Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Sömnströningar på vintern kan ge dig en depression

Publicerat tisdag 1 november 2011 kl 16.40
"Vi behöver en timmes extra sömn"
(5:56 min)
Att vi slagit om till vintertid känns för många som en klen tröst.

Känner du dig sänkt? Är det inte längre något roligt att vara uppe? Bristen på dagsljus har en hormonell inverkan på oss.

- Du kan lida av en säsongsbetingad depression, säger somönforskaren i P4 Extra..

Nu har det blivit mörkt igen och vintertiden är här. Det är ju nästan så man känner att man skulle vilja gå i ide och vakna upp först framåt vårkanten till sol och fågelkvitter. Många av oss blir verkligen märkbart tröttare nu.

Torbjörn Åkerstedt är sömnforskare från Stockholms universitet och Karolinska Institutet och ger oss tips på bättre sömnvanor.

- Vi behöver mer sömn. Cirka en timme mer per natt. Samtidigt är sömnstörningarna värre på vintern,  fler har svårt att sova.

Det beror oftast på för lite dagsljus. Vi behöver ljus tidigt på dagen för att hålla ner halten av melatonin så att vi är pigga på dagen och sedan blir trötta på kvällen när det blir mörkt och melatoninet ökar.

Den som känner sig extra nere kan ta hjälp av en speciell dagsljuslampa på morgonen när det är mörkt.

- Tänd den och sitt nära när du dricker ditt morgonkaffe.

Dagsljus tidigt på dygnet är nyckeln till bra sömn. Men för oss som sitter på jobbet större delen av dagen kan det vara ett problem att komma åt sin dagliga dos.

- Försök att komma ut på förmiddagen. Till exempel en tidig lunchpromenad. Det räcker med en 30-45minuter.

Skaffa en behandlingslampa

Det som kallas för en fullspektrumlampa med blåa frekvenser finns i både belysningsaffärer och på nätet.

- Sitt vid den på morgonen. Drick kaffet i dess sken men du behöver inte stirra in i den.

Om man sedan har svårt att sova på kvällen och natten finns det ett par standardtips att ta till.

- Ha mörkt i rummet, ingen fysisk aktivitet närmare än två timmar innan man lägger sig och försök att varva ner.

Många tar ju med sig laptop och smartphones ner i sängen och facebookar och wordfeudar sent. Det är såklart inte särsklit bra för nattfriden.

- Vissa klarar det, men det är bättre att bara sova i sängen.

Om man sedan somnar gott men vaknar mitt i natten och inte kan somna om är det bättre att gå upp än ligga kvar.

- Men man ska inte tända en massa lampor. Försök istället att tänka positiva tankar som trycker bort eventuella ältande av problem.

Har man svåra sömnstörningar kan man få hjälp av beteendeterapeut - eller läsa självhjälpsböcker.

- Den som behöver det kan också få sömnmedel, säger Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare i P4 Extra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".