Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Extra d-vitamin behövs - falskt eller sant?

Publicerat tisdag 10 februari 2015 kl 13.37
"För mycket kan påverka njurarna"
(3:26 min)
D-vitamin. Foto: Bebeto Matthews/AP Photo/TT
D-vitamin gör nytta?. Foto: Bebeto Matthews/AP Photo/TT

Så här mitt i vintern är det nog många som saknar känslan av solsken på kroppen. För när vi får sol på oss så bildas det faktiskt ett livsviktigt ämne i huden, d-vitamin. Hur mycket behöver vi? Får vi i oss tillräckligt eller måste vi tillsätta d-vitamin?

Lyssna på Eriks intervju med Hanna Eneroth, nutritionist på Livsmedelsverket.  

– D-vitamin är inte ett vitamin som vi bara får från kosten. Det är ett hormon, som bildas i huden när vi får UV-strålning och som också finns i det vi äter. Det är inte riktigt jämförbart med vitaminerna, men det visste man inte förut. Nu vet vi att det är ett hormon och eftersom det är ett hormon så kan det påverka många olika delar av kroppen, säger Hanna Eneroth.

Vissa menar att det är jätteviktigt att ta ett stort tillskott av D-vitamin, medan andra säger att det faktiskt kan vara farligt att få för mycket D-vitamin. Vad ska man tro på egentligen?

– Det är två väldigt tydliga läger bland forskarna. Vissa förespråkar väldig höga doser och andra menar att man ska väldigt försiktig och att det här med att alla har brist är överdrivet, eftersom vi oftast får tillräckligt. Vi på Livsmedelsverket rekommenderar att man ska få i sig 10 mikrogram per dag. Efter 65 års ålder ska man  få i sig 20 mikrogram per dag. Det innebär att en vanlig, frisk vuxen person som vistas utomhus under sommaren ofta klarar sig utan tillskott. Men vissa grupper behöver tillskott.  Det är alla barn upp till 2 år ålder, som ska ta D-droppar. Vissa barn behöver det längre, till exempel om man har mörk hud, för då producerar man inte lika mycket. Även om man inte äter fisk, mjölk och matfetter. Samt man av någon anledning inte vistas ute. Men då rekommenderar vi inga höga doser, utan just 10 mikrogram per dag.

Kan det vara farligt med för höga doser?

– D-vitamin är inte farligt att ta för mycket en gång, men om man överskrider 100 mikrogram per dag under en längre period, då kan man få problem. Mycket D-vitamin under längre tid gör att man lagrar för mycket kalcium i kroppen, och det i sin tur påverkar njurarna. Kalciumet fälls ut i njurarna som njursten. Sen finns det andra som menar att vi ska vara försiktiga just för att det är ett hormon som kan påverka olika faktorer i kroppen och vi vet faktiskt inte exakt vad d-vitamin har för roll i kroppen.

Brist på D-vitamin på vintern lär göra att vi blir deprimerade, vad vet vi om det här?

– Det finns olika studier. Vissa har visat att det faktiskt kan vara så. Men det är inte tillräckligt mycket forskning om det så vi väljer att inte gå ut med någon rekommendation om det. Om man känner sig deprimerad är det ju viktigt att söka vård för det, inte tro att allt ska lösa sig bara genom att ta ett kosttillskott, säger Hannah Eneroth.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".