Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Ditt frukostsällskap i vardagen. Nyheter, sport, trafik & väder blandas med musik, gäster & reflektioner...

Lösnäsor och laviner

Publicerat måndag 23 mars 2009 kl 08.58
Erik Melldahl och Henrik Gillgren utan lösnäsor men med ett andrapris i bagaget för sin Sniffer.

Sniffer är en elektronisk näsa, helt enkel en liten manick som hjälper dig att avgöra om livsmedel vars bäst-före-datum har gått ut trots allt går att äta. Formad som en stavmixer förstår vi att den inte är tänkt att sitta där näsan sitter ...

Sniffer är designad av sex studenter vid Luleå tekniska universitet och manicken vann nyligen andrapris i designtävlingen Open Design 2008. Det handlar som sagt om en manick som läser av olika ämnen som bryts ner när livsmedel börjar bli så gamla att de inte längre bör ätas.

De båda studenterna Erik Melldahl och Henrik Gillgren berättade hur uppdraget såg ut och hur tankarna i studentgruppen gått. Eftersom de och deras kamrater är mer inriktade på design än själva tekniken kommer de förmodligen inte att arbeta vidare just med Sniffer, däremot skulle de mer än gärna arbeta med liknande projekt i framtiden.

Efter helgens lavinfara i den norrbottniska fjällvärlden verkar det nu har lugnat ner sig betydligt. Från Björkliden rapporterar fjällchefen Niklas Stöckel att läget nu är under kontroll och att lavinfaran nu graderas till en trea på den femgradiga skala som används i de här sammanhangen. I klartext betyder det att det fortfarande finns all anledning att se upp, även om väderförhållandena nu är betydligt bättre än under den gångna helgen.

I Bryssel fortsätter Karla Wixe sin praktik och är för närvarande i full färd med att förbereda Europadagen den 9 maj. Då är det öppet hus på alla EU:s institutioner, så också på många av informationskontoren och lobbyorganisationerna.

På telefon hörde vi reklambyrån Helikopters vd Mats Långström som låg hemma med ryggskott efter helgens skoter-bus. Helikopter vann nyligen den offentliga upphandlingen om att få göra Jordbruksverkets nya grafiska profil, vilket bland annat innebär den nya logotypen. Motståndarna i upphandlingskampen var ett 30-tal byråer runt om i landet, däribland några av de största, Stockholmsbaserade byråerna, många med 100-talet anställda.

Vid Helikopter i Piteå arbetar i dag fem personer och byrån har som ett av sina mål att bli en av landets fem främsta reklambyråer när det gäller just varumärkesidentitet och grafisk profil.

God morgon!
Anna Fjellström och Lena Edenbrink

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".