Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Chatta om bilkörning på hala vägar

Publicerat onsdag 21 oktober 2009 kl 10.56

Joakim Andersson som är testredaktör på Motormännens tidning Motor kom till P4 Extra 21 oktober och pratade om att köra bil på hala vintervägar. I chatten efteråt kom många frågor om däck och bromsar. Läs hela chatten här:

Moderator:Nu öppnar vi chatten om att köra bil på hala vägar. Joakim Andersson från Motormännens tidning Motor svarar på alla frågor. Välkomna!
marre:Är verkligen dubbdäck bäst alternativ på våra vägar? I Norge råder ju förbud mot dubbdäck.
Joakim Andersson:Dubbdäck är bästa alternativet på snöiga och isiga vägar. Hur Norge har fattat sitt beslut kan jag inte uttala mig om - men man riskerar sämre trafiksäkerhet.
lena.soderlund@:Vad ska man välja för däck när man bor i Stockholm, dock inte i innerstan. Med dubbar eller utan? Kör väl mest runt i kranskommunerna.
Joakim Andersson:Vi rekomenderar dubbdäck, men på asfalt kan dessa ge längre bromssträcka. Det gäller att planera körningen extra nog vintertid, har du dubbdäck höjer du din och andras trafiksäkerhet vintertid.
Olyckan:Alla med anti-slir eller ABS måste prova detta på säker mark. Man släpper pedalen när det smäller i foten... o då kommer olyckan. Det beskrevs inte i din presentation så låt Lotta värna "live" nu om att testa bilen på plan säker tom P-plats el.dyl..
Joakim Andersson:Man kan testa ABS på en hal parkering (stormarknadsparkering) eller ännu hellre gå en kurs i halkkörning. Det är både roligt och väldigt nyttigt. Och viktigast av allt: håll bromsen hård nedtryckt tills att bilen står stilla! Glöm inte detta - men glöm allt om att pumpa med bromsen.
Swisse:Vad är bäst; dubbat eller odubbat? Vad är skillnaden mellan åtgärderna vid sladd i kurva med automatlåda kontra manuell?
Joakim Andersson:Hej Swisse! Dubbat är bäst vintertid, även om bromssträckan blir längre de gånger det är barmark. Fördelen med manuell låda är att du kan trampa ur (frikoppla) när du får sladd. Det minstar givetvis risken för att sladden ska förvärras så att säga.
Martin:Om jag har två dubbdäck som är halvgamla och två nya - ska de nya sitta fram eller bak? Varför?
Joakim Andersson:Omtvistad fråga. Bäst dubbdäck ska ändå sitta bak, även om du har framhjulsdrift. Anledning: får bilen sladd så är bra grepp bak högsta prioritet.
Anita Larsson:Jag har inte ABSbromsar. Hur ska jag då bromsa? Har lärt mig att jag ska pumpbromsa. Tacksam för svar!
Joakim Andersson:Du ska fortfarande pumpbromsa! Att man ska bromsa stenhård med konstant hård fot gäller endast ABS - något vanliga bilister inte vant sig vid ännu. Och försök gärna kosta på dig en modernare bil med ABS-bromsar. Helst även antisladdsystem.Det handlar om din och andras säkerhet.
Kerstin Linton:Hej Joakim! Jag har en S40-00k, som gått 16 000 mil.För två år sedan bestämde jag mig för att köpa nya vinterdäck. Däckfirman avrådde,de ansåg mina Gislaveddäck vara mer än ok. Förra året blev jag rekommenderad att åter köra mina vinterdäck.Eftersom jag troligen kommer att byta bil inom något år drar jag mig för att köpa 4 helt nya vinterdäck. Samtidigt vill jag känna mig säker på vägarna Nu undrar jag: är det någon idé att köpa två nya däck och i så fall skall jag sätta dem bak eller fram?
Joakim Andersson:Se tidigare svar angående däckens placering. Bilbyte inom "något år" låter långt bort. På den tiden blir det kanske många mil och därför ska man kosta på sig bra däck. Livet är värt den kostnaden.
BGA45:Till Marre. Det är inte förbjudet med dubbdäck i Norge. Däremot så har de infört avgifter i vissa städer.
