Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Hur bra säljer den officiella bröllopsserien, egentligen?

Publicerat måndag 14 juni 2010 kl 08.44
1 av 6
Produkter ur den officiella bröllopsserien. Foto: Maja Suslin/Scanpix.
2 av 6
Produkter ur den officiella bröllopsserien. Foto: Maja Suslin/Scanpix.
3 av 6
Produkter ur den officiella bröllopsserien. Foto: Maja Suslin/Scanpix.
4 av 6
Produkter ur den officiella bröllopsserien. Foto: Maja Suslin/Scanpix.
5 av 6
Produkter ur den officiella bröllopsserien. Foto: Maja Suslin/Scanpix.
6 av 6
Produkter ur den officiella bröllopsserien. Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

När den officiella bröllopsserien presenterades för ett par månader sedan var det blandade reaktioner. En del snackade om för mycket kommersialism, att det var fel att kungahuset skulle välja ut och pryda varor som vi ska köpa. Andra tyckte att det var bra att hovet styrde upp souvenirförsäljningen och att det var härligt att det fanns riktiga godkända kungliga saker att köpa för dem som vill.

Nu när vi är inne på upploppet till den stora dagen, med bara en vecka kvar tills den stora haussen lägger sig lite, har TT tagit tag i frågan om hur det faktiskt går. Det generella svaret att "det går bra", som hörts från olika håll i media på sistone, ska man ju kanske inte ta allt för bokstavligt.

Största framgångarna är Frödinges bröllopstårta och porslinet från Gustavsberg.

- Vi hade tänkt oss att vi skulle sälja ungefär en kvarts miljon tårtor. Som det ser ut nu, om vi lyckas få fram produkter i tid, så blir det närmare 300 000, säger Karin Brynell som är vd på Frödinge till TT och fortsätter:

-Redan innan vi visste att hovet skulle lansera den här serien så hade vi faktiskt tänkt att vi skulle ha en bröllopstårta. Sedan blev det ännu roligare när vi fick ingå i serien och ha kronprinsessparet på förpackningen.

På Gustavsbergs Porslinsfabrik har de till och med fått nyanställa för att klara efterfrågan på bägare, vaser, skålar och minnestallrik i vitt och guld samt blått och guld.

-Det känns just nu som att det har gått mycket bättre än vad vi hade vågat hoppas på, säger Christina Strandberg som är vd och formgivare till TT.

Sämre går det för chokladen som Cloetta tagit fram, pralinerna med smaker av lingon och blåbär når inte försäljningsmålen.

-Men vi ska nog vänta med att göra bokslutet tills någon vecka efter bröllopet. Vi hoppas naturligtvis att det tar fart här nu fram till bröllopet, säger Tony Wiréhn som är deras projektledare till TT.

Har du köpt något ur den officiella bröllopsserien och i så fall, vad tyckte du?

Vi hörs snart.

Sofia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".