Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.
Feature

Bli en smart konsument - så undviker du att bli lurad

Publicerat tisdag 19 oktober 2010 kl 14.07
Lär dig konsten att shoppa smart
(6:14 min)
Johan Stenebo, författare till boken "Konsten att shoppa" och "Sanningen om IKEA". Foto: Anders Wiklund / Scanpix

Enligt Johan Stenebo shoppar vi för 25 000 kronor per år och person. För en tvåbarnsfamilj handlar det om 100 000 kronor per år.

Hur mycket av kläderna, prylarna och skorna som vi köper med oss hem använder vi egentligen?

Johan Stenebo, författare till böckerna "Konsten att shoppa" och "Sanningen om IKEA", vill ifrågasätta maktförhållandet mellan kunden och handlaren.

Kvinnor shoppar och män handlar

För kvinnor är shopping ofta en tröst och sysselsättning. Män unnar sig något för att de har det jobbigt, eller för att de har ett speciellt intresse, menar Johan Stenebo.

-Om man hårddrar det kan man se det så här: Kvinnor shoppar ofta mer som ett nöje - män shoppar inte dom "handlar" eller "köper". Det vill säga, handlandet är mer intresseorienterat.

Kunden blir manipulerad men inte lurad

Du åker till ett stort varuhus för att köpa billiga värmeljus och kommer hem med varor för flera tusen. Då har företaget lyckats, men konsumenten har utan att planera det lättat ordentligt på plånboken.

Johan Stenebos tes är att handlarna inte direkt lurar oss men att de manipulerar oss för att vi ska köpa mer.

-Detta bör man vara medveten om som konsument. Det finns en stor obalans i det här maktförhållandet med konsumenten mot handlaren.

Som exempel använder Johan Stenebo barnfamiljen som handlar för 100 000 kronor om året. Om de till exemplet skulle lyckas bli en tiondel bättre på att säga nej till onödiga varor som de inte får användning för skulle de kunna spara 10 000 kronor per år.

Fråga

Johan Stenebo

Johan Stenebo har jobbat på IKEA under 20 år. Inom företaget har han varit verksam på alla nivåer upp till varuhuschef och assistent till Ingvar Kamprad.

I sin nya bok vill har ifrågasätta hur pass duktiga är vi som konsumenter på att shoppa smart och om maktförhållandet mellan kund och och handlare.

Så blir du en bra konsument:

1. Ta inte en kundkorg eller IKEAS gula kassar. Då är du torsk direkt. Bär varorna i famnen. Man ska vara lycklig med det man köper, det vill säga, använda det!

2. Upprätta en mental önskelista. Det innebär att man gör en klassisk shoppinglista men som är långsiktig. Den ska man ha med sig i bakhuvudet när man handlar.

3. Det är alltid bättre och etiskt riktigare att köpa lite dyrare produkter än det som är det billigaste. Bakom varje billig produkt döljer det sig en tragedi, brukar jag säga. Det innebär nästan alltid etiska betänkligheter, dåliga arbetsförhållanden för arbetarna med mm.

4. Reor är från helvetet! Ofta rena lurendrejeriet. Det är ingen bra stämning när alla står och ryker i samma plagg. Lätt att det blir fel beslut. Får du inte minst 50 procent på rean ska du säga nej. Det här handlar om varor som folk sagt nej till under en lång tid. Och du får inte byta om du inte är nöjd.

5. Du ska bara handla i butiker där det känns kul, roligt och rätt. Känns det inte rätt, gå därifrån. Man ska ställa höga krav på handlarna. De tjänar pengar på dig. Handlarna är till för dig. Inte tvärtom. Viktigt att komma ihåg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".