Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Pajala

Muonio sameby kräver samarbete med Pajala kommun

Publicerat torsdag 6 mars 2008 kl 10.15
Thomas Sevä, ordförande för Muonio sameby

En gruvbrytning i Pajala rycker allt närmre, och Pajalas kommunalråd har tidigare aviserat behovet av en järnväg i samband med gruvbrytningen. Nu kräver Muonio sameby att få vara med i planeringen.

Enligt samebyns ordförande, Tomas Sevä, så skulle en järnväg kunna få stora konsekvenser för renskötseln i området.

– En feldragen järnväg över en flyttled till exempel, hur löser man det, det vet ju vi hur besvärligt det blir att flytta en renhjord över en järnväg, säger Tomas Sevä.

Sökningen efter järnmalm är i full gång i området kring Sahavaara utanför Pajala. Just nu provborras det för fullt mitt Muonio samebys sommarbetesmarker.

Vill hjälpa till
Kommunalrådet Bengt Niska har tidigare förklarat behovet av en järnväg med anledning av gruvbrytningen, som ska förbinda Pajala och Kolari kommuner i Finland.

Muonio sameby samarbetar sedan med det aktuella gruvbolaget, Northland resources, men nu vill de ha kontakt med Pajala kommun.

– Vi vill hjälpa till med planeringen för att vi ska kunna komma med bra lösningar för hur en järnväg till exempel ska dras, istället för att komma in i ett remissyttrande när planeringen redan är gjord, säger Tomas Sevä.

Skapar konflikter
Thomas Sevä tycker det är tråkigt att inte bli kontaktad av kommunen inför planeringen och anser att det är ett problem som många samebyar stöter på.

Han anser att konflikter mellan samebyar och andra intressenter skulle kunna undvikas om samebyarna fick komma in i planeringen i ett tidigare skede.

– Vi kommer ju in i andra hand och då blir vi nej sägare, kommer vi in i ett tidigt skede så kanske vi blir ja sägare och får ett positivare bemötande från samhället, säger Tomas Sevä.

”Gruvbolaget äger agendan”
Pajalas kommunalråd Bengt Niska har tidigare nämnt i media att en järnväg mellan Kolari och Pajala är av högsta prioritet och att kostanden är beräknad till 500 miljoner kronor.

Men till Sameradion förklarar Niska att Pajala kommun inte har något med planeringen att göra i nuläget.

– Det är ju gruvbolaget som äger agendan i de här frågorna och så som jag är informerad från gruvbolaget så en fullständig resumé om hur de tänker sig infrastrukturfrågorna den är inte klar ännu, säger Bengt Niska.

Maria Unga
maria.unga@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".