Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Under förmiddagen ger vi dig fördjupande intervjuer och koll på senaste trenderna.
Spelguiden

Deblob 2

Publicerat måndag 7 mars 2011 kl 11.05
1 av 4
I Deblob 2 är du en liten klump som ska färglägga en grå värld.
2 av 4
3 av 4
Ju mer du färglägger, desto mer avancerad blir även musiken i spelet.
4 av 4
Deblob 2 har ett samarbetsläge och tycks vara gjort för att föräldrar och barn ska kunna spela tillsammans.

Xbox360/PS3/Wii

7 år

Mysigt och sockersött på gränsen till diabetesframkallande. Plattforsspelet Deblob 2 är trevligt för de allra minsta, men de lite äldre tröttnar på att ständigt få lösningen på banorna skrivna på näsan.

Jerrys betyg:

Det första Deblob-spelet släpptes till Wii för ett par år sedan, men har i och med sin uppföljare även tagit steget över till Playstation 3 och Xbox 360. Det här är en speltyp som dominerade tv-spelsvärldens barndom, men som nu blivit allt mer sällsynt i skuggan av vad som känns som en djungel av tusentals förstapersonsskjutare. De Blob 2 är antitesen till alla krigsskildringar på dagens tv-spelskonsoler, då man som en liten låtsas-pratande klump, Blob, sätter ut för färga en värld som har gjorts svartvit och tyst av elaka skurkar.

För färglös, tråkig och tyst får man inte vara i Deblobs värld. En trött och hjärtlös cyniker som jag själv tycker lite synd om de gråa gubbar i spelet som först tvingas att bli färgrant målade, och sedan måste klappa i händerna och ihåligt tacka Blob för att han ”räddat” dem. Brrr. Och folk tyckte att atmosfären i Half-Life 2 var otäck.

Efterhandshistoria

Men- kanske ska man inte läsa in för mycket mellan raderna i storyn bakom deBlob 2, utan ta det för vad det tycks vara. Nämligen en historia som skrivits i efterhand för att passa in på det man gör på skärmen.

För spelmekaniken i deBlob 2 fungerar genom att man till en början suger upp olika grundfärger och den del av banan man rör sig över färgas då i den aktuella färgen. Utspridda på banorna finns diverse power-ups, som exempelvis gör det lättare att färga mer otillgängliga områden och andra som ändrar färgmönster. Ju fler hus man färgar, desto mer gråa människor kommer ut ur huset, som man givetvis då passar på att färglägga.

Innan varje bana får man mål man måste klara för att gå vidare, vilka exempelvis kan handla om att färga hus i olika färger och i olika ordning.

Framträdande musik

Ju mer färg du sätter till världen, desto mer framträdande blir musiken och man kan mer eller mindre komponera egna musikstycken genom att blanda olika typer av färger i miljön.  Musiken i spelet måste framhävas, den är helt underbar och känns som en helt perfekt inramning till världen man befinner sig. Ibland känns det nästan mer som att man spelar ett musikspel än ett plattformsspel och man kan komma på sig själv att stå och gnola på melodierna i Deblob 2 i allt från kön till charkdisken till viktiga jobbmöten.

Ju längre i spelet du kommer, desto viktigare blir det att blanda och kombinera grundfärgerna till nya färger. Samtidigt dyker olika fiender upp, som på olika sätt jobbar för att göra livet surt för dig. Dock blir aldrig bandesignen eller dess fiender så svåra att man vill kasta handkontrollen i väggen.

Gulliga mellansekvenser

De Blob 2 är ett mycket mysigt spel, med gulliga mellansekvenser och en varm och genuin humor som har glimten i ögat. Spelet går att spela med två spelare samtidigt och känns som gjort för att föräldrar ska kunna få en spelupplevelse tillsammans med sina barn. Att spela som nummer två handlar nämligen mest om att flytta runt en markör och hjälpa Blob att färga så mycket han kommer åt, genom att skjuta färg. Svårighetsgraden är inte alls lika hög för spelare nummer två och innebär är ett bra sätt att delta i spelet utan att vara så duktig på att vara Blob. Vilket i många fall säkert kan vara knepigt för den tv-spelsovane föräldern. Fördomsfull som jag är.

Det finns även tendenser till att Deblob 2 ska vara ett utmanande problemlösande pusselspel, men det förstörs av att det alltid förklaras i detalj hur man ska göra på en bana för att gå vidare till nästa. Svårighetsgraden borde kunna ställas in bättre och man borde få välja hur mycket hjälp man vill ha. Genom att man alltid får det berättat hur man ska göra för att klara en viss bana, försvinner den problemlösande och pedagogiska fem-myror-är-fler-än-fyra-elefanter diskussionen om man spelar tillsammans med någon annan, som exempelvis förälder och barn.

DeBlob 2 är ett bra spel som fyller sin funktion, för både plattformsfanatiker och föräldrar som letar efter spel att köra tillsammans med sina barn. Tyvärr hade det kunnat göras roligare- om spelet lät spelaren själv att komma på lösningarna.

Jerry Sandberg
jerry.sandberg@sr.se

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".