Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

GI-chatten med Ola Lauritzon

Publicerat måndag 23 mars 2009 kl 11.07

Ola Lauritzon hjälpte er lyssnare med frågor om träning och kost - och mycket annat.

Moderator:Då börjar chatten med Ola Lauritzson. Välkomna att ställa frågor!
Marga:Ska man motionera FÖRE eller EFTER man ätit? Tänker på förbränningen. TACK!
Ola Lauritzon:Lågintensivträning på fastande mage kan vara effektivt för fettförbränningen, ex raska promenader på morgonen. Däremot, om du ska ha riktigt mycket ork och det handlar om högintensivträning bör du ha ätit ca 1,5 timme innan för bästa resultat.
Lennart:Hej Ola! Bränner man mer kalorier efter en timmes promenad eller är det samma förbränning som när man startar?
Ola Lauritzon:Pulsen är högre och även förbränningen. Ju mer intensivt du tränar desto längre har du ”extra hög” förbränning.
Gunilla:Jag undrar hur jag tränar bäst eftersom jag går med rollator, hjälper det att ta en promenad med rollatorn och sen äta bra kost?
Ola Lauritzon:Absolut! Just för vikten vågar ja påstå att kosten är viktigare än träningen. Men kombinationen är naturligtvis den bästa!
Elisabeth:Hej. Hur mycket bör man träna varje dag
Ola Lauritzon:Det beror på dina förutsättningar. Själv brukar jag ha som målsättning att jag ”ska göra något” varje dag. Detta kan ex vara en rask promenad, en omgång på gymmet eller liknande. Använd gäran stegräknare och försök kom upp i 10000 steg om dagen.
cornelia:Hej! Jag styrketränar 2-3 ggr i veckan och har tagit fram löparskorna igen efter vinteride. Jag tränar nu för sthlm marathon. Kommer att springa 4-5 ggr i veckan fram tills dess. Hur äter jag bäst under den här perioden? Några andra tips kring träninsupplägg Tack!
Ola Lauritzon:Låter ambitiöst. Eftersom du tränar mycket tycker jag du ska äta en bra blandning av kolhyrater (med lågt eller medel GI) protein och naturliga fetter. Quinoa, råris, frukt, grönsaker, bönor/linser, fullkornspasta är några exempel på kolhydratrik mat med lågt eller mellanhögt GI. Lycka till!
Anette johansso:hejsan jag kört med GI sen trettonde helgen och varit ute och gått ca:5 kvällar/v . men har bara gått ner knappt 2 kg! de e för lite jag är duktig med maten alltså. jag har mycke övervikt! vad gör jag för fel? mvh Anette
Ola Lauritzon:Svårt att säga på rak arm. Men jag tycker du ska kolla midjemåtet också - ofta ser du snabbare resulat där. Kika gärna på nätet eller i någon av mina böcker för mer tips, eller kontakta mig på min hemsida så kanske jag kan hjälpa dig mer.
Maria Ohlsson:Jag brukar köra ett spinningpass på tisdagar mellan 1830-2000 och undrar vad som är bäst att äta efter passet. Vill ju inte proppa i sig för mycket så sent på kvällen. Brukar ta något lätt, lite grillad kyckling med sallad och avocado.
Ola Lauritzon:Spinning är tuff träning (tycker jag iaf, men jag är nog ovan...). Du kan gärna ta en proteinshake eller liknande direkt efter träningen. Och varför inte en omelett eller så när du kommer hem som variation till din kyckling.
Maggan:Ska jag som inte kan träna äta mindre för att kunna gå ner i vikt?
Ola Lauritzon:Du ska framför allt äta rätt. Undvik de mesta av kolhydraterna som får blodsockret och insulinet att rusa.
Solveig Anderss:Jag har ätit GI sedan dec-08 och gick ner 6 kg. Men nu är det totalstopp sedan 1,5 mån. Jag är ute och går mycket. Hur ska jag fortsätta?? 3-4 ggr./vecka går jag ½-1 tim. MVH Solveig
Ola Lauritzon:Låter som du är mycket duktig. Har du även kolla midjemått och fettprocent? All din träning ger mer muskelmassa som väger mer - men också får dig att se slankare ut. kanske kan du testa att göra en tuff GI-fas på nytt i några veckor, bara för att liksom ”skaka” till kroppen?
