Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Chatt med Ola Lauritzson om GI-mat och hälsa.

Publicerat onsdag 3 juni 2009 kl 15.24

Sista chatten före sommaren med Ola Lauritszon gav svar på frågor om bl a hur man gör med maten när man har oregelbundna arbetstider eller nattarbete, hur många ägg man kan äta per dag och om man kan gå på GI när man ammar.

eva: Kan man äta obegränsat antal ägg per dag
Ola Lauritzson: Jag tycker 2-3 ägg om dagen är helt ok. Mycket mer än så tycker jag inte du behöver äta, och förmodligen är du inte sugen på fler heller.
MR: Spelar det roll hur mycket man äter per portion eller kan man äta stora portioner
Ola Lauritzson: Det är klart att mängden har betydelse. Fördelen med GI-maten är att den mättar bra och du i de flesta fallen faktiskt äter mindre mängde. Det är i första hand de snabbakolhydraterna (bl a sockert) som sätter aptitregleringen ur spel.
Äggälskare: Hej! Du har säkert fått frågan tidigare - men - hur ä r det med kolesterolet och äggen. Äter mer än gärna flera ägg mång gånger i veckan. Min läkare tycker dock att mitt kolesterolvärde på 6,9 är för högt och tycker jag ska begränsa mitt äggätande till ett per vecka! Vad säger du om det?
Ola Lauritzson: Det är förstås känsligt för mig att säga något annat än din läkare, men i det här fallet håller jag inte med. Ägg innehåller förvisso kolesterol, liksom skaldjur och en hel del annan mat. Kroppens egna produktion av kolesterol minskar när du får det genom maten. Dessutom är det inte det sk ldl-kolesterolet (onda kolesterolet) som du får i dig i maten (det uppstår först genom nedbrytning i levern). Enligt min erfarenhet är viktminskning, stress, rökning, överdriven alkholkonsumtion och snabba kolhydrater betydligt större riskfaktorer för kolesterolen. Daglig motion är dessutom en bra medicin. I princip alla som följer GI-metoden och går ner i vitk tack vare GI får bättre kolesterolvärden och allmänna blodvärden. Det är min personliga erfarenhet.
mariana: vad ska man tänka på om man måste äta glutenfritt? tänkte på bröd då...finns nåt bra alternativ?
Ola Lauritzson: Gluten är ett protein och glutenfria bröd har ofta högre GI än vanligt bröd. Mitt generella råd är att du ska undvika bröd helt. Trist svar förvisso, men bra om du vill äta GI-riktigt.
Lotta: Vilket innehåller minst kolhydrater, bulgur, quinoa eller couscous?
Ola Lauritzson: Quinoa är tveklöst det bästa valet ur GI-perspektiv.
Karin: Behöver hjälp med hur jag ska äta när jag ammar, behöver gå ner ca 25 kg och vill göra det snabbt. Finns det något färdigt program att gå efter?
Ola Lauritzson: Jag tycker du ska följa det programmet som jag lade upp för Lotta Bromé. Du hittar menyer på P4s hemsida. Kika annars i någon GI-bok med recept eller på vikt- och hälsosajten GI Viktkoll.se
Elisabeth: Varför fungerar GI bättre för män än kvinnor? Min man och jag försökte från fas 1 vilket resulterade i att han rasade i vikt men inte jag.... Jag är visserligen inte så överviktig vill bara gå ner de där "sista" har du något bra tips?
Ola Lauritzson: Män går generellt ner snabbare i vikt än kvinnor. Förbränningen är högre eftersom muskelmassan är större. Om din man var mer överviktig än vad du är/var så är det inte heller så konstigt. Det är alltid de där sista kilona som är svårast.
Jonas Dantanus: Finns det nån bra sajt där man kan läsa om det gi upplägg du tagit upp senaste veckorna, för tyvärr har jag missat dina råd. Mvh Jonas
Moderator: Du hittar Olas alla tips här på P4 Extras sida. Klicka på lilla bilden "Må bättre med P4 Extra" där finns allt Ola pratat om i programmet.
Mary Herngren: Hej! Ge mig ett bra råd hur jag ska äta arbeter oregelbundna lediga dagar gör därimellan nätter11 tim de nätter jag jobbar äter efter GI metoden men svårt med maten när man jobbar natt.
Ola Lauritzson: Oregelbundna tider och skift ställer ofta till det. Det bästa du kan göra är ända att försöka hitta någon rutin. Börja med frukost när du vaknar (även om det är mitt på dagen), lunch 4 timmar senare, mellanmål 2-3 timmar efter det, och slutligen middag 3 timmar senare. Undvik att äta precis innan du lägger dig och sträva efter att hålla nere mängden mat och då främst kolhydratrika produkter på natten. Kroppens förbränning är naturligt lägre på natten.
