Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En mix av de hetaste personerna och nyheter från jordens alla hörn.

Så kommer du igång med löpningen

Publicerat fredag 12 maj kl 10.14
"Börja med intervallträning istället för att hasa runt"
(1:26 min)
Närbild på Malin Ewerlöf som är ute och springer.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Med våren och ljuset vill många gärna snöra på sig löparskorna. Experten hjälper dig komma igång med träningen.

– Har man haft uppehåll under vintern, eller kanske sprungit inomhus på löpband, så måste man börja om igen på våren kan man säga. Det bästa är att börja med intervallträning då och inte ge sig ut och hasa i spåret och känna att man är i dålig form. Varva jogg med att gå, säger Malin Ewerlöf, före detta elitidrottare och numera personlig tränare.

Delar man upp sin löprunda går det lättare och blir roligare, menar hon. Att anmäla sig till ett lopp kan vara en sporre för många och ska man börja springa är det bättre att springa flera gånger i veckan men kortare rundor.

Malins bästa tips för att lyckas i löparspåret:

  • Gå inte ut för hårt. Det är en tuff belastning för kroppen och lätt att man drar på sig krämpor. Det blir heller inte så roligt om det är för jobbigt.
  • Styrketräning är ett väldigt bra komplement till löpträning. Man får färre skador om man är vältränad och man orkar också mer.
  • Satsa på korta träningspass varannan dag istället för ett långt i veckan.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".