Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Tio recept på GI-frukostar som verkligen funkar

Publicerat måndag 30 mars 2009 kl 14.49
Frukost, en smörgås med leverpastej och gurka, apelsinjuice, te och flingor med mjölk. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Ett bra riktmärke är att en fjärdedel av ditt energiintag ska komma från frukosten. Ändå äter många alldeles för slarvigt på morgonen och framförallt för lite eller fel.

P4 Extra ger dig tio förslag på GI-frukostar som alla mättar bra och har mycket lågt GI.

GI-frukost på tio olika sätt

De flesta äter ungefär samma frukost varje dag. Likväl kan det vara skönt med lite alternativ.

För att äta en äkta GI-frukost ger Ola Lauritzson här tio smaskiga recept för en lyckad start på dagen.

Stekt ägg och bacon med champinjoner och grillad tomat
Klassisk frukost som aldrig går ur tiden. Stek 2 ägg och 4 skivor bacon tillsammans med champinjoner och en tomat. Låt baconskivorna torka på hushållspapper innan du serverar.


Omelett med fetaost, lök och soltorkade tomater
Omeletter kan du variera i det oändliga. Alltid gott, lite lyxigt och helt GI-rätt. Använd dina favorittillbehör. I det här exemplet blandar vi 3 ägg med 50g fetaost, 3 soltorkade tomater och en skvätt grädde och stekte omeletten på medelvärme.


Smörrebröd à la GI
Dela en skiva osötat fullkornsbröd i två trekanter. Lägg på några skivor kallrökt lax och toppa med lite majonnäs eller gräddfil, en bit citron och dillkvist.


Proteinsmoothie
Den snabba GI-frukosten där proteinpulvret bidrar till längre mättnadskänsla och bättre näringsvärde. För en person: blanda 1 del proteinpulver med 2 dl naturell yoghurt (3%), 2 dl vatten och 1 dl frysta blåbär, hallon eller jordgubbar. Mixa alla ingredienser (med stavmixer) tills du får en fluffig milkshake. Garnera med några bär på toppen. Bären ger smak, färg och antioxidanter.


Naturell yoghurt eller fil med rostade nötter och bär eller färsk frukt
Välj dina favoritnötter (eller blanda olika varianter), hacka grovt och rosta dem snabbt i varm stekpanna för att förhöja smaken. Häll nötterna på ca 2 dl naturell fil eller yoghurt (3%) och toppa med bär eller skivor av färsk frukt.


Kokta ägg med färsk grapefrukt

Enkelt, snabbt och nyttigt. Istället för att dricka juicen välj att äta grapefrukten som den är. Det ger betydligt lägre GI.


Skivor av kalvsylta med fransk senap

GI-frukosten som går snabbare än blixten. Skiva ett paket kalvsylta och toppa med fransk senap och några cocktailtomater.


Delikatesstallrik med skivor av kallskuret, avokado mm
Den kontinentala frukostvarianten! Skivor av kallskuret efter dina smakpreferenser, ex: lufttorkad skinka, kalkonbröst, salami (minst 70% köttinnehåll). Servera med oliver, avokado, kronärtskocksbottnar, tomat och skivor av mozzarella.


GI-müsli

Vill du göra ett riktigt nyttigt alternativ till vanlig müsli eller flingor är det inte särskilt svårt:
Hacka dina favoritnötter grovt (ex cashew-, hassel-, pecan- och valnötter), blanda med pumpakärnor, linfrö och ev sojaflakes. Strö ut på bakplåt (med bakplåtspapper) och häll på lite nyponpulver och ringla lite honung ovanpå. Rosta i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter. Klipp därefter i lite torkad frukt (ex aprikoser, goijibär, blåbär, äppleskivor) för att förhöja smaken.

Servera till naturell fil eller yoghurt.


Resterna av lunchen eller middagen

Varför inte överraska dig själv med att äta resterna från din GI-lunch eller GI-middag till frukost? Varm mat mättar bättre och får dig att vakna.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".