Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2008. Om vardagstekniken som omger oss. Här kan du som lyssnare höra om alltifrån nanoteknik till...

Boxbrist drabbar HDTV-köpare

Publicerat onsdag 24 maj 2006 kl 10.56
HD Ready starkt säljargument

Den 9 juni börjar fotbolls-VM och många hade nog trott att de skulle få del av matcherna i skarp bild, i synnerhet om man investerat i en ny HD Ready storbildstv. Men bristen på speciella hd-boxar gör att tittarna blir snuvade på den högupplösta utsändningen från Tyskland.

Det var med glädje som många tog emot beskedet från SVT och TV4 att de ska sända alla 64 matcherna i HD. Men nu kommer bakslaget: Boxarna hinner inte fram med långtradare i tid till Sverige. Svenskarna gjorde sina beställningar för sent, hävdar Håkan Öster, teknisk direktör vid SVT. Bara 30-40.000 hushåll som max kommer att hinna köpa den speciella digitalbox man behöver. Och likadant är det på satellit och kabelsidan, boxbrist. – Det är bara ett test, och inte alls någon flopp, säger Anders Appelquist, Konsumentelektronikbranschen.

Snålbilstävlingen Eco-Marathon avgjord

Ett rymdskepp med gräsklipparmotor. Så kan man beskriva de lätta, små eco-bilarna som tävlar mot varandra i Nogaro i södra Frankrike i racerloppet Eco Marathon. Det gäller för teknisterna som tävlar mot varandra att bygga en så bränslesnål bil som möjligt. I årets tävling vann Lycée La Joliverie (från Nantes) med en etanolbil, som gjorde rundan på racerbanan med 288,5 mil per liter bränsle. Från svensk sida deltog ett lag vardera från Chalmers i Göteborg och KTH i Stockholm. Vi har pratat med KHT-teamets Sohrab Kazemavazi och Lena Brundin, som var inblandade i en smärre krasch på banan, och Lasse Christoffersen, KTH, som inte ens fick köra i loppet på grund av ett snöpligt bromsfel.

Växellådeserien, del 3: AMT-lådan

Den här växellådan är egentligen en manuell växellåda, där man har ersätta förarens ben och armmuskler med hydrauliska muskler, precis som armen på en grävmaskin. Förarens handgrepp ersätts av elektronik som bestämmer när och hur det ska växlas. Vi testar småbilen Suzuki Swift med 5-växlad amt-låda.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".