Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Chatt med Ola Lauritszon 24 augusti

Publicerat tisdag 20 oktober 2009 kl 13.03
Moderator:Då startar vi chatten med Ola Lauritzson som kommer att svara på era frågor till 15.30.
Bertil:Om man går på GI och vill ta ett glas whiskey eller cognac. Är detta katastrof eller vilket är minst farligt när man går på GI
Ola Lauritzson:Starksprit innehåller nästan inga kolhydrater alls och kan därför var ok i mindre mängder. Men samtidigt blir det en fördröjning på fettförbränningen så var måttlig.
Ingmarie:Är det bra att äta knäckebröd istället för vitt bröd?
Ola Lauritzson:Det är självklart ett bättre alternativ och mycket mer fibrer. Men bäst är surdegsbröd på råg eller mörkt osötat bröd med hela korn.
Linda i Sthlm:Vad äter du helst under rivstarten som du tycker är festlig mat? Vad äter du om du vill ha något sött/efterrätt?
Ola Lauritzson:Finns mängder att välja mellan. GI-maten är ju ganska lyxig i sig med skaldjur, fisk, en god köttbit, ostar, goda såser mm. Någon bit riktigt mörk choklad till dessert? Bär?
Marie Bergström:Går det bra att äta GI om man är gravid och vad ska man i sånt fall tänka på?
Ola Lauritzson:Ja det går bra, men jag brukar avråda från att göra just en "rivstart", dvs utesluta kolhydraterna i maten. Däremot är det bara en fördel om du undviker socker och andra "snabba" kolhydrater.
Vitt bröd = öve:Min bror och svägerska (friska) kör med GI-metoden och går ner i vikt. Men... hur blir det med resten av deras hälsa? Fett kan ju knappast vara bra för hjärtat och kärlen, eller? Detsamma gäller Livsmedelsverkets rapport om att minska kött & charkprodukterna och hur blir det då om man enligt GI ska öka proteinet? Eller gäller det endast fågel & fisk? Hm... *lätt förvirrad....* Mvh Lilja
Ola Lauritzson:Det råder en stor debatt och många forskare och läkare ifrågasätter det gamla rådet att "undvika fett". För att ha en frisk hjärt/kärlhälsa är det viktigare att undvika hög-GI produkter än fett. Men personligen väljer jag hellre omättat fett från ex oliver, fisk, avokado än mättat fett från grädde och smör (något som också debatteras flitigt).
birgitta alamo:JAg dricker äppelcidervinäger till alla mål. Är det bra eller inte?
Ola Lauritzson:bra. Sänker GI-värdet.
Marlene Linden:Hur vet jag om jag får svar ? Frågan försvann från datorn.
Moderator:Alla frågor kommer hit, men Ola hinner dessvärre oftast inte med precis varenda en. Men han skriver så tangentbordet glöder och försöker hinna med så många frågor som möjligt.
Lars Åberg:Hej igen Ola,undrar om man skall köra de feta varianterna av youghurt mjölk och cremes fraiche eller lättvarianter?? Mvh Lars
Ola Lauritzson:För yoghurt/fil väljer jag 3%. För grädde mm väljer jag de feta varianterna om jag håller nere kolhydratmängden i maten (gör en rivstart). Om jag däremot blandar med en del potatis/pasta mm då brukar jag själv ta ex matlagningsgrädde.
Lasse Lindell:Hej Kan du nämna några brödsorter som finns i ICA/COOP av den sort du rekommenderar, dvs surdeg och hela rågkorn. Lasse
Ola Lauritzson:Ex Fazers Rågkusar.
Lars Åberg:Hejsan Ola ,satte igång GI i våreas efter ert program då,har hållt i detta sedan dess(resten av livet förhoppningsvis)Undrar bara om det stämmer det här med uppvärmd potatis?? Har kört den varianten då jag ätit potatis.Stärkelsen ändras tydligen då den kallnar och värms upp?? Hälsningar Lars
Ola Lauritzson:Ja, det stämmer. GI-värdet sänks om du kyler kokt potatis. Och det något lägre värdet håller sig även om du värmer upp potatisen igen. Men viktigast av allt är ändå mängden. 1-2 potatisar till middagen är helt ok, däremot inte 10.
Sofia:Hej! Jag vill gå ner 3 kg efter den typiska uppgången av vin och glass...Jag har dock aldrig vräkt i mig mycket kolhydrater, men har trots allt minskat på det också nu sista veckorna och ätit nyttigt och liten mängd. Vågen står dock på detsamma! Vet inte hur jag ska få igång fettförbränningen! Jag äter faktiskt redan lite som det är...
