Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
jokkmokk

Samisk kultur markandsför ny korv

Publicerat fredag 6 mars 2009 kl 07.53

Utnyttjar ett Jokkmokksföretag den samiska kulturen och mattraditionerna för att marknadsföra sin nya produkt? 
Samisk rökt skinka, så heter en ny produkt som företaget Jokkmokks Korv lanserar.

En skinka som sägs vara rökt på samiskt vis - vad innebär det?
Magnus Kvickström vd på Jokkmokksföretaget berättar att dom röker korven på samiskt vis, enligt rökköte principen.
Samerna i Jokkmokk vill inte kritisera företagets markandsföringsmetoder, men en same var kritik mot att dom använder den samiska kulturen i sin marknadsföring.

John Kuoljok
sameradion@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio och SVT är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.


Vuođđu min journalistihkas lea luohtehahttivuohta ja bealátkeahtesvuohta.Ruoŧa Rádio ja Ruoŧa TV leat sorjjasmeahttumat politihkalaš, oskkolaš, ruđalaš, almmolaš ja priváhta sierraberoštumiid ektui.


Läs mer om hur vi bedriver vårt arbete:
Loga eanet mo mii doaimmahat bargguideamet:

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".