Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

20 januari - första OS-bilen i sikte

Publicerat torsdag 21 januari 2010 kl 08.53
1 av 2
En kvinna vandrar förbi loggor och banners för de Olympiska spelen i Vancouver. Foto: Scanpix
2 av 2
Till OS-sajten: Fotocred: © VANOC/COVAN

Hej allihopa!¨

I går var jag med i programmet hos Lotta Bromé i P4 Extra. Så iom ni vill höra inslaget så kan ni lyssna på det här:

Men nu ska ni få höra om något helt annat.

OS-bilarna är här

Jag åker iväg till mottagningen där jag jobbar och håller nästan på att krocka när jag ser min första OS-bil. Det är en stadsjeep av modellen Chevy Equinox. Stor, vit, snygg och driven av bränsleceller med vattenånga som enda avgas – helt i linje med ett koldixodneutralt OS.

Jag försöker att ta ett kort men trafiken går som vanligt alldeles för snabbt och jag hinner inte. Länkar istället till ett spionfoto på Flickr eftersom man inte verkar ha lagt ut några bilder på den officiella OS-sajten .

Miljötänk i fokus

Hela flottan av OS-fordon kommer att bestå av 4600 personbilar, skåpbilar, stadsjeepar och lastbilar från Chevrolet, Buick, GMC och Cadillac.

Trettio procent av dessa kommer at ha någon typ av grön teknologi. Spelen under 2010 kommer att vara det första OS där målet är att bli koldioxidneutralt.

Strategin består av att mäta hur mycket koldioxidproduktion man orsakar (uppskattat sedan 2003 när Vancouver fick OS), reducera avgaser (som med miljöbilarna ovan) och balansera resten med investeringar i miljöprojekt som leder till mindre framtida avgaser.

Kanada skeptiskt till växthuseffekten

I Sverige är växthuseffekten etablerad som orsak till varför alla måste ändra sitt eget beteende i förhållande till utsläppen. Här finns mycket verbala skeptiker i media, sponsrade av Kanadas egen naturgas- och oljeindustri.

Min man tillhör tyvärr de sistnämnda och de få gånger vi kommer ihop oss så handlar det ofta om miljön. Om jag ska få honom att ändra något med vårt energiförbruk så kan jag bara motivera honom om det gör att vi sparar pengar.

Anledningen att vi inte köper en mindre bil är att vi inte kan komma överens om vad vi bör köpa. Vi kör en Yukon XL som drar 1.8 L per mil, är 5.6 m lång och inte är lätt att parkera. Ritchie tittar på Range Rover (1.7 L/mil) medan jag drömmer om en Ford Escape Hybrid (0.7 L/mil).

Om någon har bra ideer om vad man gör för att få någon att bli övertygad om växthuseffekten så är jag idel öra. Ritchie såg "An Inconvenient Truth" av Al Gore och är öppen för att det kan finnas en katastrofal effekt som väntar om hörnet, men som sagt, han är inte övertygad. Om Du har råd om av vad kan man göra för att få envisa, väl pålästa, intelligenta män från Alberta att vilja reducera de utsläpp som de orsakar - dela gärna med dig!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".