Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2008. Om vardagstekniken som omger oss. Här kan du som lyssnare höra om alltifrån nanoteknik till...

Snart 150 år med Märklin-tågen

Publicerat onsdag 22 mars 2006 kl 11.37
Märklin 1892

Vi besöker Märklins lok-tillverkning i Göppingen, södra Tyskland. I gamla industrilokaler från förra sekelskiftet pågår än i våra dagar tillverkning av fordon och tillbehör till modell-järnvägar. Theodor Märklin grundade sin fabrik 1859 – alltså för snart 150 år sen.

Det har varit svåra tider för modelljärnvägsindustrin, men dataspelen har inte lyckats ta död på intresset hos barn och samlare. Märklin har fortfarande ett stort sortiment av olika lok och vagnar, som är försök att kopiera förebilder från olika länder. Fortfarande gjuter man fordonschassin och sätter ihop motorerna - metallindustri och finmekanik i en skön blandning. Lok och vagnar gjuts i zink. Det är därför ett modellok känns så tungt i handen. Ytterst få detaljer är av plast, vilket förståss hade varit billigare!

Det hela började med plåt som grundmaterial. Som det här ångloket från 1892, då Bröderna Märklin övergick från dockkök, fartygsmodeller och ångmaskiner i miniatyr till tåg. Först kring sekelskiftet 1900 kom zink in i bilden, just för att man ska kunna återgå detaljerna på en ångpanna t.ex. korrekt. Förebilder hämtas från riktiga järnvägsbolag, tågtillverkare och vissa tåg dokumenterar man själva genom att detaljfotografera museilok och vagnar i fullskala. Världens vuxna samlare tycks ännu beredda att betala en 200-400 euro för ett välgjort lok (mellan 2-4.000 kr), eftersom modelljärnvägsindustrin lever vidare i framför allt Tyskland. Den som vill titta själv kan besöka Märklin-muséet i Göppingen (fem mil österut från Stuttgart).

Ny metod förutsäger elfel i bilar

Kommer krockkuddarna och antisladdsystemet att fungera på bilen när den är 15-20 år gammal? Det är nog en fråga många ställer sig när allt mer av bilens funktioner styrs av elektronik. Den svagaste länken är alla de kontakter och kopplingar som finns i bilens elsystem. Upp till 60% av elfelen orsakas av glapp i kontakterna och i en modern bil kan det finnas 3000 kontakter. Elsystemen har dessutom blivit allt känsligare eftersom kontakterna gjorts mindre och mindre och inte alls har de marginaler man hade tidigare. Det stora problemet för kontakter i bilar är vibrationer. Det som händer då är att kontaktytorna börjar glida mot varandra och det bildas ett oxidskikt som inte leder ström.

- Kontakterna kan se ut att fungera, men i själva verket är 98% av kontaktytan förstörd, säger, Tag Hammam på Korrosions- och Metallforskningsinstitutet i Stockholm. Han har ägnat flera decennier åt att underöka vad som orsakar glapp i kontakter.

Men det finns bot mot kontaktsvårigheterna. Tag Hammam visar i sin doktorsavhandling en ny testmetod där han mäter det brus som uppstår i kontakten när den börjar röra sig av vibrationerna och då räcker det att köra en sväng med bilen och mäta på kontakten istället för att, som nu, behöva vänta och se om den håller eller inte. Bilindustrin väntar nu på att testmetoden ska utvecklas färdigt så dom kan konstruera säkrare elsystem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".