Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Ditt frukostsällskap i vardagen. Nyheter, sport, trafik & väder blandas med musik, gäster & reflektioner...

Nyskapande radio ger ny produkt!

Publicerat tisdag 16 december 2008 kl 10.45
"Tvättbältet"...snart i din butik!

Innovationsrådet - där naturligtvis P4:as morgonlyssnare ingår  - har under hösten tagit fram en helt ny produkt. Nedan kan du ta del av vår resa i komprimerad form:

De här stegen har vi tagit – innovationsrådets uppfinnarväg:

1)Probleminventering – Vi definierade problemet med att bära tvätt- och sköljmedel till och från tvättstugan. Ett problem som kanske inte alla upplever, men några utav oss tycker att det kan vara problematiskt att få med sig tvättmedelspaketen samtidigt som man har en överfull tvättkort.

2) Sökning – Vi gjorde en sökning på nätet efter produkter som skulle kunna lösa problemet. Sökningen gav inget tillfredsställande resultat, så vi valde att gå vidare med att uppfinna en egen produkt.

3) Problemlösning - Steget som kan föda en ny succéprodukt. När man kommit på en idé på en ny produkt har man en uppfinning att arbeta vidare med. Vår idé var en anordning med små fickor med mindre behållare för tvätt- och sköljmedel. Anordningen försattes också med krokar för att kunna hakas på tvättkorgen.

4) Prototyp 1 - En handsydd första prototyp tillverkades för test och utvärdering. Utvärderingen blev hård och produkten fick mycket feedback. Bland annat att behållarna för tvättmedlet var alldeles för små. Från lyssnaren Mats fick vi också tipset om att ersätta krokarna med ett bälte.

5) Prototyp 2 – En ny prototyp syddes. Den nya prototypen blev större och hade ett bälte. Marknadsundersökning – Med hjälp av den nya prototypen gjordes en större marknadsundersökning. Vi frågade ett antal personer som gissat att de tillhör målgruppen för produkten. Produkten fick ytterligare feedback och vi fick indikationer om att bältesvarianten (som ett verktygsbälte) kunde vara intressant för en manlig målgrupp.

6) Steg 2 i marknadsundersökningen blev att fråga en lokal butik som riktar sig mot målgruppen om vad de tyckte om produkten. Butiken visade intresse och gav också feedback på produkten.

7) Förhandling och avtal – Efter förhandling slöts avtal med butiken om försäljning av Innovationsrådets produkt. Tillverkning – En provserie togs fram för provförsäljning. En lokal tillverkare valdes för att kunna få fram en säljbar produkt på kort tid och för att kunna diskutera utformning och vidareutveckling av produkten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".