobb som rekonstruktör?


Anna Petre: Det kan inte jag kommentera.

16:35, 8 november 2011





Kina: Hur är kineserna att förhandla med? Tuffa eller?


Anna Petre: Dom är tuffa förhandlare, vet vad dom vill! Om du vill veta mer om hur de tänker kan du läsa "Art of War" - en kinesisk bok om krigsstrategi som ofta också används i affärssammanhang.

16:40, 8 november 2011





Moderator: Sådär! Nu går det inte att ställa fler frågor till Anna. Tack för att ni ställde frågor!

16:44, 8 november 2011





Moderator: Chatten stängd.

16:44, 8 november 2011





Charlie: Hur upplever Du medias mobbing av Muller och varumärket ? Att släppa undersökningen Mullers ekonomiska förhållande dagen tingsrätten skall sammanträda exv !


Anna Petre: Jag tycker att man målat upp en bild av Victor som inte stämmer med verkligheten. Samma gäller varumärket Saab. Ofta är det ju personer som inte känner till Saab (eller Victor) som uttalar sig. När det gäller undersökningen om Victors ekonomiska förhållande så var det en gammal nyhet sedan vi presenterade vår årsrapport i april, dessutom var beloppen felaktiga och beskrivningen av hans tillgångar likaså. Att den gamla "nyheten" kom ut igen i samband med borgenärssammanträdet var ingen tillfällighet.

16:44, 8 november 2011





Mathias Lidberg: Hej! Kan vi som arbetar med Saab inom FoU göra något för att hjälpa Saab?


Anna Petre:

Oj..Det stöd som våra samarbetspartners ger är ovärderligt. Häng i!

16:53, 8 november 2011





Frågande: Vad tror du om bilarnas framtid? Ska ni satsa på mindre modeller för att kunna byta ut produktioner?


Anna Petre: Jag tror absolut på bilens framtid. Det är faktiskt fortfarande så att det bara är 10% av världens befolkning som har tillgång till en bil. En stor möjlighet alltså! Men miljöfrågan är en stor utmaning som måste hanteras och trängselproblematiken likaså. Mindre modeller är ett sätt, men vi kommer också se nya miljövänliga framdrivningstekniker.

17:00, 8 november 2011





Nisse: Blir lite förvånad över ditt svar om er betalningsmoral och underleverantörer. Som jurist skulle man tro att du tycker att ingångna avtal om betalningsvillkor med leverantörer ska hållas. Inte att de ska gilla läget för att "Saab har varit en bra kund". Eller har jag tolkat dig fel?


Anna Petre:

Jag tycker självklart att avtal skall hållas. Detta gäller även Saab. Som jag skriver är jag inte stolt över detta. Men vad kan vi göra mer än att försöka lösa situationen? Det är underleverantörerna själva som skall avgöra om de kan acceptera situationen, men jag hoppas och tror att de gärna ser att vi överlever (än motsatsen).

17:06, 8 november 2011





Frågande: Kan du inte avslöja någon hemlighet om Saab som inte media eller vi anställda vet?


Anna Petre: En hemlighet om Saab blir svårt. Däremot om personerna runt dramat...men nej, det får du läsa i min bok. :-)

17:13, 8 november 2011





Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".