Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mindre behov av marknadsföringar på renkött

Publicerat måndag 10 mars 2003 kl 09.51
Sveriges renägare satsar idag 50 öre per kilo levererat renkött av det statliga prisstödet till marknadsföring av renköttet. Idag fortsätter vi att titta närmare på renköttsmarknaden.
Haparanda-företaget Polarica är Sveriges största renköttshandlare. Tommy Innala är vice vd och så här säger han om de marknadsföringssatsningar som gjorts med hjälp av 50-öringarna. - Vi har ju varit med i dom projekten och tidigare har man ju anordnat en del träffar för renbranchen. Vi ser att utfallet från dessa träffar har varit väldigt positivt. Största grossisten Polarica är Sveriges största renköttsgrossist och bereder omkring 40 000 renar årligen varav ungefär hälften är svenska. Företagets totalomsättning ligger på 500 miljoner och av detta kommer ungefär en tredjedel av renköttet. Satsa pengar på annat Tommy Innala menar att när nu efterfrågan är större än tillgången så kanske man inte ska satsa på marknadsföring utan lägga pengarna på annat. - Med en sådan tid så kanske man ska rikta pengar och resurser till att effektivisera i råvarusidan, titta på slaktkostnader, effektiviseringar i transporter och andra samordningar, säger Tommy Innala.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.