Ola Lauritzson:kanske äter du för lite och kroppen går på sparlåga? Frukost, lunch och middag med 1-2 mellanmål. Ät tills du blir lagom mätt, varken mer eller mindre. Och så försök röra på dig lite varje dag. Det hjälper också.
Lilja:Vad är "Maltos" ? Mvh Lilja
Ola Lauritzson:En sockerart som finns i bl a öl. Högt GI = undvik.
karin tallbo: kan man äta korv, typ falukorv, grillkorv?
Ola Lauritzson:Välj korv med högt köttinnehåll, minst 70%. Undvik all annan korv. Och var medveten om att den flesta korvar också har en del andra tillsatser.
Ingvar:Fisk är bra men skall det vara fet (sill lax) eller mager fisk (torsk sej)?
Ola Lauritzson:Alla sorter är bra. Välj de du gillar bäst och variera efter smak.
Mona:Är det ok att äta saltade jordnötter (typ Estrella)när man kör GI?
Ola Lauritzson:I mindre mängd. Max 1 näve om dagen (inkluderar alla nötter). Minska gärna saltmängden, den binder onödig vätska i kroppen.
Marie:När min son fick diabetes typ 1 slutade jag köpa sötsaker. Gick över till fullkorn när jag köpte pasta och ris. Detta resulterade i att jag fick problem med magen. Visst kan det bli "för mycket av det goda"? Mår bättre om jag äter vitt bröd i stället för grovt. Då kan det väl inte vara fel?
Ola Lauritzson:Du ska förstås äta så du mår bra. Lyssna på kroppens signaler, det är första vi ska göra. Mycket fibrer (sk vattenolösliga fibrer som kli) retar tarmväggarna och det kan bli för mycket. Fibrer från ex bönor/linser, kokta havregryn mm har dock en mycket bättre effekt på magen.
Ang Bröd:Jag har gått ned 37 kg med Xtravaganzas metod (soppor). Det har fungerat jättebra, men nu är jag väldigt trött på denna diet. Har ytterligare ca 20 kg kvar att ta bort och funderar nu på att testa GI-metoden och har just laddat hem din 14-dagarsmeny. Men jag har svårt för detta med att avstå bröd, idag äter jag Fazers flerkornsbröd och tycker det är gott? Fungerar det om jag ska GI:a?
Ola Lauritzson:Du kan äta brödet som en del av en långsiktigt GI-diet. Däremot platsar det inte i den sk "rivstarten". Nu när du ändrar kost tänk på att du ätit minimalt med kalorier under din sopp-tid. Oavsett hur nyttigt du äter finns det risk att du går upp några kilo när du över går till "riktig mat". Men du får acceptera det och se kostomläggningen på lång sikt! Lycka till!
carina:Gick ner ca 3 kilo de två första veckorna jag åt GI nu har det stannat och går inte ner något nämnvärt, vad gör jag för fel. äter inget bröd pasta eller ris eller potatis?
Ola Lauritzson:Jag tror inte du gör något fel, du har hamnat på en viktplatå och det kan ta någon vecka innan kroppen "kommer igång" med viktminskningen igen. Kämpa på - det betalar sig!
Linda i Sthlm:Min kille & jag har gått inför low carb och äter mer än gärna bearnaisesås till köttet och salladen- är det så bra fett att äta flera ggr i veckan? Kan du tipsa om andra såser/dressingar som är krämiga/goda och nyttiga?
Ola Lauritzson:Kul att det känns bra. Yoghurtbaserade såser och salsa-såser är två smalare alternativ till bean. Men så länge som du håller ner kolhydratmängden är det ok att också äta fett (i rimliga mängder).
Pia Johansson:Hej Jag går 5-6 km varje dag med stavar för att gå ner i vikt. Vad är bäst att äta efteråt. Jag äter rejäl lunch mitt på dagen.
Ola Lauritzson:Det bästa är om du går innan du äter, t ex innan frukosten eller lunchen och sedan äter direkt efter det. Om det inte passar så föreslår jag att du dricker rejält med vatten och tar en frukt efter din work out!
