Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Renkött marknadsförs som motpol till snabbmat

Publicerat fredag 3 september 2004 kl 14.09

Nu ska renköttet marknadsföras vid en stor matmässa i Italien. I oktober ska renägare och slakterier ner till Italien och presentera renköttet som en del i en rörelse som går under namnet slowfood.

Fastfood har man ju hört om, men motsatsen slowfood är på uppgång nu. Slowfood är hälsosam, nyttig och naturlig, och som namnet säger så tar det lång tid att laga.
Slowfood-rörelsen började som en protest mot snabbmaten under 80-talet, och nu i slutet av oktober hålls slowfood-mässan i italien.

Suovas lyfts fram
Men det är bara suovas som slowfood vill lyfta fram, säger Per-Ola Utsi, slakteriägare och renägare i Porjus.
 - Vi tycker det är bra idé för att då kan det lyfta efterfrågan på suovas och då kan priset på renkött också gå upp, säger Per-Ola Utsi.
 - Vi vill markndasföra suovas som en genuin produkt från renen och som en motpol till snabbmaten, säger Utsi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".