Karin Myrberg: Hej Jag har hållit på i 2veckor med att inte äta kolhydrater,har fått huvudvärk är det normalt?Och kan jag äta ärtsoppa? tacksam för svar karin
Ola Lauritzson: Undvik ärtsoppa om du är i fas 1. Huvudvärk kan bero på viss sockerabstinens och/eller att du dricker för lite. Huvudvärken går normalt över efter några dagar och vätskebalansen kan du enkelt rätta till genom att dricka lite mer. Håller huvudvärken i sig och om det känns olustigt föreslår jag att du går över i fas 2 och lägger till en liten mängd kolisar med lågt GI.
Janne: Är det ok med thai-mat om man slopar riset
Ola Lauritzson: Det beror på om de blandar i socker i maten, vilet är väldigt vanligt i Thaimat. Fråga nästa gång du handlar. Om inte, är det bra mat! Välj gärna stark krydda - det ökar förbränningen något!
mariana: hej...ni pratade om glass..mc.Donalds mjukglass är ju nyckelhåls märkt är den bättre om man ska äta glass?
Ola Lauritzson: Glass som du köper i butik är svårt att få nyttig tyvärr - socker och grädde är ju huvudingredienser (i riktig glass). Mitt förslag är att du väljer någon variant du tycker är riktigt god och begränsar mängden istället. Eller testar att göra egen glass med lite sötningsmedel eller baserat på ex turkisk yoghurt.
Björn: Hej, jag är en kille på 17år som vill gå ner i vikt! Jag tränar 3 gånger i veckan på gym, och springer 2 gånger i veckan. Går det gå på diet i kombination med så pass mycket träning? Jag gillar inte ägg! Funkar Fas 2?
Ola Lauritzson: Bra kämpat med träningen! Med tanke på att du tränar så pass mycket tycker jag inte du ska köra någon extrem mat. Fokusera på två saker: 1) något proteinrikt till varje måltid, 2) skippa de värst kolhydratbovarna som läsk, socker, bröd/vetemjöl, vissa flingsorter mm. Det borde räcka fint med tanke på din motion. Jag är säker på att du får snabba resutlat med ganska små förändringar.
Moderator: Nu är det 10 minuter kvar av chatten med Ola Lauritzson. Alla frågor och svar kommer att finnas kvar efteråt.
Alice: Hej Ola ! jag undrar hur man ska äta dag som natt när man jobbar en del nätter.
Ola Lauritzson: nej inte riktigt. Förbränningen är nämligen normalt lägre på natten pga av kroppens sk cirkadiska rytm. Därför något mindre mängd under natten, och gärna mättande proteinrika livsmedel - protendrinkar och liknande kan vara bra mellanmål om du inte har möjlighet att laga riktig mat.
agneta: hej ola ,hjälp mig att komma igång ,är fast i sockerfällan.men det svåra är att jag har astma och mycket svårt med att motionera och äter kortison ofta och man lägger på sig lite extra av det tyvärr. hur gör jag för att motverka det genom bättre kost men har så svårt att komma igång vi testade för ett årsedan min sambo rasade i vikt ca 8-9 kg men jag gick ner knappt 3 jag tappade sugen sen. när det inte blev mer vi höll på i ca 3-4 månader.
Ola Lauritzson: kortisonet spelar förstås roll med tanke på vätskebindning i kroppen. Omättade fetter från fet fisk och liknande är bra ur GI-synpunkt och dessutom antiinflammatoriskt. Försök äta det. Annars skulle mitt råd vara att du försöka köra en rivstart på nytt. Kanske kan du få motivation och stöd från andra i liknande situation. Kika på nätet - kanske kan du hitta några diskussionsgrupper där?
Moderator: Tack för alla frågor till Ola Lauritzson. Han svarar på så många han hinner, men nu stänger vi för frågor.
Carina: Har du något bra tips på tilltugg till eftermiddagskaffet? Vågar inte dricka kaffe bara, och keso o frukt är ju inte så gott till just kaffe. Har dessutom lite problem med frukt ö h t då magen gärna inte vill ha annan frukt än mogna bananer.
Ola Lauritzson: Måste du verkligen äta något då? Vet att det kan vara lite svårt när andra mumsar på bullar och liknande. En rejäl lunch och tidig middag kanske räcker? Finns ju också särskilda bars som kan funka som bra mellanmål och som är riktigt goda, typ Atkins Advantage Bar.
Gunilla: I går presenterades ju vad som verkade vara ett mirakelmedel - ett spenatpiller som gör att man känner sig mätt i sex timmar och därmed äter mindre och går ner i vikt. Kan det vara en quick fix tror du?
Ola Lauritzson: Jag tror inte det är en quickfix men kan säkert funka. Men du får ju vänta några år innan spenatpillerna kom på marknaden, om de nu kommer.
mariana: hur mycket grönsaker bör man äta om dan?
Ola Lauritzson: Mycket. Funkar bra i alla faser. Enda reservationen är rotfrukter i rivstarten.
Anna: Kan man gå på GI när man ammar? Hur ska jag lägga upp det för att kunna gå ner i vikt och samtidigt amma. Jag kan väl inte gå på Lottas strikta diet utan några kolhydrater alls i 2 veckors tid? Är tacksam för hjälp då jag har ca 30 kg att gå ner efter förlossningen.
