Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ett lätt sätt att vakna. Varje vardag 06-10.

Rösta fram snyggaste bilen

Uppdaterat tisdag 3 maj 2011 kl 08.00
Publicerat tisdag 3 maj 2011 kl 08.00
1 av 35
Ulrica Broholms Porsche 944 från 1984. Foto: Ulrica Broholm.
2 av 35
Roland Perssons Fiat 500 C Cabriocoach, även i folkmun kallad för Topolino (den lilla musen). bilen är delvis renoverad. Foto: Roland Persson
3 av 35
Stefan Enqvists AC Cobra replika byggd 1985 i 1965 års modell. Cobran togs farm för att bli en "Ferrari-dödare" på racingbanorna, vilket den blev. AC Cobran är bland annat utrustad med V8 motor och låda från Ford Mustang på runt 300 hk, bakvagn från Jaguar och framvagn från Volvo 164. Foto: Stefan Enqvist.
4 av 35
Ulo Helmvees Pontiac från 1928 och har en rak sexa med delat topplock. Ulo har nu ägt bilen i 43 år och är blott den andre ägaren, den första ägaren var en dam i Oslo där bilen också kommer ifrån. Foto: Ulo Helmvee.
5 av 35
Bo GB Kallhagens MG Tf från 1954. Bilen kom omålad till Sverige 1954 och fick här färgen Silver streak grey metallic. Bo har haft bilen i 30 år och har plockat ned bilen i minsta detalj och ersatt med originaldelar. Foto: Bo GB Kallhagen.
6 av 35
Lars Westlunds Saab 92 från 1951. Det är första modellen av SAAB och det är andra årsmodellen. Den svarta färegen är lite special, skriver Lars. De flesta var mossgröna men det finns i varje fall 2 svarta den här och en som någon håller på att renovera Foto: Lars Westlund
7 av 35
Bertil Johanssons Chrysler Valiant 1961. Foto: Bertil Johansson.
8 av 35
Sören Larssons Imperial Crown 1960. Bilden togs på en bilträff i Lilleström förra året, då valde de ut vissa speciella bilar som fick åka upp på ett podie och bli presenterade, det skriver Mona Axelsson. Foto: Mona Axelsson.
9 av 35
Fredrik Janssons Pontiac Grand Prix från 1966. Foto: Stefan Jansson.
10 av 35
Sten och vägarbeten AB har en Volvo LV79, under huven en 6-cylindrig sidventils EC motor 75 Hk, från 1936. Foto: Rikard Edhlund.
11 av 35
Sten och vägarbeten har en Volvo LV71D från 1933. Lastbilen har en 6-cylindrig sidventils EB motor på 65 Hk. Foto: Rikard Edhlund.
12 av 35
Buick Electra från 1960, ägs av Bjarne Andersson. Växellådan är en automat med sk Dyna Flow vilket innebär att den inte "växlar upp" utan det är, som det sas i reklamen i USA"som att flyta på en våg".
13 av 35
SAAB Sport -65, tillhör Bjarne Thorp i Skoghall. "Jag hade en sådan som ung och körde lite rally lokalt med en likadan."
14 av 35
Morris Minor -58.Efter 34 år på en loge i Skåne rullar nu Doris Boll åter på vägarna. Min pappa hade en sån när jag var liten skriver Mimmi Karlsson.
15 av 35
Chevrolet Impala -59. Stefan Appelgren skriver att bilen renoverades för 10 år sen och här syns den även med matchande husvagn.
16 av 35
Torgrim Finsruds Ford modell A Tudor från 1930. Den var ägd av min morbror i över 40 år innan Torgrim köpte den. En kuriositet är att den har ett kulhål i vänstra sidoruta bak, efter att ha blivit påskjuten under andra världskriget, skriver Kristin Johannesson. Foto: Kristin Johannesson.
17 av 35
Detta är Ann-Sofie Johanssons Dodge Coronet 1959. Bilen heter Birger eftersom "den är från 50-talet och är en karl som alltid ställer upp." Foto: Gunilla Johnsson.
18 av 35
Volvo PV 822 1948. Foto: Gunnar Nilsson.
19 av 35
