Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Bli snäll på jobbet

Publicerat måndag 11 januari 2016 kl 11.36
"Vi pratade alldeles för lite om att ösa beröm över varandra"
(6:25 min)
 Johanna Look och Patrik Westander. Foto: Åsa Stöckel/Sveriges Radio
Johanna Look och Patrik Westander. Foto: Åsa Stöckel/Sveriges Radio

Varför ska man vara snäll på jobbet? Jo, därför att det lönar sig för företaget och att folk helt enkelt blir gladare och det är väl inte illa när det gäller något som vi spenderar så mycket av vår vakna tid på. Snällhet är något man måste öva på.

Lyssna på experterna på snällhet. Lotta intervjuar Patrik Westander och Johanna Look.  

  1. Säg hej till alla
  2. Visa ditt engagemang
  3. Ge mycket beröm
  4. Våga göra fel
  5. Förvänta dig mycket

Det är några punkter som ingår i kurs i snällhet som pr-byrån Westanders startar.

– Man kan tänka att snällhet är en personlig egenskap men det betyder att man vill någon annan väl, säger Johanna Look. Man kan bestämma sig för att vara snäll.

– Om jag som VD inte vill vara snäll är jag troligen psykopat, men att vara snäll betyder inte att vara mesig, säger Patrik Westander. Kursen som vi har nu handlar mest om att vara snäll kollegor emellan. Känner tillit och samarbetar bra.

– Det är väldigt viktigt att ge beröm. Man kan också ge kritik men då ska balansen vara minst 5:1, fem beröm och en kritik.

Här kan du läsa mer om snällhetskulturen Westander.se


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".