Rebecha:Hur ska du träna/äta/leva för att bli av med ”det lösa,överflödiga” runt midjan??vilken träning är bäst?
Ola Lauritzon:Tyvärr funkar inte punktförbränning. Däremot kan du träna magmusklerna lite mer för att göra midjan smärtare och fastare. För generell fettförbränning är just konditionsträning - långa, sega pass - det mest effektiva. Och kombinerat med en strikt GI-diet. Det gör susen!
inger:hej undrar om hjärnan kan ta skada då jag hört att den behöver kolhydrater för att funka optimalt
Ola Lauritzon:Nej, det stämmer inte. Om du inte skulle äta en enda kolhydrat (vilket i praktiken är omöjligt) kommer levern att omvandla fett till kolhydratliknande molekyler, sk ketonkroppar som försörjer hjärna, muskler och organ med energi.
Ann:Kan man äta enligt GI-metoden när man ammar? Kan man ”rivstarta” också?
Ola Lauritzon:jag brukar inte rekommendera det i början av amningen. Vänta till ca 3 mån. Förmodligen har du gått ner mycket i vikt helt naturligt under tiden och kanske inte alls behöver någon särskild diet?
Berta:Hej Ola! Jag åt enligt Gi i fem veckor utan att gå ner ett enda kilo, min kompis gick ner fem!? Har du hört om något liknande, kan det vara att det inte passar alla?
Ola Lauritzon:Ja, det är ju retligt förstås... För en del av oss tar det helt enkelt längre tid innan kroppens fettomvandling verkligen startar. Gener, mediciner, ålder, kön spelar in. Liksom motion, livsstil, tidigare jojo-bantning mm. Men att undvika hög GI mat och byte den mot lite mer protein är en långsiktigt bra kost som kommer att göra att vikten rör på sig åt rätt håll - även om det tar längre tid än vad du vill.
Janne:Hur är det med Thaimat om man avstår riset? Blir nog inte poppis om man avstår Thaimaten.
Ola Lauritzon:Den är ofta bra. Ibland används en del socker i olika soppor/grytor men i övrigt bra mat.
Lennart Hagströ:Hej! Har under 2,5 månader följt en kost diet med LCHF utan att ha gått ner ett hg? Tränar på löpband i 45 minutermed promenad samt jogging. Är GI kost bättre för mig? Är 60 år och man.
Ola Lauritzon:Jag rekommenderar inte att undvika kolhyrater på lång sikt. Däremot välja bort de med högt GI. Eftersom du inte fått något resultat av LCHF tycker jag du ska gå över till mer balanserad GI-kost och fortsätta din träning.
Moderator:Då är det tio minuter kvar på chatten med Ola! Passa på att ställa era frågor!
Marita Skeeborg:Är det ok att ta ett glas vin efter träningen? Påverkas träningen negativt då?
Ola Lauritzon:Inte nämnvärt av ett glas vin. Men en flaska är ju inte lika fiffigt.
Fru Zäta:Jag undrar om man kan äta havregrynsgröt till frukost när man följer GI, vi lagar den med hälften vatten och hälften soyamjölk
Ola Lauritzon:Ja, om du är i vad jag kallar den långsiktiga balansfasen. Men undvik sylt och socker till. Hellre färsk frukt/bär eller kanel.
Stina Nordin:Hejsan!Jag gillar att knapra på råa morötter,när jag känner mej lite sugen. Bra eller dåligt?
Ola Lauritzon:Bra. Lågt GI när de är rå (men betydligt högre om de kokas).
nettan:jag och min man har kört rivstart i 6 v jag har gått ner 3kg men min man gick ner 2 kg i början, nu står han still. när vi blir sugna äter vi mörk choklad och nötter tar något glas vi på helgen. jag tränar på gym 2 ggr vecka och falugång 1 gg/v min man tränar på gym 3 ggr/ v, vad gör vi för fel. jag har inte använt mig av håll koll på nätet. tycker det verkar svårt att sätta sig in i . Men jag vill ha tips för min amn är nära att ge upp nu... snälla hjälp mig
