Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Chatt med Martin Lidberg 11/10

Publicerat måndag 11 oktober 2010 kl 13.00
Martin Lidberg.
Vår personlige tränare Martin Lidberg svarade på frågor om träning. Läs hela chatten här.
moderator:Nu öppnar vi chatten med Martin - välkommen med din fråga!
peter:Jag får ofta ont i ryggen när jag springer. Beror det på dålig uppvärmning eller fel skor?
Martin Lidberg:Hej, Det kan bero på flera olika orsaker. En vanlig orsak är att man är för svag i ryggen och behöver träna upp den. Detta gör du bäst genom olika rygg och bålövningar. Men visst kan det också bero på dåliga, utslitna skor och ett allt för hårt underlag. Hälsningar Martin
Sara F:Hej Martin Jag är mamma till två barn o minstingen är 11 månader. Mitt problem är mammamagen, har du tips på hur jag ska göra för att bli av med den. Har sprungit ute hela sommaren o är rätt nöjd med resten av kroppen. Kost och träningstips? Tack i förhand.
Martin Lidberg:Hej, Ja tyvärr kan man inte punktförbränna fett. Så när du börjar äta mindre och röra på dig mer så du får en negativ energibalans, då kommer du att tappa fett från hela din kropp. Den raka bukmuskeln dras isär under graviditeten och därför är det viktigt att träna upp sina magmuskler med olika övningar som situps, raka benlyft mm för att stärka upp detta och tighta upp sin mage igen.
Pia:Om man springer regelbundet - men ganska lugnt - hur ska man göra för att bli snabbare och orka längre?
Martin Lidberg:Man blir bra på det man tränar brukar man säga, så försök att öka tidslängden med några minuter för varje vecka som går och försök också att lägga in perioder då du ökar tempot och utmanar dig mer under dina löp pass. Lycka till!
Göran:Grattis till din nya titel. Jag har tränat i många år men har nu fått problem med sk. tennisarmbågar- jag har haft problem sedan i maj, men det blir inte bättre. Har du något tips. Jag har tyvärr slutat med all träning. Har tappat lusten
Martin Lidberg:Tackar, Nästan alla skador läker med tiden och får din arbåge bara vila tillräckligt länge så kommer denna inflammation säkert att läka ut. Under tiden så finns det så mycket annat du kan träna som håller dig i bra form, men undvik övningar som smärtar som sagt. Löpning, simning, styrkeövningar på andra muskelgrupper kommer säkert att funka. Ge inte upp nu utan ta detta som en utmaning. Lycka till!
Johanna:Hur vet man att man är övertränad och vad gör man för att komma tillbaka?
Martin Lidberg:Hej, Den vanligaste symtomen för överträning är att man inte får någon utveckling i sin träning och ibland så faller man också tillbaka i sin utveckling. Även nedstämdhet, humörssvängningar och trötthet är vanliga tecken. Om du misstänker detta så rekommenderar jag dig att ta en längre viloperiod och bryta din vardag helt och göra något roligt, kanske en resa, umgås med glade possitiva vänner mm. Hälsningar Martin
Pia:Vilken träningsform är effektivast för att snabbt komma iform?
Martin Lidberg:Det beror på vad din målsättning är, men försök att variera din träning så mycket som möjligt och se till att utmana dig med tuffare pass och övningar ju bättre tränad du blir. Powerwalk i början och sen löpning när du orkar, variera detta med simning och styrketräning som ger dig mer muskler och ökar din förbränning. Ju mer och hårdare du tränar desto bättre form komer du att komma i. Lycka till!
cici:Hej Martin! Finns det någon speciell bra träning när man vill inte vill gå upp så himla mycket i vikt i samband med graviditet? Jag "powerwalkar" lite drygt en 1,5 timme varje dag.. Men det känns inte som det ger så himla mycket längre.... Tips skulle vara guld värt!!
Martin Lidberg:Hej Cici, Kvinnor som tränar före och under graviditeten går inte upp i vikt lika mycket som andra och dessutom har de lättare att gå ner i vikt och får lättare att föda. Så träningen är som sagt viktig under en graviditet. Försök att powerwalka som du gör, gärna uppför ibland för att göra det ännu tuffare om du orkar. Även styrketräningen är viktig för att hålla igång din förbränning och för att stärka upp din kropp så du orkar bära upp de nya kilona du lägger på dig. Undvik tunga benövningar och pressa inte kroppen allt för hårt bara. Lycka till!
Mia:Hur blir man starkare i "datormusklerna" - de där i nacke och rygg som brukar vara ganska möra efter en arbetsdag?
Martin Lidberg:Ja detta är ett vanligt problem när man sitter allt för stilla långa perioder och arbetar monotomt. Jag rekommenderar dig att köpa en expander/gummiband, dessa kan du fästa i dörrhandtag, stolpar, träd mm och träna upp alla dina muskler med på ett enkelt och effektivt sätt. Ha som mål att träna ca 15 minuter om dagen med dessa, efter ca 3-4 veckor så kommer du att märka stor skillnad. Lycka till!
Uffe:Hej Martin. Är en kille på 56 år som springer ca 5km 3ggr i veckan oftast på samma bana ibland i omvänt varv. Har försökt att bättra på tiden men det verkar som om jag står still i utveckling. Springer runt på 27-30 minuter. Hur och vad kan man göra/förändra träningen för att förbättra tid, kondition å ork ?? Som det nu är orkar jag inte springa riktigt hela sträckan utan går några korta sträckor. Planerar inte att springa långlopp det vore kul att få förslag så man ser en förbättring, eller är jag för gammal för löpträna mot bättre tider än 6 min/km ?? Ska man kombinera löpträning med gym-träning ?? Tacksam för svar är Uffe i Jönköping.
Martin Lidberg:Hej Uffe, Har du stagnerat i din träning så måste du göra förändringar i ditt träningsupplägg. Variationen kan bestå av att öka frekvensen, intensiteten och tidslängden på dina träningspass. Blir du starkare och lättare i kroppen så får du också ett kraftfullare och snabbare löpsteg. Styrketräning i lagom dos brukar förbättra löpares tider, lägg då fokus på speciellt ben och bål muskulaturen. Lycka till!
Ewa:jag är 63 år och har sprungit sedan 1992(19 midnattslopp har det blivit) men sista åren har min tid försämrats. Kan man komma tillbaka fast man blir äldre? Vad gör man bäst?
Martin Lidberg:Tyvärr så tappar vi i explosivitet och styrka när vi blir äldre och detta är en process som vi omöjligt kan besegra i längden, däremot kan vi bromsa upp denna negativa utveckling genom att fortsätta träna bra. Om du gillar att tävla så är mitt råd att istället jämföra dig med andra i samma ålder än mot dina gamla tider. Kämpa på!
moderator:Nu stänger chatten för den här gången. Tack för alla era frågor!
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".