Marlene Linden:Godeftermidda Har varit skadad i foten (gips 8 veckor) sedan februari 2009, ätit efter GI metoden, men tyvärr inte kunnat motionera som vanligt. Har gjort Smoothie till mellanmål med protienpulver (veg.) Tråkiga är att jag gått upp 8 kg fram till nu, kan det vara protienpulvret som orsakat detta då jag inte kan motionera som vanligt ? Ny gipsperiod kommer att bli i 8 veckor till . Hur skall jag undvika mer viktökning........ Marlene från Visby
Ola Lauritzson:Eftersom du inte kan röra på dig så mycket minskar förstås energiförbrukningen. Mitt förslag är att du följer just rivstartsmenyerna och under 2-6 veckor försöker vara ganska strikt med kosten.
Moderator:Då är det tio minuter kvar på chatten med Ola för denna gång. Passa på att ställa era frågor.
Peter:Hej Ola. Jag tränar rätt hårt. Kör 3-4 pass löpning och 1 pass styrketräning/ vecka. Vad bör jag tänka på, om jag ska hålla mig till GI-dieten.
Ola Lauritzson:Jag tycker att du ska äta balanserat och regelbundet, inte utesluta kolisarna från kosten, eftersom de hjälper dig med återhämtningen. Men undvik de värsta sockerbovarna. Mycket mer än så behöver du inte tänka på om det inte är så att du samtidigt har som målsättning att gå ner mycket i vikt.
Gunilla:Om ett mål är att sänka insulinproduktionen, hur påverkas mitt blodsocker, som är lite i högsta laget om jag använder GI-metoden? Jag vill och behöver gå ner i vikt, men jag vill också ha ner mitt blodsocker.
Ola Lauritzson:Målet är att sänka blodsockret. Det i sin tur reglerar kroppens insulinproduktion. GI-maten är det bästa du kan välja!
Ingela:Hej o tack för GI-inspiration :o) Bör man undvika blomkålsmos i en stenhård rivstart eller funkar det då också.
Ola Lauritzson:Det funkar bra - en av mina favoriter!
Sofia Hansson:Vad gäller för vattenmelon? Bra eller dåligt?
Ola Lauritzson:Tyvärr högt GI. Men äter du bara en liten bit så blir det inte så farligt ändå eftersom vattenmelon innehåller just mest vatten...
Brith Grundin:Har provat GI-metoden i 14 dagar (efter dina recept) gick endast ner 400 gram! Vad har jag gjort för fel? Har läst dina böcker för att se vad jag har gjort för fel men har inte hittat svar på min fråga.
Ola Lauritzson:Svårt för mig att svara på här - mejla mig gärna på GI Viktkoll så kanske jag kan hjälpa dig!
anna:vilket är bäst till frukost; fil/yoghurt och flingor(Allbran) eller gröt med mjölk?
Ola Lauritzson:Jag skulle valt havregrynsgröt med mjölk. Med 1-2 kokta ägg till för att öka proteininnehållet.
Lotta:Hur mycket kolhydrater kräver bl a hjärnan för att fungera?
Ola Lauritzson:Hjärnan kräver mycket energi och helst kolhydrater, dvs snabb energi. Om du strikt skär bort kolhydraterna i kosten omvandlas istället fett till sk ketonkroppar (som påminner om kolhydrater i molekylstrukturen).
Mats:Finns det några bra GI-tips för mig som är lång och smal (183 och 62 kg) och som bor ihop med en man som skulle behva gå ned lite. Kan vi ha någon gemensam mathållning?
Ola Lauritzson:Mats, jag tycker ni kan utgå från samma meny men att du lägger till mer pasta, ris mm i din mat (jag tolkar din fråga som att du vill gå upp något i vikt.) Mängden spelar förstås också roll - i ditt fall, ät ofta och mycket och rejäla portioner.
Jeanette:I GI upplever jag det är mycket mjölkprodukter (framför allt till frukost) och nötter, jag tål varken eller (inte laktosfritt heller). Vad finns där för smarriga alternativ för mig?
Ola Lauritzson:Du behöver varken äta yoghurt, grädde eller liknande för att följa GI. Utgå från naturliga råvaror som ex en god köttbit med en rejäl sallad och olivolja. Själv använder jag ofta pesto som sås. Kan det funka?
carina:Hur är det med panerad fisk? eller t.ex inlagd strömming?
Ola Lauritzson:Just paneringen är ju inte så bra...försök pilla bort den. Inläggningar innehåller mycket socker, så försök vara restriktiv med just såsen.
Moderator:Tyvärr hinner vi inte med fler frågor denna gång, men redan nästa vecka är Ola tillbaka framför datorn. Då kommer även Lotta att chatta. Tack för visat intresse!
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".