Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Den "snälla" viktminskningen för alla

Publicerat måndag 24 augusti 2009 kl 14.40

Efter sommaren är det många som strikt lägger om kosten och börjar träna intensivt för att få en ”rivstart” på hösten. Och visst kan det vara en god idé för att få snabba resultat och bli av med de extra kilon som smugit sig på under semestern.

Men samtidigt passar inte den strikta dieten och de många timmarna i löpspåret alla.

Den goda nyheten är att bara några smärre förändringar kommer att ge resultat om du har lite tålamod.

Här kommer tre vardagsknep som du kan följa utan att slå knut på sig själv. Testa i en månad och se vilken effekten blir på dig:

1.      Skippa allt vitt bröd

Vetemjöl, som är huvudingrediensen i bröd, pasta och många andra ”vita” produkter, får blodsockret att stiga och kroppens insulinproduktion att öka, vilket påverkar vikten. Välj istället osötat fullkornsbröd med hela korn eller surdegsbröd bakat på råg.

2.      Ät en rejäl frukost

En rejäl frukost, t ex en omelett med mättande fyllning, hjälper kroppen att vakna, ger en jämn energikurva och hög förbränning under hela dagen. Det blir lättare att undvika småätande och kontrollera sockersuget. Några bra val: ägg (kokta eller stekta), havregrynsgröt, osötad müsli, naturell fil/yoghurt, osötat bröd utan vetemjöl. Kaffe/te. Byt juice mot en frukt eller c-brus.

3.      Mer protein i maten

Servera rikligt med kött/fisk/fågel eller vegetariska alternativ med högt proteininnehåll till varje måltid. Och minska hellre på de kolhydratrika livsmedlen som pasta, ris och potatis. Protein mättar bra och ökar kroppens förbränning.

För fler många fler enkla vardagstips läs: Gå ner i vikt – mina samlade erfarenheter av GI-metoden (Ola Lauritzson, Ica Bokförlag)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".