Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2008. Om vardagstekniken som omger oss. Här kan du som lyssnare höra om alltifrån nanoteknik till...

Seriestart: Automatiska växellådor

Publicerat onsdag 3 maj 2006 kl 11.30
Varför röra om i bensinen?(Foto:PrB)

Fottrampad koppling och handmanövrerade växlingar. Känns inte det lite gammaldags? Dessutom har en undersökning visat att föraren stressar av om växlingarna överlåts till en automatlåda.

Däremot har det funnits en hel del argument mot automatlådor förut. Bilen drar mer bensin och förlorar kraft. Andrahandsvärdet har varit betydligt sämre trots att automatlådan kostar mer pengar som tillbehör. Automatlådorna har inte varit lika pålitliga som manuella växellådor och renovering kostar skjortan.

Teknos växellådsexpert Ferdinand Gustafsson kan lugna oss med att utvecklingen kommit så långt nu att dessa argument inte håller längre.

Vi inleder serien med att titta på den traditionella automatlådan. Vi testar en 7-växlad automatlåda i en stor Mercedes och jämför med en 4-stegsautomat i en vanlig 4-cylindrig familjebil. Det visar sig att bilar med mindre motorer inte funkar så bra ihop med en traditionell automatlåda. Serien går vidare med tester av andra varianter - CVT, DSG och automatiserade manuella växellådor.

Duospårvagn testas i vår

En spårvagn med tekniska förutsättningar för att gå på både spårväg och järnväg ska testas runt om i landet. Det är frukten av ett samarbete mellan trafikforskare på VTI och tågtillverkaren Alstom, som resulterat i den nya satsningen. Duospårvagnen kan köra 100 km/tim och bromsa mycket snabbt, så den har fått grönt ljus ute på järnvägar i Europa, främst Tyskland. Säkerhetskraven anses därmed uppfyllda.

I en regionen Linköping-Norrköping blir det nu provkörningar. Allmänheten, media och politiker inbjuds till provåkning på orter som Åtvidaberg, Kisa och Finspång. Den stora poängen med duospårväg är tidsvinsten, att man kan åka från en liten ort, spåra in på stora järnvägen en delsträcka och sedan i stora staden, t.ex. Norrköping, växla in på spårvägsnätet. Pendlaren slipper byten. Tekno pratar med Ragnar Hedström, VTI, och Martin Sterner, Alstom.

Test: installation av Windows på Mac

Så blev det plötsligt möjligt att köra windows direkt mot macens processor. Men vilka för- och nackdelar har det? Vi testade tillsammans med Jonas Lundberg på Macademic i Uppsala och noterade bl.a.: Man måste välja, köra antingen Windows ELLER MacOS, och starta om datorn dessemellan, litet bökigt. Installationen tar bortåt två timmar. Man kan säga att det är relativt enkelt för den som pular en del med datorer hemma, som självlärd expert.

Men man kan göra fatala fel och då gäller att veta hur man går vidare, ominstallation av MacOS till exempel. Lägg inte in några viktiga data på en sån här dator, det vore riskabelt. Det är betaversion av Macens hjälpprogram, så Apple ger inga garantier. Kanske blir det säkrare och enklare när det blir standard med windows på macen, något som kommer i en uppgradering av MacOS till hösten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".