Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Starta dagen med P4 – vi ger dig länet, landet och världen.
P4 Morgon

Här är Cecilias kom-i-form-tips

Publicerat tisdag 14 augusti 2012 kl 07.36
1 av 2
2 av 2
Cecilia Soto Thompson.

Nu är semestern över för många kronobergare och frågan är ju nu vad all grillad mat, alla glas vin och kalla öl har gjort med kroppsformen. Cecilia Soto Thompson är kostexpert och hon tipsar om hur man ska göra för att komma i form igen efter semestern.

1. Bestäm dig nu!
Bestämmer du dig inte nu ligger de kvar till jul och då kommer ännu fler.

2. Återgå till normal måltidsrytm.
Det är mycket småfikor, lite glass, lite grillat, lite vin och så lite kakor och chips. Det är viktigt att återgå och äta regelbundet. Ät ordentlig frukost.

3. Drick mycket vatten. 
Drick 0,33 dl/kg kroppsvikt. Det är lagom varje dag. Alltså; väger du 75 kg bör du dricka ca

4. Ät färgglad mat.
Ät sånt som ser fint ut i färgtoner tillsammnas. Då blir det roligare att äta och du får i dig både grönsaker och mycket viktiga ingredienser. Försök äta fyra färger/måltid.

5. Gör en rejäl genomblödning av musklerna tre gånger i veckan.
Rör på dig och få musklerna att jobba. Gå en rask promenad, dansa eller spring en runda till exempel.

6. Stressa inte.
Du kommer inte bli av med semesterkilona på en vecka. Ta god tid på dig, sätt tydliga mål och sov ordentligt.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".