Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
En gränslös musikmix för dig som gillar det oväntade.

Undergroundetiketten Harvest

Publicerat tisdag 19 april 2011 kl 08.00
1 av 2
Shirley & Dolly Collins - Foto duons Last.FM-sida
Third Ear Band - Foto trions Last.FM-sida.jpg
2 av 2
Third Ear Band - Foto trions Last.FM-sida.jpg

Kalejdoskop - lång musik med L-G Alsenius
Tisdag 26 april i P2 kl. 22.30 – 00.00

Skördetid för folkligt och experimentellt i progressiva kläder

Kalejdoskop bjuder på två brittiska progressiva albumklassiker med Shirley Collins och Third Ear Band.

Kalejdoskop bjuder på progressiva tongångar i form av två album som visar upp det sena 60-talets experimentlusta och längtan efter vidgade vyer. Båda släpptes 1969 på skivbolagsjätten EMI:s nystartade undergroundetikett Harvest, ett försök att nå en ny ung publik som hade lämnat singelskivans hitlistemusik för ett mer spännande ljudutforskande i LP-format.

Shirley Collins har varit en outtröttlig ambassadör för den engelska sångskatten under mer än 50 år. Hon växte upp i en familj med stor kärlek till den traditionella musiken och kom tidigt i kontakt med Londons folkscen. Där träffade hon den amerikanske musiketnologen Alan Lomax och tillsammans reste de runt i sydstaterna i mitten av 50-talet för att samla in folksånger. Väl hemma igen gjorde hon skivdebut och fortsatte under första delen av 60-talet sin karriär genom en rad inflytelserika album.

Det var framförallt tack vare samarbetet med systern Dolly som Shirley Collins skapade sig ett namn. Hennes kärva sångstil tillsammans med Dollys karakteristiska portativ-orgel blev stilbildande för en ny generation folkmusiker så det var kanske inte så konstigt att duon knöts till Harvest-etiketten i slutet av decenniet.

Albumet ”Anthems in Eden” består bland annat av en sångsvit över en hel skivsida. ”A Song-Story” skildrar förändringens vindar i det lantliga England runt första världskriget och innehåller en utökad sättning musiker från David Munrows ensemble Early Music Consort, med tidstrogna instrument som rebec, krumhorn och viola da gamba.

Resten av programmet ägnas åt landsmännen i Third Ear Band som startades av trumslagaren Glen Sweeney, med rötterna i frijazzen. Från början var  ambitionen att spela ”electric acid raga” men snart släppte han det elektriska för ett mer akustiskt sound,  baserat på violin, viola, oboe och cello tillsammans med slagverk av allehanda slag.

Gruppen kopplades ofta ihop med samtidens progressiva rörelse och var t.ex. förband till Rolling Stones vid deras konsert i Hyde Park 1969. Men deras blandning av jazz, raga, världsmusik och medeltida toner har egentligen mer gemensamt med minimalister som Terry Riley än med Yes och Emerson Lake & Palmer.

Third Ear Band fick skivkontrakt med Harvest 1969 och deras debutalbum ”Alchemy” släpptes samma år. Här grundlades deras typiska sound som ofta byggs upp från en droneaktig inledning via experimentella passager fram till ett ragaliknande crescendo. Här finns inga konventionella rocklåtar och ingen kommersiell hänsyn men däremot en hypnotisk stämning som fortfarande fascinerar. 


Sänds även onsdag 27 april kl 13.00 i P2 Musik
(webbradio & mobiler samt över Sthlm i P2 FM 96,2)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".