Joakim Andersson:Däremot är dubbdäck föbjudet i Tyskland. Vi tror inte på förbjud i Sverige. Bättre att tvätta vägarna då dessa blir torra och dammiga. Vägunderhåll kostar mindre än spillda liv.
Åsa Bergqvist:Har fn dubbdäck men hur ska jag göra i framtiden, bor ju i Sthlmsområdet men har stuga i norra Dalarna. Vägarna där är ofta istäckta vintertid. Var uppe förra veckan, kom då på en grusväg där kurvorna var täckta av is, mina sommardäck tog inte alls, hur blir det med dubbfria däck? Jag åker ofta upp vintertid eftersom jag åker utförsåkning i Sälen/idre!
Joakim Andersson:Härligt med stuga i Dalarna! I de trakterna gäller dubbdäck, så även i Stockholm. Vissa dubbfria vinterdäck (se däcktest i etablerade biltidningar som Motor) ger bra grepp även på snö och is, men inte lika bra som dubbar då dessa river upp det isiga underlaget. Kör försiktigt!
Barbro Josefson:Hej! Har ABS-system, antispinn vet ej. Audi A3 2006. Om jag får sladd, bromsar jag då så hårt jag kan samtidigt som jag frikopplar eller hur gör jag för att häva sladden?
Joakim Andersson:Din bil har antispinn. Detta system ingår i antisladdsystemet. Det finns en knapp på panelen märkt ESP. Där avaktiverar du antispinn- och antisladdfunktionen. Det kan behövas kopplas bort i sällsynta fall när man kört fast. Vid sladd, frikoppla och bromsa hårt. Styr emot sladden och försök hålla kvar bilen i eget körfält.
Astrid:Hur ser man hur gamla begagnade däck är?
Joakim Andersson:Det finns en märkning som heter DOT-kod. Den är sedan år 2000 fyrsifrig, tidigare tre siffror. Står det 0205 på ett däck betyder det att däcket är tillverkat vecka två år 2005. Talet står oftast i en oval ruta nära platsen för dimensionen.
Moderator:Tio minuter kvar av chatten. Passa på att ställa din fråga nu till vår halkkörningsexpert.
Arne Axelsson:Jag har en Ford Mondeo med automatväxel. Hur ska jag göra om jag skulle få sladd. Ska jag lägga i friläget (N)?
Joakim Andersson:Det hinner du nog inte. Fokusera på att hålla båda händerna på ratten och styra emot. Beronde på din Mondeos ålder har den ESP, antisladdsystem som hjälper dig avsevärt med problemlösningen.
Lasse:Hej . Detta är ett känsligt ämne för många. Men så här är det. Att lära folk att köra bil på riktigt. Det är inte många av dessa "ungtuppar" som är på våra vägar i dag som inte skulle ha körkort. Därför att man har helt fel inställning till bilkörning. I bilkörning måste man ha glimten i ögat och att vara ödmjuk mot varandra. Tyvärr speglar bilkörning sammhället i övrigt i dag.Det beror på bilföraren om du är kvar på vägen eller inte. Lär dig läsa underlaget och gasa därefter. " kör lugnt "
Joakim Andersson:Mer ödmjukhet och hjälpsamhet i trafiken vore underbart. En utopi? Blir med av med "jag-vet-bäst-mentaliteten" är mycket vunnet. Att kosta på sig en halkkörning under vintern är som sagt både lärorikt och roligt. Och inte så dyrt (cirka 2 000 kr) då det kan rädda liv.
Eva:Vilka datum är det som gäller för att sätta på och ta avdubbdäck? Måste man ha dubbdäck om det är vinterväglag?
Joakim Andersson:Dubbdäck måste användas 1 december-31 mars om det råder vinterväglag. Mönsterdjupet måste vara minst 3 mm. Det är tillåtet att köra dubbat 1 oktober-30 april. Odubbade vinterdäck är (tyvärr) tillåtet året runt. Inget att rekomendera. På sommarne bli gummit i dessa däck för mjukt och bilen får längre bromssträcka samt sämre egenskaper i kurver med mera.
Moderator:Tack för alla frågor. Nu stänger vi chatten för den här gången.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".