Ola Lauritzson: Jag tycker du ska vänta med den tuffaste fasen till det har gått minst 3 mån efter förlossningen, sedan är det fritt fram. Innan dess kan du köra lite lättare, det som jag kallar fas 2. Minska alltså mängden kolhydrater utan att stryka helt. Rejält med protein och nyttiga fetter.
Tina: Hej Ola! Från att ha varit en stor GI-motståndare, vilket byggde på okunskap om metoden, jag "köpte" det snedvridna budskap som serveras på kvällstidningarnas löpsedalar, men så hörde jag dig i lokalradion där du lät väldigt vettig och började läsa mer om GI på ditt sätt. Idag är dina och Ulrikas böcker GI dag för dag samt Våra bästa GI-recept mina inspirationskällor när jag planerar/lagar mat och jag mår så bra. Är också roligt att läsa din blogg, du är som vi andra och inte perfekt. Kram Tina
Ola Lauritzson: Tack, roligt att höra!
christina@schon: 10% yougert är jätte bra äter 3msk till frukost +linfrö+frukt fettet gör mig mätt i många timmar,fantastiskt.har ätit lätt jougert tidigare betydligt större portion.Är detta bra?
Ola Lauritzson: Låter utmärkt i mina öron. Visst är det festligt vilken skillnad det blir. Och godare dessutom!
Britt-Marie: Jag är en kvinna på 60+ och som lyckats gå ner 7 kg på 4 månader men nu står det still och har så gjort flera veckor ibland har jag till o med gått upp lite. Kan det bero på att jag äter för stora portioner? Min man tror det eftersom jag rör mig så lite. Har stillasittande arbete och ont i leder.
Ola Lauritzson: Visst kan det finnas ett samband med mängden. Men säkert också andra förklaringar, ex för mycket nötter eller något annat som du inte tänker innehåller så mycket kolisar och kalorier.
Sofia: Hur blir man av med magen? Min man äter mycket GI-mat o tränar (springer) ca 2-4 ggr i veckan. Han älskar öl. Han reser mycket i tjänsten och blir ofta serverad god mat! Men hur blir man egentligen av med den där magen?
Ola Lauritzson: ja, ölen är ju en bra start - slopa den. Redan då lär din man märka resultat. Ur GI-perspekiv är ju öl något av de värsta du kan dricka pga maltosinnehållet (=socker med skyhögt GI).
mariana: hej..vilken fil är bäst att äta fettmässigt? ska man undvika grädde med mycket fett i eller?
Ola Lauritzson: jag väljer vanlig, dvs 3% fil. Om du är riktigt strikt med kolhydraterna kan du äta ganska mycket fett. Äter du lite mer kolhudrater rekomenderar jag ex mellangrädde/crème fraiche.
marjo: Har sedan i höstas gått ner 14 kg med GI metoden. Har nu dock sedan 1 månad tillbaka "stått stilla" i viktnedgången. Har du något trix som sätter igång viktnedgången igen? Har hela tiden hållit ungefär samma diet.
Ola Lauritzson: Först grattis till den stora nedgången. Helt naturligt att fastan på en platå, det gör de flesta efter en så står nedgång. Men ge inte upp. Du ska se att det kommer snart igen. Om du gått över till fas 2 eller 3 skulle du möjligen kunna köra lite tuffare igen under någon vecka för sparka i gång kroppen, om du förstår vad jag menar.
liza: Hej! Hur ska jag få tillbaka motivationen. Gick ner 22 kg under ett år med GI för två år sedan. Tyvärr har jag gått upp allt igen. En anledning är två ryggoperationer, reumatisk sjukdom med ständig medicinering av kortison. Är inte så rörlig, detta gör mig deppig så jag äter fel. Hur ska jag göra ?
Ola Lauritzson: Skulle du inte kunna göra som du gjorde förra gången. Dina 22-kilon talar ju sitt tydliga språk. Tricket är förstås att hålla din idealvikt på lång sikt och det är faktiskt inte svårt om du bara följer de grundläggande riktlinjerna kring GI-metoden. lycka till!
Helena: Har seriöst gått in för först LCHF, sedan GI med hjälp av dina råd,böcker osv. Mår dåligt av kolhydratbristen; seghet, glömska(teflonhjärna), okoncentrerad, tungt att komma igång med allt, ingen fart på mig. Gick ner ca 3 kg, har gått upp det igen. Har minskat på kolhydrater/ätit bara nyttiga sådana, är ej sockerberoende el beroende av snabba kolhydr men behöver dock en hel del kolhydr för att kunna fungera normalt. Men då går jag istället inte ner i vikt.Tips och råd, tack ! Är detta vanligt?
Ola Lauritzson: LCHF kan fungera för en del, men personligen delar jag dina erfarenheter. Och därför tycker jag snarare att du ska försöka äta lite mer balanserat, och GI-riktigt, och hellre låta det ta lite längre tid. Sikta på en långsiktig viktminskning på 0,5 kg i veckan. Det kommer du att klara! Fight on!
Moderator: Tack för alla frågor. Lycka till med maten och hälsan.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".