Torgrim Finsruds Excalibur Phaeton 1967, det finns 33 sådana här bilar i världen, men det här den enda från -67 som blev producerad med en 400 hk 427 Big Block motor, de övriga 32 blev levererade med Small Block, skriver Kristin Johannesson som anmält Torgrims bil. Foto: Kristin Johannesson
20 av 35
Kjell Erikssons pärla som han ägt i fyra år och vunnit några priser med är en Jaguar XK 140 Drophead Coupé från 1955. Foto: Kjell Eriksson.
21 av 35
Åsmund Nordahls entusiastbil är en Marmon Sixteen Sedan LeBaron från 1933. Foto: Åsmund Nordahl.
22 av 35
Rånald Engelbrekts Cadillac De Ville HT 1970. Foto: Rånald Engelbrekt
23 av 35
Sune Gustafssons Chevrolet BelAir Convertible 1957 som han ägt i 20 år och gjort det mesta av renoveringsarbetet på bilen själv. Foto: Sune Gustafsson.
24 av 35
Ingmar Jönssons Ford 20m Turnier 2000S 1972 och enligt fotografen är denna bil den enda registrerade i Sverige. Foto: Christer Johansson.
25 av 35
Kjell Erikssons Austin Healey 3000 MK3 1967 som han åkt med till bland annat Schweiz och England. Foto: Kjell Eriksson.
26 av 35
Jonas Kjellgren Lincoln Continental 1958. Foto: Jonas Kjellgren.
27 av 35
Ulf Barthelsons Opel GT 1969. Ulf skriver att bilen är helt original till och med lacken. Foto: Ulf Barthelson.
28 av 35
Leif Erikssons Scania Vabis L 56 1963 som skriver "Många delar reparerades och de flesta blästrades och lackades. Renoveringen tog 8 ½ år och efter 5545 timmar besiktade jag "Gamla Bettan" med betyg VG". Foto: Iris Eriksson.
29 av 35
Therese Stenmark Janssons Pontiac 1975. Foto: Inger Stenmark.
30 av 35
Erling Ekamrks Opel Kapitän -53 som han ägt i 44 år.Till den har han och hans fru också en SMV -54 husvagn. Foto: Kerstin Ekmark.
31 av 35
Mikael Perssons Oldsmobile Seventyeight Dynamic Club Sedan 1948 som har vunnit priser i många biluställningar och den är inte "renoverad" men har fått en ny lack, ny inredning, nyrenoverad motor. Foto: Mikael Persson.
32 av 35
Curt Stenmarks Oliver 1956 som ska visas på Maskin Expo i Stockholm den 21-22 maj. Foto: Inger Stenmark.
33 av 35
Irene Barks småbilar, från vänster Steyr Puch 650 -68, moped Puch och Steyr Puch 700 -68. Foto: Irene Bark
34 av 35
Jorma Oksa skickar bild på SMU Silleruds servicebil med namnet " Herkules". Det är väl ingen entusiastbil men vårdas som en, skriver Jorma. Foto: Jorma Oksa.
35 av 35
Fiat 126 av 1975 års modell. Bilen delas av Emil Bönfors och Jimmy Lohti. Foto: Emil Bönfors

I natt klockan tolv, 31 maj 23.59, stoppar vi anmälningarna till biltävlingen. Från och med imorgon och fram till dagen före midsommar pågår sedan omröstningen i Morgonradions tävling om den snyggaste entusiastbilen. Vill du vara med i tävlingen? Läs om hur du gör här nedan.

Regler:

Fram till 31 maj kan man skicka in sitt bidrag. 1 juni börjar omröstningen som pågår fram till dagen innan midsommarafton.

Bilen måste vara äldre än 20 år.

Bilen ska vara hel och ren och i körbart skick. Men naturligtvis premieras de bilar som det lagts ned mycket arbete på, därav namnet "entusiastbil".

Sista veckan körs final, då nollställs omröstningen och endast de bilar som fått flest röster deltar i den slutgiltiga finalen.

Vill du vara med?

Skicka ett mejl till morgon.varmland@sr.se. I mejlet bifogar du en bild på bilen, uppgift om tillverkningsår, modell, vem som äger bilen samt vem som tagit bilden och kontaktuppgifter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".