Ola Lauritzon:Ett halvt kilo per vecka ska du inte se som ett misslyckande även om de flesta går ner lite fortare. Jag tror nötterna och chokladen är problemet. Det blir lätt för mycket. Testa att vara utan dem i två veckor bara för att se skillnaden.
LenaFia:Har fått en motionscykel, tänkte börja träna. Vad är lagom att börja med 30 min eller mer? Räcker varannan dag för att göra effekt ?
Ola Lauritzon:utmärkt! du ska träna efter dina förutsättningar. Är du ung och relativt vältränad tycker jag du kan köra lite längre än 30 minuter, gärna en timme. Under en period i mitt liv satte jag ibland min motionscykel framför videon och såg en film medan jag satt och trampade. Det tog 2 timmar och förbrännde över 1200 kcal.
Moderator:Nu är det fem minuter kvar av chatten med Ola!
Bibbi:Du skriver i nån bok att man kan dricka proteindryck,är det typ nutrilett eller är det någon annan dryck.Är det som mellanmål eller är det istället för en måltid?
Ola Lauritzon:Proteinshake kan vara bra för att få upp proteinmängden i kosten och som alternativ till snabbt mellanmål. Men undvik måltidsersättningar, som ex Nutrilett. Köp istället rent proteinpulver utan kolhydrater och socker och bland helst med vatten.
Therese:Jag har kört GI ett tag och gått ner 6 kg, men har stannat av. känner att jag har börjat ”fuska”. Nu vill jag ta tag i det igen. vilket är bäst för bästa vikt minskning, är det att börja om igen med en rivstart eller att dra ner på kolh och tänka GI?
Ola Lauritzon:Det är lite upp till dig. Rivstarten ger ju oftast snabbast resultat och kan vara ett sätt att bryta invanda mönster. Men tycker du det är för jobbigt eller ensidigt så kör på ditt andra alternativ - det är ju inte fel heller.
Micke:Hej! Jag har så svårt att gå ner i vikt. Gjorde en 4-dagars fjällvandring förra året, och när de andra gick ner i vikt 2-3 kg så gick jag upp 1 hg! Det sög... Antar att jag har låg förbränning, vilket är bästa sättet att få igång den? Gillar GI, har provat rivstarten men fick inga större resultat och tappade sugen. Nu promenerar jag 3 mil i veckan jag men är inte så strikt med kosten. Kan det ge resultat ändå? Tack på förhand!
Ola Lauritzon:En fjällvandring där du gick upp i vikt - ja, det är förstås retligt! Dina promenader är bra. Men försök kombinera med rätt kost annars är det svårt att få tydliga resultat. Kör åtminstone Rivstart Light, om du fårstår vad jag menar.
carina:Har gått igenom cellgifter och strålning,vilken träning ska jag börja med?
Ola Lauritzon:Det beror lite på hur du mår. Dagliga promenader är väl en bra start nu när det blivit lite ljusare. Stegräknare?
Helena:Är det okej att byta ut pasta och potatis mot tex bönor eller kikärtor på burk?
Ola Lauritzon:Bönor och linser har lägre GI än pasta och potatis. Tyvärr är inte konserverade bönor lika bra som kokta.
Jeanette:Hej! Jag har inte riktigt fått klart för mig om man ska använda smör, bregott, Lätt o Lagom, vanlig grädde osv. Har börjat steka i smör istf margarin, göra sås på grädde och 34 %-ig creme fraiche. Är det ok att steka i flytande margarin?
Ola Lauritzon:För stekning använd rapsolja eller smör. När det gäller övriga fetter är min rekommendation att generellt hellre välja omättade än mättade fetter. För grädde och creme fraiche väljer jag oftast mellanvarianterna för att mängden mättat fett inte ska bli överdrivet stor.
Moderator:Då är dagens chatt med Ola över. Vi tackar för alla frågor som kommit in - och det är så många att Ola inte hunnit svara på hälften ens. På grund av det stora intresset så kommer Ola tillbaka redan nästa måndag för att prata med Lotta igen! /Moderator

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".