Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Från 2008. Om vardagstekniken som omger oss. Här kan du som lyssnare höra om alltifrån nanoteknik till...

Krokigt virke problem för träindustrin

Publicerat tisdag 19 september 2006 kl 10.00
Träprofessorn Anders Grönlund räddar krokigt virke med laser.(Foto:Pelle Lindblom)

Vetenskapsradion Tekno onsdag 20 september

Hemstudio i datorn: Musikinstrumenten

Det är inte bara själva ljudinspelningen som har flyttat in i datorn utan och många musikinstrument och effekter. Först kom små plugin-program med eko, rymdklang och andra ljudeffekter som datorn själv kunde beräkna hur de skulle låta. Sedan kom de samplade instrumenten. Då spelar man in alla tangenter på ett piano tex. och lagrar dem i ett ljudbibliotek. En annan metod är att använda matematiska formler för att efterlikna ett instrument. Vi har testat Pianoteq, ett sk. modelerat piano som bara tar 8mb hårddiskutrymme och låter riktigt bra.

www.KVRaudio.com finns mycket gratis instrument och effekter. Ladda hem och testa! Men du behöver nån form av musikinspelningsprogram för att få de flesta plugin-program att funka.

Hur en krokig planka blir rak

När man som hemmasnickrare ska bege sig till byggvaruhuset för att köpa virke kan man irriteras över att så många plankor är skeva och krokiga. Ganska mycket virke läggs åt sidan till ingen nytta. Inom byggindustrin klagar man också över krokiga plankor, och har emellanåt ratat trä och gått över till andra byggmaterial.
Men nu finns faktiskt en lösning. På Luleå tekniska universitet och dess avdelning för träteknik i Skellefteå har forskarna lyckats komma på en metod som faktiskt gör det skeva virket rakt. Träprofessor Anders Grönlund förklarar metoden.

Både turbo och kompressor

Allt större motorer hamnar i relativt små bilar, men Volkswagen går motsatt väg. I Golf och familjebussen Touran sätter man numera en 1,4-litersmotor som ska ersätta 2-litersmotorn. Tricket är att använda dubbel överladdning. En kompressor som hjälper till på låga varv och en turbo som tar vi i det övre registret. På så sätt kan man plocka ut 170 hästar ur den lilla rovan. Men funkar det i vardagstrafiken? Vi har testat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".