Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2008. Om vardagstekniken som omger oss. Här kan du som lyssnare höra om alltifrån nanoteknik till...

Premiär för snålbilen Agilis

Publicerat onsdag 10 maj 2006 kl 10.51
Agilis

Det team av KTH-studenter som bygger en bil för att delta i bränslesnålhets-tävlingen Ecomarathon har nu premiärvisat sin skapelse Agilis Ecocar. Byggd i kolfiber och extremt aerodynamisk ska den klara sju varv på tävlingsbanan på så lite bränsle som möjligt.

Teamet hade tänkt använda en helt ny motorkonstruktion, en sk. HCCI-motor, men den blev inte klar i tid. Nu tvingas man använda en liten fyrtakts Hondamotor som är ett standardval för många av teamen. På en vecka ska Agilis-teamet hinna lägga upp en ny körstrategi och genomföra testningen av bilen. Ecomarathon går av stapeln i frankrike den 20-21/5.

Nu är det ok att säga ”chip”

De flesta säger chip, utan s på slutet, men faktum är att det har inte varit god språkvård, fram till nu. Av den nya Svenska Akademins ordlista (13:e upplagan) framgår att det blivit helt ok att använda den engelska form chip. Men ska man böja det, blir det med två konsonanter på svenskt vis, chippen, chippet.

Martin Gellerstam, huvudredaktör för SAOL, berättar om andra it-ord och tekniska termer som är nya i den reviderade upplagan. Vet du vad suv är? Vad är läsplatta och handfri egentligen? Redaktören ger svar.

Automatiska växellådor: CVT eller ”Remjohan”

Redan på 1490-talet skisserade Leonardo da Vinci en steglös automatisk transmission som sedermera hamnade i den lilla holländska bilen DAF i slutet av 50-talet. Principen går ut på att man låter en kilrem löpa mellan två koniska remskivor. Genom klämma ihop och dra isär remskivehalvorna kan man låta remmen vandra inåt centrum eller utåt periferin på remskivorna och på så sätt få olika utväxlingar. Enkelt och effektivt i teorin, men att få den steglöst variabla transmissionen(cvt) att fungera i bilar har visat sig vara betydligt svårare. DAF-bilen var närmast olidlig att köra och det tog AUDI tjugo års utveckling innan de släppte ut sin cvt-låda på marknaden. Tekno har provkört.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".