Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Så tränar du mammamagen

Publicerat onsdag 10 maj kl 09.06
"Gör lättare och lugna övningar"
(2:12 min)
Träna mammamagen.
1 av 2
Träna mammamagen. Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT
Katarina Woxnerud
2 av 2
Katarina Woxnerud, personlig tränare. Foto: ASA STOCKEL

Efter att man har fött barn - så förändras kroppen. Och det kan det ta tid för musklerna i magen och bäckenbotten att gå samman igen. Katarina Woxnerud som är personlig tränare - vet allt om hur mammor ska få tillbaka styrkan.

  • Träna både magen och bäckenbotten.
  • Gör lättare och lugna övningar i början - vänta med situps och planka.
  • Börja trappa upp stegvis - stressa inte för då kan det slå tillbaka.
  • Jobba på knipet i bäckenbotten med knipövningar.
  • Ligg på mage på golvet och lyft upp magen och naveln från golvet.
  • Andas in djupt i magen och andas ut.
  • Sök hjälp hos kunniga om du är osäker - det finns mammamage-tränare.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".